• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ד אלול התשפ"ד (27.09.2024) פרשת ניצבים - וילך

הקיצו ורננו: מר יוסף צ'חנובר ע"ה

הקיצו ורננו שוכני עפר • מר יוסף צ'חנובר, האיש שזכה בתור מדינאי ישראלי לקבל שליחויות ומשימות רבות מהרבי שליט"א מלך המשיח, נפטר הבוקר בגיל 91 • סקירה על חלק מאותן שליחויות
הקיצו ורננו: מר יוסף צ'חנובר ע"ה
(צילום תמונה: קובי גדעון, לעמ)
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

הבוקר התבשרנו על לכתו של מר יוסף צ'חנובר בגיל 91. צ'חנובר שימש במגוון תפקידים, בהם מנכ"ל משרד החוץ, יועץ משפטי של משרד החקלאות ועוד. באמצעות תפקידיו בממשלה, ביצע צ'חנובר מספר שליחויות שקיבל מהרבי שליט"א מלך המשיח, בהן שיחת הטלפון המפתיעה שקיבל בה ביקש ממנו הרבי שליט"א מלך המשיח להעביר מסר דחוף לשר הביטחון...

לפני כארבע שנים התפרסמו בגליון 'שיחת הגאולה' סדרת מאמרים של הרב משיח פרידמן, מתוכם שלושה שעסקו בפעילותו וזכרונותיו של מר יוסף צ'חנובר מהרבי שליט"א מלך המשיח:

עוד יבוא היום שתצטערו על זה

בתקופת עבודתו כיועץ משפטי של משרד החקלאות, נפגש מר צ'חנובר עם הרב שלמה מיידנצ'יק ע"ה, שהיה אז מזכיר ועד כפר חב"ד. התרשם ממנו מאוד "הוא "קנה" אותי", כשעמד לנסוע לארצות הברית, הוא הציע לו להיפגש עם הרבי שליט"א מלך המשיח.

"כשנחתתי בארה"ב ואמרתי לשגריר ולקונסול שיכניסו לי ללו"ז את הביקור הלא מתוכנן, הם הסתכלו עליי כמטורף ולא הבינו, אבל אני התעקשתי והפגישה ('יחידות') התחילה בשעה 2 לפנות בוקר. 3 שעות ישבתי בחדרו, בשעה 5 בבוקר אני יוצא מהופנט מהאישיות, מהידע ומהחכמה".

מאז בשאר הקשר. בכל ביקור באמריקה הקפיד צ'חנובר לפגוש את הרבי שליט"א מלך המשיח, ובכל יום כיפור דאג להיות על ידו בתפילות יום כיפור. בשנים הבאות, נסע להקים ולנהל את משלחת משרד הביטחון בארה"ב. "בשנים אלו, בהם התגוררתי בארה"ב, הייתי נפגש עימו לפחות פעם בחודש. נקשרו בינינו יחסים וזכיתי לקבל ממנו מכתבים ולהשיב עליהם.

הוא בקיא מאד בכל המתרחש בישראל. למשל שאל אותי: למה פלוני כתב כך וכך בעיתון הארץ מלפני שבוע, מה הרעיון? גישתו המדינית מאד ברורה.

כשהייתי אומר: תשמע, אנחנו לא יכולים לעשות כך - מכיוון שהנשיא האמריקאי אוסר לנו והוא יכעס וכו'... מיד קיבלתי את התשובה: הנשיא האמריקאי היום כאן ומחר שם, אתם לעולם כאן. לכן, תעשו מה שטוב לכם, מבלי להתחשב בנשיא האמריקאי

כשהייתי אומר: תשמע, אנחנו לא יכולים לעשות כך - מכיוון שהנשיא האמריקאי אוסר לנו והוא יכעס וכו'... מיד קיבלתי את התשובה: הנשיא האמריקאי היום כאן ומחר שם, אתם לעולם כאן. לכן, תעשו מה שטוב לכם, מבלי להתחשב בנשיא האמריקאי. כך פטר אותי מכל טענותיי כשניסיתי להסביר לו את הנימוקים הישראליים ל'התקפלות' בפני האמריקאים...

בשנות ה-60, אמר לי לפתע: קראתי על גילוי הנפט בנורבגיה ויש לי ספק אם הם בכלל ינצלו אותו. יש להם מאגרי נפט גדולים והמדינה עשירה ממילא, הם לא מעוניינים להתעשר עוד ממכירת נפט כי חוששים שהעושר ישחית את התושבים ולכן הם לא ינצלו את מאגרי הדלק.

לך אתה ותנסה להשפיע על ממשלת ישראל שיציעו לממשלת נורבגיה הסכם ארוך טווח שבו נתחייב לקנות מהם דלק ואף נשלם להם מראש כדי לממן את הפקת הדלק, תדע לך, אמר לי, יבוא יום שיהיה מחסור בדלק ומחירי הדלק בעולם יעלו מאד - ובהסכם כזה תוכלו להבטיח שיהיה לכם דלק במחיר קבוע למשך שנים רבות.

הצעתי זאת לממשלת ישראל, אך הם אמרו שכבר עשו הסכם עם מקסיקו וקונים מהם דלק, לא בהסכם לטווח ארוך, אבל הממשלה לא הייתה מעוניינת לבטל את ההסכם ודחו את הצעת נורבגיה. חזרתי ואמרתי לו את תשובת הממשלה. אך הוא הגיב שזו טעות גדולה, יבוא יום ותצטערו על זה, ואכן, כך קרה".

dd00d77a-310a-4d8c-91fd-fff90153021dמר יוסף צ'חנובר עם הרבי שליט"א מלך המשיח

הטענה הגדולה - אי כיבוש דמשק!

בימי מלחמת יום כיפור בשנת תשל"ד - 1973, היה צ'חנובר היועץ המשפטי של מערכת הביטחון. לפתע הוא מקבל שיחת טלפון מפתיעה, מר' בנימין קליין, מזכירו של הרבי שליט"א מלך המשיח, שאומר לו: הרבי שליט"א מלך המשיח רוצה לומר לך משהו, והוא שומע את קולו הקדוש על קו הטלפון כשהוא אומר לו: לך למשה דיין (שר הביטחון), ותאמר לו לכבוש את דמשק ולעשות ממנה כעפרא דארעא (כעפר הארץ).

היה זה כבר ביום החמישי או השישי למלחמה, בימים הראשונים המלחמה הייתה קשה מאוד, אבל לאחר מכן הסתובב הגלגל וישראל הצליחה מאוד, כשחיילי צה"ל התמקמו כשלושים-ארבעים קילומטר מדמשק, ולמעשה לא היה קושי להיכנס לשם.

צ'חנובר מספר שהוא חשב לעצמו: משה דיין לא יודע בכלל מיהו הרבי שליט"א מלך המשיח. הוא לא היה בקשר גלוי עם כל עניני הדת. זה לא אמר לו כלום. בנוסף, הוא היה בחזית בדרום, ששם היו אבדות קשות במלחמה שעדיין נמשכה שם. איך אפשר לבוא אליו ולספר לו שצדיק מניו יורק נותן לו עצות איך להילחם ואיפה להילחם: "הייתי בטוח שזה יהיה הסוף שלי". אבל הרבי שליט"א מלך המשיח אמר. מה עושים?

אני נכנס לחדרו, הייתה לי דלת פתוחה אצלו, ואני אומר לו: משה, תשמע, יש לי שליחות שאני חייב להעביר אותה. אחרי זה תעשה מה שתרצה ואני אבין אותך, תזרוק אותי מהחלון - אני אבין אותך, תזרוק אותי דרך הדלת - אני אבין אותך. אבל תן לי להתפרק מהמשא הזה

"באותו ערב מגיע משה דיין משדה הקרב, והוא מגיע עייף וטרוד. נחת לא הייתה לו, ואני בשליחות. אני רועד כמו דף. אני נכנס לחדרו, הייתה לי דלת פתוחה אצלו, ואני אומר לו: משה, תשמע, יש לי שליחות שאני חייב להעביר אותה. אחרי זה תעשה מה שתרצה ואני אבין אותך, תזרוק אותי מהחלון - אני אבין אותך, תזרוק אותי דרך הדלת - אני אבין אותך. אבל תן לי להתפרק מהמשא הזה". כאן סיפר לו אודות שיחת הטלפון המפתיעה מהרבי שליט"א מלך המשיח שביקש באופן מיוחד והציע שהצבא ייכנס לדמשק ויעשה שם מה שיעשה...

"להפתעתי, משה דיין לקח את זה ברצינות. הוא חשב רגע ואמר לי תחזור אליו טלפונית, ותגיד לו שאני מודה לו על המחשבה, אבל לצערי הגדול אני לא יכול להסכים כרגע לקדם את הצבא לתוך אזורים מיושבים בסוריה. כי למחרת בבוקר אני אצטרך להאכיל ולפרנס 4 מיליון ערבים, ונוסף לכך אצטרך את כל הצבא להעביר לדמשק, ומה יהיה בדרום? אינני יכול לרתק כרגע את כל הצבא בשביל לשמור על הסדר בדרום, תאמר לו שאני מצטער". דיין הדגיש כי חשוב שנימוקיו יוסברו לרבי שליט"א מלך המשיח.

בעודו מבצע את השליחות שהוטלה עליו, שומע צ'חנובר את קולו הקדוש של הרבי שליט"א מלך המשיח המגיב: "א גרויסע טעות" - טעות גדולה, אתם עוד תצטערו על כך...

מאורעות השנים שחלפו מאז הוכיחו היטב, כמו תמיד, עד כמה צודקים דברי הרבי שליט"א מלך המשיח.

הכוח המניע של השלוחים בעולם

מר צ'חנובר מספר על יום כיפור שחווה במחיצת הרבי שליט"א מלך המשיח:

"מי שלא ראה את יום כיפור ב-770, לא ראה יום כיפור מימיו. קודם כל איך יום כיפור מתחיל? האולם למטה מלא, אי אפשר להכניס לשם סיכה. והנה מתחוללת מעין קריעת ים סוף. מתפנה פתאום שטח. מתפנה מעבר מהדלת עד המקום המיוחד על גבי הבימה, ואז לאחרי כניסתו המלכותית לבית הכנסת כל הקהל מתפרץ בשירה עד שהקירות רועדים - "אבינו מלכנו, אין לנו מלך אלא אתה", בניגון הידוע, זה דבר שלא ייאמן. כך נראית הכניסה לחג".

צ'חנובר מוסיף על חויה מיוחדת באחת השנים, כאשר הוא ישב על כסא ליד הבימה, לפני ברכת כהנים, הרבי שליט"א מלך המשיח ירד מהבמה כדי לתת לכהנים לעלות על הבמה, "לא נדחפתי, נעמדתי מאחור", כך הוא מתאר, והנה לפני ברכת כהנים הרבי שליט"א מלך המשיח מחפש אותו בתוך הקהל והתפילה עצרה עד שהבחין בכך ר' שלמה מיידנצ'יק שישב בשורה השנייה או השלישית, הוא חיפש אותי וסימן לרבי שליט"א מלך המשיח שהוא עומד מאחור.

"ואז - אינני יודע איך - בבת אחת תפסו אותי, ואינני קטן כל כך... והטיסו אותי לקדמת הבמה. ואני כבר עומד, ואז הרבי שליט"א מלך המשיח מחייך אליי ואומר להם - עכשיו אתם יכולים להמשיך.

דעו לכם שהכל בזכות אדם אחד, בעל אידאולוגיה ברורה ומחשבה ברורה - הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שליט"א ראה ותכנן את עשרת המבצעים - הכל היה מתוכנן, במחשבה עמוקה מאחורי זה, במחשבה להכניס דרך הדלת, דרך החלון, את היהדות לתוך הבית, לבתים שלא היה בהם שמץ של יהדות

בקשר לפעילות חב"ד בארץ ובעולם, ברצוני לומר לכם כך: מאחורי המילה הפשוטה 'ופרצת' יש הרבה מחשבה והרבה אידאולוגיה, אני דיברתי עם הרבי שליט"א מלך המשיח כמי שמעריץ אותו ומעריך אותו, זה איש מיוחד, והאידאולוגיה שלו מיוחדת. האם שאלתם את עצמכם פעם אחת, איך קרה שחב"ד נמצאת בכל העולם, בכל מקום שאני מגיע, במקומות הכי נידחים, היא גדולה ומורגשת כל כך?

(לא אתחיל לספר לכם על המצב ברוסיה, שהוא בעצמו טיפל בענין בסודי סודות בתקופתו של סטאלין ולאחריה. הייתי קשור לזה, לא הייתי בתוך רוסיה, אבל ידידי אלי ויזל נסע לרוסיה...)

ובכן, האם שאלתם את עצמכם איך קרה שחסידי חב"ד, שבסך הכל מנתה ציבור לא גדול יחסית, הפכה לאחת מחצרות החסידות הגדולות בעולם? עם שליחויות בכל העולם?

דעו לכם שהכל בזכות אדם אחד, בעל אידאולוגיה ברורה ומחשבה ברורה - הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שליט"א ראה ותכנן את עשרת המבצעים - הכל היה מתוכנן, במחשבה עמוקה מאחורי זה, במחשבה להכניס דרך הדלת, דרך החלון, את היהדות לתוך הבית, לבתים שלא היה בהם שמץ של יהדות. הכול הוא ידע, הבין ותכנן וב"ה הצליח ומצליח בזה - עד לגאולה האמיתית והשלימה.

תמונות החטופים ששוחררו שהיו על חלון הבית חב"ד: השליח בראיון לעמי מימון

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...