• ב"ה ימות המשיח!
  • י' תמוז התשפ"ד (16.07.2024) פרשת בלק

לא להסיח את השיח ממלך המשיח

בתחילת דבריהם, המרגלים דווקא דיברו טוב על הארץ, אבל הם שכחו את העיקר: משה רבינו. כלב ויהושוע הסיטו את השיח לנושא העיקרי - משה, נשיא הדור. כמותם, גם אנחנו, נשמור על הרבי שליט"א מלך המשיח במרכז נושא השיחה • שווה קריאה
לא להסיח את השיח ממלך המשיח
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

ראשון הדוברים בעצרת גאולה ומשיח שנערכה בשבוע שעבר, היה הרב מנחם מענדל אקסלרוד, שמשמש כשליח הרבי שליט"א מלך המשיח במדינת מולדובה. הרב אקסלרוד הסביר בלשונו המיוחדת אודות החשיבות של שילוב נשיא הדור בכל נושא שיחה, ממש כפי שעשה כלב בן יפונה במדבר.

 
 

לחיים, לחיים ולברכה. יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!

ידועה ההוראה של אדמו״ר הזקן שצריכים לחיות עם הזמן, והמשמעות של זה לחיות עם פרשת השבוע שלומדים בכל שבוע ושבוע. כל העניינים שבעולם הם בהשגחה פרטית, ואנחנו רואים שמדי שנה, בשבועות האלה שלפני ג׳ תמוז, קוראים ולומדים פרשות שיש בהן עניינים יסודיים בנוגע להתקשרות למשה רבינו: פרשת שלח, פרשת קורח, הסיפור עם המרגלים, המחלוקת נגד משה רבינו. סיפורים שכתובים בתורה הקדושה, וכבר 3,000 שנה נותנים לנו הוראות ודרכים איך להתקשר ללא סייג למשה רבינו, לנשיא הדור, ולא ליפול ולהתפתות לכל מיני עניינים אחרים רחמנא ליצלן.

בשבוע שעבר קראנו את פרשת שלח. סיפור מיוחד מאוד: משה רבינו בתור נשיא הדור, אבא אוהב של כל יהודי ויהודי, לב רחום, רואה נאמן, מחליט לשלוח מרגלים לארץ ישראל - וזאת בשביל מה? לא בשביל לדעת איך לכבוש אותה. לא הייתה זו משימת ריגול צבאית, לא היה בזה צורך אז. הרי היו את הברכות של הקדוש ברוך הוא, ואת ההבטחה של הקדוש ברוך הוא שהוא יילחם למענם. כיבוש ארץ ישראל לא היווה בעיה באותה תקופה. היה זה בשביל שהמרגלים יחזרו ויספרו עד כמה טובה הארץ, ארץ זבת חלב ודבש, הארץ שמחכים כבר הרבה שנים להיכנס אליה, לפי הבטחת הקדוש ברוך הוא.

משה רבינו רצה שהיהודים יעשו את זה מתוך שמחה וטוב לבב, באהבה, ברוגע, בנחת, בשלווה, להיכנס לארץ המובטחת כפי שזה אמור להיות. אבל כשהמרגלים חזרו משליחותם החלה הבעיה: בהתחלה הם חזרו ואמרו שבאמת הארץ מאוד טובה. הם הציגו את הפירות שהם הביאו, פירות גדולים, מבורכים. פירות שמזכירים לנו את הפירות שיהיו בזמן הגאולה. אבל מיד לאחר מכן השתנה הטון, השתנתה הנימה, והם התחילו להגיד שאי אפשר לעלות לארץ, אי אפשר להיכנס אליה. יש שם עמים גדולים וחזקים, בלתי אפשרי לכבוש את הארץ.

באותם רגעים, כפי שאנחנו קוראים בתורה, מתרחשת אחת הסיטואציות הכי דרמטיות בסיפור: מתוך המרגלים היו שניים שלא שיתפו פעולה עם כולם, כׇּלֵב בן יפונה ויהושע בן נון

באותם רגעים, כפי שאנחנו קוראים בתורה, מתרחשת אחת הסיטואציות הכי דרמטיות בסיפור: מתוך המרגלים היו שניים שלא שיתפו פעולה עם כולם, כׇּלֵב בן יפונה ויהושע בן נון. ״וַיַּהַס כָּלֵב אֶת הָעָם״, וכמו שרש״י מסביר, שכלב השתמש בתרגיל מבריק כדי לומר את דבריו: הוא הבין את המצב, הוא הבין שהעם עכשיו מוסת ומשולהב נגד משה רבינו, אי אפשר פתאום להתחיל לדבר בשבח משה רבינו. הוא הבין שהוא חייב לעשות פה איזשהו מהלך כדי לתפוס את הריכוז של הציבור, כדי שישמעו את דבריו, שיישמעו את האמת האמיתית-האלוקית על פי התורה.

וזוהי משמעות הדברים ״ויהס כלב את העם״. רש״י מספר שהשתיק את כולם לשמוע מה שידבר במשה, צווח ואמר "וכי זו בלבד עשה לנו בן עמרם?״. השומע היה סבור שבא לדבר בגנותו, בהמשך למרגלים להמשיך ולדבר בגנותו של משה רבינו, אבל אז הוא הפך את הקערה על פיה, ואמר: הרי הוא הוציא אותנו ממצרים, הוא קרע לנו את הים, הוא הוריד לנו את המן, הוא הגיז לנו את השְׂלָו וכולי.

ישנה שיחה נפלאה של הרבי שליט״א מלך המשיח על הסיפור הזה, על הפירוש הזה ברש״י. וישנה שם נקודה שמופיעה בכתובים, בין השורות. נקודה שמאוד מאוד רלוונטית אלינו, לימינו אלה. למעשה, אנו רואים שהמרגלים לא אמרו מילה על משה רבינו. הם דיברו רק על ארץ ישראל. הם דיברו בהתחלה בשבח של ארץ ישראל, אחר כך הם סיפרו על הבעיות שלדעתם לא יאפשרו להיכנס לארץ, אבל הם לא דיברו על משה רבינו. משה רבינו לא היה פה הנושא. לעומתם, כׇּלֵב בדבריו דיבר דווקא על משה רבינו! הוא ענה על הטענות של המרגלים: המרגלים אמרו שבארץ יושב עם חזק, שגם בדרך לארץ ישראל יושבים עמים שונים שצריך להילחם איתם והם הזכירו גם את עמלק שנמצא שם, איפשהו בדרך. הם עשו זאת במכוון, הם רצו להרתיע את עם ישראל מלחשוב על הרעיון, ולכן הם אמרו את זה מכמה כיוונים: אי אפשר להיכנס לארץ עצמה, אי אפשר לגשת לשם, יש שם את עמלק. ליהודים הייתה טראומה מעמלק, הם עוד זכרו את המלחמה שהייתה עם עמלק לא הרבה זמן לפני זה.

הם דיברו בהתחלה בשבח של ארץ ישראל, אחר כך הם סיפרו על הבעיות שלדעתם לא יאפשרו להיכנס לארץ, אבל הם לא דיברו על משה רבינו. משה רבינו לא היה פה הנושא. לעומתם, כׇּלֵב בדבריו דיבר דווקא על משה רבינו!

ועל הדברים האלה השיב כׇּלֵב. ולכן רש״י מדייק, וחוזר בדיוק על שלושת הדברים שהוא אמר: קרע לנו את הים, הוריד לנו את המן והגיז לנו את השְׂלָו. הוא דיבר על מצבים דומים.

בדיוק כמו שמשה רבינו מנע מהם מלחמה על שפת ים סוף; הייתה אמורה להיות מלחמה, המצרים רדפו אחריהם. אבל לא הייתה שום מלחמה, כי משה רבינו קרע את הים.

אחר כך גם במהלך תקופת המדבר. המדבר, לכאורה, לא היה מטרה בפני עצמה. הוא היה רק הדרך לארץ ישראל. אבל בכל אופן, גם שם משה רבינו דאג למן שירד מן השמיים, שאף אחד לא ישאר רעב. וכך, בעצם, השיב כׇּלֵב על הטענות של המרגלים. משה רבינו יכול למנוע מאיתנו מלחמות, הוא יכול לדאוג לנו גם בדרך למחוז חפצינו, אפילו שזה רק דרך, אבל גם את זה בכוחו וביכולתו לעשות.

בסיפור זה אנו יכולים לשים לב לנקודה מאוד משמעותית: כׇּלֵב החליף נושא. עד כה לא הזכירו המרגלים כלל את משה רבינו בדבריהם. מגיע כלב ומדבר רק על משה רבינו. הוא ממקד את הנושא במשה רבינו.

***

אנחנו נמצאים היום בתקופה סוערת. לכל אחד יש הרבה מחשבות, לכל אחד יש הרבה מה להגיד, והרבה פעמים אנחנו רואים שאנשים מדברים, מתכנסים, מתדיינים וסוערים - ואנחנו צריכים למקד את הנושא במשה רבינו. 

לפעמים אנשים מדברים ביניהם, מתווכחים ביניהם, וכשמישהו עונה תגובה מסוימת, אומרים לו שזה בכלל לא הנושא.
נכון, זה התפקיד שלנו להסיט את הנושא - למקד את הנושא בנושא העיקרי שעליו צריכים לדבר. לפני מספר ימים קראנו ב״היום יום״ פתגם שמזכיר את מאמר רז״ל ״דאגה בלב איש ישיחנה", ואמרו רז"ל שני פירושים: יסיחנה מדעתו, או ישיחנה לאחרים, וזה מתקשר לנושא הזה: לא להסיח את השיח ממלך המשיח. לא לדבר ולברוח לדברים אחרים, למחוזות אחרים. להסיט את הנושא בחזרה, ולמקד אותו בנשיא הדור, ברבי שליט״א מלך המשיח.

צריכים לזכור, ולחזור ולהזכיר לעם שמחכה לשמוע את הבשורה: אין שום אפשרות אחרת מלבד הגאולה האמיתית והשלמה! יש לנו נבואה ברורה מהרבי שליט״א מלך המשיח שאנחנו נמצאים עכשיו בדור הגאולה, בזמן הגאולה, ברגעי הגאולה

אנשים מדברים על כל מיני אפשרויות. מה יהיה, מה יקרה, מה נעשה, מה התפקיד של אלו ומה התפקיד של אחרים. צריכים לזכור, ולחזור ולהזכיר לעם שמחכה לשמוע את הבשורה: אין שום אפשרות אחרת מלבד הגאולה האמיתית והשלמה! יש לנו נבואה ברורה מהרבי שליט״א מלך המשיח שאנחנו נמצאים עכשיו בדור הגאולה, בזמן הגאולה, ברגעי הגאולה. אנחנו צריכים לעשות את המוטל עלינו, ולקבל פני משיח צדקנו הרבי שליט״א מלך המשיח בשמחה ובטוב לבב. עם כל התורה והמצוות, עם כל מבצעי הקודש. זה, ורק זה, הנושא. וכאשר אנשים מתבלבלים ובורחים למקומות אחרים, מוטל עלינו התפקיד למקד ולהחזיר את השיח לנושא העיקרי - מלך המשיח.

פגשתי בשבת האחרונה יהודי שלא נראה בחיצוניות חסיד חב״ד. יהודי ספרדי, שהוא ואשתו מארגנים טיולים ומסעות לקברי צדיקים. אנחנו מכירים כבר שנים רבות, ולאחרונה הם עוברים גם דרך קישינב שבמולדובה, לאוקראינה, לקברי צדיקים. דיברנו על המצב, והוא מעצמו מיד אמר לי: אין פה שום דבר אחר, זה רק הגאולה. אך ורק הגאולה. אין שום פתרון אחר למצב, הפתרון היחיד הוא משיח בן דוד.

אנחנו צריכים להתחזק ולזכור את העניין הזה בכל הזדמנות. להסיט את הנושא בחזרה, למקד את הנושא במלך המשיח, בנבואת הגאולה של הרבי שליט״א מלך המשיח. ואז, כמו שאמר שם כׇּלֵב, שהאמונה שלנו בדברי משה רבינו היא כזאת שאפילו אם יאמר לנו עשו סולמות ועלו בשמיים - נצליח בכל דבריו. על אחת כמה וכמה המטלה, המשימה והשליחות שהעניק לנו הרבי שליט״א מלך המשיח, לפעול את הגאולה האמיתית והשלמה - נצליח בכל דבריו!

יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!

אליהו יוסיאן: צריך ללכת בשיטה של הרבי

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...