• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ח אדר ב' התשפ"ד (28.03.2024) פרשת צו

להכיר את בית המקדש ברמה אחרת

כבר מילדותי נמשכתי לנושא, כילד בניתי מאבני לגו דגם מפורט של בית המקדש, בגיל 14 נתקלתי בחוברת שעסקה בנושא צורתו של בית המקדש, והרגשתי שאני פשוט 'נשאב' לזה, ומאז הכל היסטוריה... הרב יהודה לביוב, מנהל מכון פאר המקדש בריאיון
להכיר את בית המקדש ברמה אחרת
הרב יהודה לביוב על רקע דגם בית המקדש שבנה
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

ימים אלו מזכירים לכל אחד ואחת את בית המקדש, ומגבירים את הגעגוע והציפייה לבנינו. בהתאם להוראת הרבי שליט"א מלך המשיח, מגבירים בזמן זה את העיסוק והלימוד על בית המקדש, ואכן ניתן לראות כי במקומות רבים בארץ ובעולם מתקיימים שיעורים והרצאות בנושא זה. הלימוד הוא כמובן לא מתוך צער ואבלות אלא מתוך השתוקקות לבית המקדש השלישי, ובידיעה שזהו לימוד מעשי ועכשווי שכן בעוד רגע נבנה בית המקדש.

לצד לימוד שלל המקורות בתחום המקדש, החל מהפסוקים המתארים את הקמת המשכן במדבר, דרך ספר מלכים המספר על בניית בית המקדש הראשון, ועובר למשנה במסכת מידות ולהלכות בית הבחירה של הרמב"ם המעניקים שפע של מידע על בית המקדש השני, ניכרת תנופת לימוד גם בפסוקי נבואת יחזקאל המתארים את בית המקדש השלישי. בית זה יהיה שילוב של בנייה פיזית וגשמית עם בנין אלוקי ושמיימי, דבר שיעניק לו מעמד ייחודי וקיום נצחי.

להשלים את החוסר

הרב יהודה לביוב הוא ראש מכון 'פאר המקדש' ומרצה ותיק בתחום. "כבר מילדות חשתי משיכה לנושא זה, ובתור ילד בניתי מאבני לגו דגם מפורט של בית המקדש", הוא מספר. "בגיל 14 נתקלתי בחוברת שעסקה בנושא צורתו של בית המקדש, והרגשתי שאני פשוט 'נשאב' לזה, ומאז הכל היסטוריה... בשנים שלאחר מכן למדתי במרץ את הנושא של בית המקדש תוך עיון בפרטים ובהשקעה גדולה".

לפני 17 שנה החליט להקים את מכון 'פאר המקדש', לאחר שהבחין כי למרות שישנם כמה גופים שפועלים בתחום, עדיין קיים חוסר גדול בזמינות של חומרי למידה, עיון והמחשה, ובעיקר בחקר המקדש. בנוסף לכך הוא ראה לנכון לתת ביטוי נרחב יותר לשיטת הרמב"ם, דבר שהיה חסר בזמנו, ולשלב את תורתו וביאוריו של הרבי שליט"א מלך המשיח בנושא.

דגם ייחודי

"המלאכה לא היתה קלה בכלל", הוא אומר. "התחלתי לחקור היטב את הנושא ובין השאר ערכתי מחקר מקיף על זיהוי אבני החושן, על מיקומו של בית המקדש בהר הבית, ועל צורתו של מבנה ההיכל. בתחום זה מצאתי חוסר ידע נרחב, ואף ציורים ודגמים בהם אלמנטים שונים שמקורם בתרבויות ובדתות אחרות חלילה. לאור זאת נרתמתי למשימה להעמיד דברים על דיוקם ולפרסם את צורתו האמיתית של בנין הבית".

לצד המחקר והכתיבה הוא הוזמן להרצאות בכל רחבי הארץ, בעיקר בימי שלושת השבועות שבין שבעה עשר בתמוז לתשעה באב, אך לא רק. בהשקעה מיוחדת הוא למד בניה ממוחשבת והדמיה בתלת ממד, ויצר דגם של בית המקדש בשחזור אותנטי, המשלב את הדיוק ההלכתי יחד עם תיאורי ההיסטוריונים מאותה תקופה, ממצאים ארכיאולוגיים, טופוגרפיה של הר הבית, ועוד.

גם בגאולה

"כיום לאחר 22 שנים של עיסוק יומיומי בנושא, המכון, הממצאים המרתקים שהגענו אליהם במהלך המחקר, והדגם המיוחד שיצרנו, עומדים בשורה הראשונה בתחום חקר המקדש. זה דבר שתופס מאוד את הציבור, כאשר רואים את הדיוק והירידה לפרטים, ביחד עם שילוב ההלכה והמקורות המדעיים", אומר הרב לביוב.

לצד ההרצאות המגוונות אליהן נחשפו לאורך השנים עשרות אלפי אנשים ואף יותר, הוא מדבר על המשך התוכניות לעתיד – הוצאה לאור של ספרים מהודרים בנושא, מקום של קבע לפעילות המכון, ואף הקמת מרכז מבקרים שיעניק לבאים לימוד וידע באופן חוויתי ומוחשי, זאת בהתאם להשגת המימון הדרוש. פעולות אלו מגבירות את הציפיה להתגלות הרבי שליט"א מלך המשיח, וכדבריו גם אז לאחר בניית בית המקדש השלישי ימשיך הלימוד והעיסוק בבנין הבית ובצורתו, כבר בזמן הגאולה האמיתית והשלימה שתגיע תיכף ומיד ממש.  

הישיבה שהופכת צעירים למנהיגים וחוצה גבולות

סיום הרמב"ם שחל במוצאי שושן פורים

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...