• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

בפומבי: עושים סדר בדרך לגאולה

בזמן שרבים מעם ישראל ישבו מסביב לשולחן החג, באווירה משפחתית וציינו את ליל הסדר. שלוחי הרבי שליט"א מלך המשיח דאגו לערוך סדרים ציבוריים להמונים משתתפים
בפומבי: עושים סדר בדרך לגאולה
הכנות לליל הסדר בבית חב״ד אתיופיה
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

בליל הסדר ישבנו כבני מלכים וערכנו את הסדר בשמחה ובחגיגיות. המנהגים המיוחדים וההכנות המרובות, עושים את החג הזה למיוחד באופן שאין שני לו. 

אבל בו בזמן שרוב עם ישראל מנקה את הבית הפרטי ודואג למצרכים הפסחיים האחרונים, ישנם כאלו שסדר הגודל של הפעולות הללו אצלהם שונה לגמרי. בבתי חב"ד בארץ ובעולם נערכים כבר כמה חודשים מראש ללילות הסדר הציבוריים המפורסמים. אלו מיועדים למתקרבים ליהדות או למעוטי יכולת וגם סתם אנשים שרוצים לחוות את אווירת הסדר 'ברוב עם הדרת מלך'.

הסדרים החלו לראשונה בשנת תשמ"ו. בהוראתו של הרבי שליט"א מלך המשיח. ומאז הלכו וצברו תנופה במשך השנים.

ללא תנאי

בעת ביקור הרבנים הראשיים לישראל דאז, הרב מרדכי אליהו והרב אברהם שפירא, עורר הרבי שליט"א מלך המשיח על עריכת הסדרים הפומביים. הדגשים הושמו על כך שלא יהיו אלו 'סדרים ציבוריים', שאז ייתכן שיהיו כאלו שיתביישו להראות שהם נצרכים ולא יבואו. אלא שיהיו אלו 'סדרים פומביים', בהם הרב האזורי או שליח חב"ד המקומי מזמין את הציבור לערוך את הסדר ביחד איתו ועם משפחתו. וכך יהיו כאלו שיגיעו אפילו מתוך סקרנות.

הרבי שליט"א מלך המשיח הורה גם להודיע, כי הסדרים ייערכו ללא כל תנאי או תמורה כספית. והוא בעצמו ישתתף בהוצאות, והסביר כי יצאו מכך רווחים עתידיים: "כתוצאה מעריכת 'סדר פומבי' שבו יבואו פנים חדשות, ותהיה היכרות עם הילדים והוריהם כו', אזי יוכלו להמשיך בזה גם לאחרי הפסח בנוגע לכמה וכמה עניני יהדות ותורה ומצוותיה".

כנגד ארבעה סדרים

השנה ישנם מקומות רבים שערכו את הסדר לראשונה מפרוץ נגיף הקורונה. כמו גם סדרים פומביים רבים שנערכו עבור הפליטים מהמלחמה באוקראינה. אחד מהמקומות הקרובים לאזור הקרבות לשם נמלטו פליטים יהודיים רבים, היא מדינת מולדובה.

בראיון שנערך בערב החג, סיפר שליח הרבי שליט"א מלך המשיח בעיר הבירה הרב מנחם מענדל אקסלרוד על ההיערכות והאתגרים של השנה. בקישינב עצמה נערכו שני סדרים פומביים, אחד בשפה המקומית לקהילה המקומית ולפליטים. וסדר נוסף למטיילים והישראלים השוהים באזור בלשון הקודש. שני סדרים נוספים נערכו בערים סמוכות בהם גם נמצאים יהודים מקומיים ופליטים.

הרב אקסלרוד מספר גם כי מלבד כמות המזון הנוספת שנדרשה עבור הפליטים הרבים, בעקבות המלחמה התעוררו קשיים ושיבושים רבים גם באספקת המזון הסדירה. לדוגמה המצות שהיו אמורות להגיע מאוקראינה כמובן לא הגיעו, ולכן נשלחה משאית עם מצות במשלוח מיוחד מוינה דרך הונגריה. גם אספקת מזון מארץ הקודש התעכבה ועוררה קשיים לוגיסטיים.

אף יהודי לא יישאר רעב

בסופו של דבר - מבטיח הרב אקסלרוד, אף יהודי לא יישאר רעב במולדובה בליל הסדר. כל מי שיגיע וירצה לערוך את הסדר יקבל את כל הדרוש, החל במצות ויין וכלה בבשר דגים ומיני מתיקה. אם זה פליטים שאין הפרוטה מצויה בכיסם, יהודים המתקרבים ליהדות או אפילו סתם אנשים שחפצים לעשות את הסדר עם חב"ד.

נקודה מעניינת היא שלקראת פסח וליל הסדר, התעורר קשר עם משפחות רבות שבבית חב"ד לא ידעו על קיומם. פליטים שחצו את הגבול והיו טרודים בלמצוא מנוח ומשען, לקראת פסח התעורר הניצוץ היהודי והם יצרו קשר על מנת להשתתף בליל הסדר.

לסיום חשוב להזכיר כי החמץ הוא לא רק פירורים שנדרש לנקות. אלא הוא מסמל את החמץ הפנימי כמו גם את כלל הרוע בעולם, שצריך 'לנקות' ולבער. ואז כמאמר חז"ל 'בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל'. הרבי שליט"א מלך המשיח יגאל אותנו גאולת עולמים ונכריז לפניו: יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!  

ניו זילנד ומקסיקו בכיתה אחת

חיים גאולה בבית המרקחת

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...