• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

מאוקראינה תצא תורה והוראה

אחרי שנים של שממה רוחנית ופעילות יהודית במחתרת תחת עינהם הפקוחות של אנשי הק. ג. ב. בשבוע שעבר צויין אירוע משמעותי באוקראינה כאשר עשרות צעירים תושבי המקום הוסמכו לראשונה לרבנות • הסיפור המלא
מאוקראינה תצא תורה והוראה
מעמד ההסמכה. הרב פורטמן הפרצי (יושב שני משמאל)
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

פעמים רבות מתייחס הרבי שליט"א מלך המשיח למהפך שעברה מדינת רוסיה, בירת ברית המועצות לשעבר, לפני כ-30 שנה, כאשר עשרות שנים של רדיפת הדת באו אל קיצן בהתפרקות השלטון הקומוניסטי, ולעומת זאת השלטונות כיום – לא רק שאינם נלחמים ביהדות אלא אף מסייעים לעניני תורה ומצוות ולשלוחי הרבי שליט"א מלך המשיח, שקבע כי אירועים אלו הינם חלק מנפלאות הגאולה האמיתית והשלמה.

בשבועות האחרונים התרחש שלב נוסף במהפך זה, כאשר בעיר דנייפרופטרובסק שבאוקראינה, שהיתה חלק מברית המועצות, הוסמכו לרבנות קבוצה של אברכים מקומיים דוברי רוסית מבטן ומלידה. העובדה שבאותה מדינה בה עד לפני שנים לא רבות עוד רדפו את הדת, קם כיום דור נוסף של רבנים פוסקי הלכה, היא נס ופלא של גאולה ממש.

לשנות את המצב

הקורס ההלכתי המקיף את הלכות 'איסור והיתר' אותו עברו הרבנים החדשים, הוא מבית המכללה להכשרה תורנית 'למען ילמדו'. בשביל להתאים את הקורס לציבור דוברי הרוסית, היה צורך לתרגם את חומר הלימודים ומגוון העזרים ואמצעי ההמחשה לרוסית, וכן למצוא מורה מתאים שדובר רוסית ושולט בחומר הלימודים. לתפקיד נכנס הרב שמואל פורטמן-הפרצי, רב קהילת דוברי רוסית בעיר בת ים. "אין הרבה רבנים דוברי רוסית בעלי הסמכה לפסיקת הלכה", הוא אומר. "המציאות הזו נגרמה מכיוון שמחסום השפה מקשה על לימוד וצבירת ידע נרחבת מתוך מקורות היהדות, במיוחד כאשר מביאים בחשבון כי נדרש ידע תורני מוקדם והבנת מושגים רבים, ובשילוב המציאות הקשה בה היו נתונים יהודי ברית המועצות במשך עשרות שנים".

האברכים האלו הם פורצי דרך. זהו דבר אדיר שבקהילות ברית המועצות לשעבר, ישמשו בני המקום ודוברי השפה עצמם במשרות הרבנות והשליחות. זו היסטוריה, אין ספק שזהו צעד ענק לגאולה

הוא כאב את המצב, ולכן כאשר עלה הרעיון לתרגם את תכני הקורס ההלכתי לרוסית ולהעביר את השיעורים, הוא שמח ליטול חלק ביוזמה. "אין ספק שזה לא היה קל", הוא משתף, "אולם הברכות והעידודים המיוחדים שקיבלתי מהרבי שליט"א מלך המשיח באמצעות האגרות קודש, במיוחד ברגעים קשים בהם כמעט חשבתי לפרוש, העניקו לי את המרץ והכוח להשלים את המשימה ולברך על המוגמר".

סגירת מעגל

בסמיכות ליום כ"ד טבת, יום ההילולא של האדמו"ר הזקן רבי שניאור זלמן, בעל התניא ומחבר השולחן ערוך, התקיים טקס הסמכה מיוחד במרכז היהודי הגדול בעולם 'מנורה' בעיר דנייפרופטרובסק, בהשתתפות רב העיר ובנוכחות רבני הערים חולון וקרית אתא שהגיעו לרגל האירוע. במהלך החגיגה שיתפו הרבנים החדשים את הקהל בסיפורם האישי, איך הגיעו להחלטה ללמוד לרבנות, וכיצד הלימוד וההסמכה משפיעים על חייהם.

"הרבי שליט"א מלך המשיח הוא העומד מאחורי צמיחת החיים היהודיים ברחבי העולם, בפרט לאחר המאורעות שפקדו את העם היהודי בדור הקודם ובדורנו. והנה דווקא בדנייפרופטרובסק בה כיהן אביו כרב העיר ובה התגורר בילדותו מתחדשת הסמכת הרבנים, שהם עמוד התווך והיסוד של החיים היהודיים. אני רואה בזה סגירת מעגל מיוחדת", אומר הרב פורטמן.

צעד ענק לגאולה

"האברכים הללו שסיימו את הקורס בהצלחה הם רבנים פורצי דרך, המוסמכים הראשונים דוברי השפה הרוסית. הקבוצה כולה המשיכה לקורס נוסף בהלכות שבת, ואף התקבל עבורם אישור מיוחד מהרבנות הראשית לישראל להיבחן על חומר הלימודים ברוסית. מדובר באנשים כריזמטיים, מובילי פרויקטים בקהילה, שלומדים על מנת להעביר את הידע הלאה, ולשמש כשלוחי הרבי שליט"א מלך המשיח ורבנים בקהילות יהודיות. זהו דבר אדיר - שאין צורך ברבנים ושלוחים חיצוניים שישמשו בקודש בקהילות ברית המועצות לשעבר, אלא בני המקום ודוברי השפה עצמם יכולים לכהן במשרות הרבנות והשליחות. זו היסטוריה, אין ספק שזהו צעד ענק לגאולה", הוא מסכם.  

ב'ידיעות אחרונות' נערכים לביאת המשיח

חיים גאולה בבית המרקחת

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...