• ב"ה ימות המשיח!
  • כ' חשון התשפ"ה (21.11.2024) פרשת חיי שרה

תחקיר מרתק על הציור המשוער של הרבי מהר"ש נ"ע

האם הציור שנתפרסם במהלך השנים כציור של מראה כבוד קדושת אדמו"ר המהר"ש נ"ע אכן מתאר את דמותו הק'? • מה עומד מאחורי הציור שלא פורסם באופן רשמי? • אתר הגאולה מגיש תחקיר מרתק ומיוחד מאת שניאור זלמן פרקש
תחקיר מרתק על הציור המשוער של הרבי מהר"ש נ"ע
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

בקשר עם יום הבהיר כ' מר-חשוון, יום הולדת כ"ק אדמו"ר מהורש"ב נ"ע וכן בקשר עם שיחת ה'דבר מלכות' שלמדנו זה השתא – פר' וירא - "וירא אליו הוי'" עד לגילוי המושלם ד"היו עיניך רואות את מוריך", ששייך גם לעניין ד'ציור פני הרב' על-ידי תמונות רבותינו נשיאינו וכו', ברצוני להביא חקר אודות ציור אבי כ"ק אדמו"ר מהורש"ב נ"ע, כ"ק אדמו"ר מהר"ש נ"ע.

מקובל בכללות בקרב חסידי חב"ד שאין ציור דיוקן לכ"ק אדמו"ר מהר"ש. אמנם ידוע ומפורסם שדיוקן פניו הק' של כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ דומה במאוד לכ"ק אדמו"ר מהר"ש1. ולכן הרוצה לצייר את פני כ"ק אדמו"ר מהר"ש, יצייר זאת ע"י ראיית פני כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ2.

נכון להיום מפורסם ציור משוער שעפ"י המסורת עובר הוא במשפחת גינזבורג (צאצאי כ"ק אדמו"ר מהר"ש), שהוא ציור פני כ"ק אדמו"ר מהר"ש ומקובל שזהו הציור:

1

מכ"ק אדמו"ר שליט"א מלך המשיח מצינו התבטאות בנוגע לתמונת כ"ק אדמו"ר מהר"ש, שקיימת סברה שישנה תמונה (ציור) אך מפני סיבות שונות אינה נתפרסמה3. בכל אופן, בנוגע לציור זה, וודאי שלא לזה נתכוון כ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א (באם קיים ציור כלשהו), אלא לציור אחר4.

ובנוגע לציור זה, ברצוני לחשוף כמה וכמה פרטים בנוגע לאמיתות הציור, שעלה בדעתי סברה שאין זה אלא ציור העתק תמונת כ"ק אדמו"ר מהריי"צ נ"ע (ולהעיר שכבר כמה העלו בדעתם שייתכן שהציורים המיוחסים לכ"ק אדמו"ר מהר"ש אינם אלא ציור פני כ"ק אדמו"ר מהריי"צ נ"ע ותו לא).

הנה התמונה שממנה מסתבר לומר - נעתק הציור המשוער לכ"ק אדמו"ר מהר"ש (על-פי דעתי) (התמונה מתאריך ט"ז אדר ה'תש"ט – מתוך רצף התמונות שצולמו ביום קבלת האזרחות):

2

בראשונה יש לציין פרט חשוב:

בתמונה זו כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ נ"ע נמצא בגיל 68 ושמונה חודשים (י"ב תמוז ה'תר"מ – ט"ז אדר ה'תש"ט). וידוע ומקובל שכ"ק אדמו"ר מהר"ש נסתלק בגיל 48! מה שנצרך להיות עפ"י טבע שבאם קיים ציור או תמונה כלשהי של כ"ק אדמו"ר מהר"ש, יהי' ניתן להבחין מיד על מראה צעיר יותר מאשר מה שנראה בציור5, ובפרט ששייך דמיון מיוחד במראה כ"ק אדמו"ר מהריי"צ נ"ע לכ"ק אדמו"ר מהר"ש נ"ע. ועל כן היה הציור צריך להיות (על-פי טבע לכאורה) במראה צעיר יותר [על-דרך ובדוגמת ציור אחר שנתפרסם – ראה התמונה המצורפת בסוף הכתבה] ובדמיון לתמונת כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ נ"ע משנים קדומות יותר, כגון זה (תמונה משנת תרפ"ז (גיל 47 לערך)):

3

אך סברה זאת, אינה מספקת כל-כך להכריע בנדון, ולכן נציין פרטים מדויקים יותר שמחזקים את ההשערה שהציור הנ"ל הינו העתק מתמונת כ"ק אדמו"ר מהריי"צ נ"ע.

ובכן הפרט הראשון והעיקרי, הוא הפיכת התמונה לצד ימין ב-180 מעלות (על-דרך כפי שצוייר הציור) ומעט ליישר בדוגמת מיקום הפנים שבציור, ולאחר מכן ניתן בקלות לשים לב לשאר הפרטים הדומים:

4

[לצורך דמיון והשוואת הפרטים, חידדתי מעט את התמונות וכן השוותי את ממיידי הפרופורציות בהתאם לציור]

שלב א' – הדמיון הכללי שניכר כבר בין ב' התמונות:

05

שלב ב' – כעת ניתן לשים לב לפרטים הדומים:

06

1. גווני בהירות האור שווה בין ב׳ התמונות (בעיקר בצד שמאל), כפי שניתן להבחין:

א. בכיפה בצד שמאל. ב. בפאות ובזקן. ג. בחלק הלחי העליון הסמוך לעין. ד. בדקות ממש ניתן להבחין ברוחב צללית בהירה היורדת מאמצע קמט תחתית העין כלפי מטה (מה שהצייר הקפיד להשוות בין התמונה לציור).

2. הקמטים שתחת ב׳ העיניים זהים ממש, ברוחב ובאורך. ואף דומים מאוד בגווני הצלליות שבציור.

3. ניתן לראות בדקות בתמונה את הצללית ההולכת ומטפסת (בהתעגלות) החל משמאל הקמט והעין השמאליים כלפי מעלה עד הכיפה ונמשכת לפאות (ניכר דמיון ממש בין הציור לתמונה, רק שבציור זה יותר מודגש וכהה).

4. מבנה האף וב׳ הקמטים שבצידי האף (היורדים כלפי מטה) זהים ממש. וכן הצללית שבציור זהה ממש לצללית שבתמונה – הצללית הכהה שבצד שמאל האף העולה ונמשכת עד עומק מקום העין והגבּה, זהה ממש.

5. מבנה השפם וכן השפתיים זהים, כמו כן מקום גדילת הזקן שבב' קצוות הלחיים זהה ממש, ואף גווני השחרות שבשער הזקן תואמים זה לזה.

6. הכיפה באותה בסיס צורה, אך בציור הכיפה מעט יותר גדולה.

7. התכסיס שבעיקר בולט ויוצר שוני ומבדיל בין הציור לתמונה זהו רוחב הזקן שרחב יותר מאשר מופיע בתמונה, כמו כן העיניים שלא כל-כך דומים. אך בכללות ניכר דמיון ממש בין ב’ התמנות (וחדי עין יבחינו בעוד דקויות ופרטים דומים בין ב' התמונות).

מה שנגרם בכללות בהטעיית הציבור, הוא בב' דברים: א. האיכות הירודה של הציור מקשה להבחין בפרטים בדיוק ובכך להשוות בין הציור לתמונה. ב. היות ולא מוכר לציבור שלימות הציור, במראה שלם יותר, בזקן מלא וכדומה. וכן זווית הציור שאינה מוכרת לנו מתמונה כלשהי (מפני שהצייר צייר מראה בזווית הפוכה), וכל זה בנוסף למה שציינתי לעיל בנוגע לגיל הרבי בתמונה שלא כל כך מסתבר על הדעת.

לפי כל הנ"ל מסתבר לומר (על-פי היגיון) שציור זה אינו אלא מאשר ציור העתק תמונת כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ נ"ע מט"ז אדר ה'תש"ט.

ובאם אכן קיים אצל משפחת גינזבורג (צאצאי כ"ק אדמו"ר מהור"ש נ"ע) תמונה (ציור) אמיתית של כ"ק אדמו"ר מהר"ש, אזי מסתבר לומר שלא זאת התמונה, אלא כנראה מדובר בתמונה אחרת ואשמח מאוד באם יבוא א' מבני משפחתם ויפרוך את סברתי ויוכיח לי אחרת.

שוב, כל הנ"ל על-פי תוצאות המחקר שעשיתי ומקווה אני שאיני טועה.

בעזרת השם, נזכה כבר עכשיו לחזות בהתגלות המלאה והמושלמת – ראיית פני האדון ה' – "והיו עיניך רואות את מוריך" בגשמיות ובגלוי ממש, בראייה חושית! ובכך נזכה לשוב ולראות את כל הצדיקים, וכן את אלו שאין בידינו תמונה או ציור שלהם ונצא מכל הבלבולים והספקות, בגאולה האמיתית והשלימה ע"י הגואל – הוא כ"ק אדמו"ר שליט"א מלך המשיח, תיכף ומיד ממש!

"ע"ד ובדוגמת ציור אחר שנתפרסם" (ציור שפורסם בעיתון "אלגמיינער ז'ורנאל", וצוייר על ידי ר' שמעון זלצמן ששמע מאנשים שראו את כ"ק אדמו"ר מהר"ש):

6

הערות שוליים:

1) ראה בשיחת י"ב תמוז תשמ"ה - התוועדויות תשמ"ה חלק ד' ע' 2456 ועוד: "בעת היות בעל הגאולה בארץ ישראל בביקורו הידוע, נכנס אליו ליחידות אחד מחסידי אדמו"ר מהר"ש, ותיכף בהכנסו לחדר התעלף! כששאלו אותו לסיבת התעלפותו ענה: ראיתי בפני הרבי קלסתר פניו של אדמו"ר המהר"ש . .  את אדמו"ר המהר"ש לא ראה עשיריות בשנים ובראותו את פני אדמו"ר המהר"ש התעלף מיד!".

2) ראה בשיחת יו"ד כסלו ה'תשד"מ – התוועדיות תשד"מ חלק א' ע' 539.

3) ראה השיחה שבהערה הקודמת, בהמשך הנושא: "בנוגע לאדמו"ר מהר"ש, שגם ממנו אין תמונה (לפנינו, כי יש אומרים שנמצאה תמונתו אלא מפני סיבה לא נתפרסמה)". [את המילים "לפנינו" ו"יש אומרים" הדגיש כ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א בהערה.] אמנם לאחמ"כ, בהזדמנות אחרת אמר כ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א שאין תמונה מכ"ק אדמו"ר מהר"ש (ראה תוכן קצר - תש"נ, עמ' 257. בלתי-מוגה).

4) לפי רוב מקובל שקיימת תמונה, אך נמצאת היא שמורה בספריית אגו"ח ("ספריית ליובאוויטש"). ויש שאומרים (עפ"י השמועה) שאלי' נתכוון כ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א שלא לפרסמה.

5) ומסתבר לומר כך, מפני שהסיפור המפורסם אודות הדמיון המופלא, המובא בהערה 1 הי' בשנת תרפ"ט – בעת ביקור כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ נ"ע בארץ ישראל, שהי' אז לערך בגיל החמישים לחייו.

* הערת מערכת אתר הגאולה: כל הנכתב הינו על אחריות הכותב בלבד ולא באו אלא לדייק בדברי הרבי שליט״א מלך המשיח ולנסות לעמיד דברים על דיוקם. קוראים המעוניינים להוסיף מדעתם , מוזמנים לעשות זאת באמצעות מערכת התגובות (שיתפרסו בכפוף לשיקולי המערכת).

מאחורי הקלעים של מלחמת יום כיפור

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...