• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

הסיבה הרוחנית לעמדת טראמפ בנוגע לאיראן // הרב אבישי אפרגון

בזמם האחרון ניכרת עליה בלחץ האמריקני על איראן. לפני כשבועיים הכריז נשיא ארה"ב דולנד טראמפ כי הוא לא יאריך יותר את חתימתה והסכמתה של ארה"ב על הסכם הגרעין • הרבי מלך המשיח שליט"א מדגיש פעמים רבות את העובדה ש"אומות העולם" מסייעות לבני ישראל בעבודתם • טור פרשנות בטחונית בראייה חסידית • לקריאה
הסיבה הרוחנית לעמדת טראמפ בנוגע לאיראן // הרב אבישי אפרגון
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

בזמם האחרון ניכרת עליה בלחץ האמריקני על איראן. לפני כשבועיים הכריז נשיא ארה"ב דולנד טראמפ כי הוא לא יאריך יותר את חתימתה והסכמתה של ארה"ב על הסכם הגרעין • הרבי מלך המשיח שליט"א מדגיש פעמים רבות את העובדה ש"אומות העולם" מסייעות לבני ישראל בעבודתם • טור פרשנות בטחונית בראייה חסידית • לקריאה

מאת: הרב אבישי אפרגון

בשבועות האחרונים ניכרת עליה בלחץ האמריקני על איראן. לפני כשבועיים הכריז הנשיא טראמפ כי הוא לא יאריך יותר את חתימתה והסכמתה של ארה"ב על הסכם הגרעין, אם הוא לא יתוקן תוך 120 יום. יתירה מזו, טראמפ הבהיר כי אם לא ינקטו מהלכים מידיים לתיקון ההסכם, הרי שהוא שומר לעצמו את הזכות לפרוש ממנו באופן מיידי, גם לפני תום תקופת ה- 120 ימים. באותו נאום תקיף הודיע נשיא ארה"ב גם על הטלת סנקציות חדשות על 14 גופים, מוסדות ואישים באיראן, שיש להם חלק בפעילות פיתוח הטילים ארוכי הטווח והטרור.

ההודעה האמריקנית הינה למעשה אולטימטום שמופנה הן כלפי המעצמות האירופיות החתומות על ההסכם והן כלפי איראן, שעליהן להיכנס בהקדם למו"מ על מנת להביא להסכם חדש שבו יסתמו כל הפרצות שהיו בהסכם הקודם. גישושים ראשונים כבר החלו בענין, וישנם קולות באירופה, שמצטרפים אף הם לדרישה לתיקון ההסכם.

במידה ותפרוש ארה"ב מההסכם, היא תטיל בחזרה את הסנקציות שהוסרו מאיראן בעקבות חתימת ההסכם, ויתכן שתטיל סנקציות נוספות. הכלכלה האיראנית תסבול מכך קשות, במיוחד משום שחברות אירופיות רבות ימנעו מלסחור עם איראן, כיוון שאז יוטלו עליהן סנקציות אמריקניות (כפי שהיה לפני הסכם הגרעין).

נאום סגן נשיא ארה"ב בכנסת

במהלך השבוע שעבר התקיים ביקורו של סגן נשיא ארה"ב בישראל, כשגולת הכותרת הייתה נאומו בכנסת. בנאומו התייצב סגן הנשיא פנס באופן חד משמעי לימינה של ישראל, דבר שהתבטא בפעמים הרבות בהן הוא זכה למחיאות כפים סוערות של חברי הכנסת, שאף נעמדו לכבודו מספר פעמים, דבר חריג ונדיר.

מעבר להבעת התמיכה בישראל, במילים חמות ביותר, ותוך הדגשת המחויבות המוחלטת לבטחונה של ישראל, וההערכה הגדולה ל"עם הספר", התחייב סגן הנשיא לפעילות בכמה תחומים מעשיים:

א. השגרירות האמריקנית תועבר לירושלים, ותיפתח בפועל עד סוף השנה הבאה (2019 למניינם).

ב. המאבק בטרור ימשך "עד שימחק מן העולם", בדגש על דאעש, ומתוך הבטחה שארה"ב לא תיתן לאויבים שנעלמו להתעורר מחדש. נראה שזהו רמז ברור לכך שארה"ב לא תאפשר לדאעש, שהובס בסוריה ובעיראק, להרים ראש בשנית. לשם כך תצטרך ארה"ב לשמור על נוכחות משמעותית בסוריה גם בעתיד, וזוהי הצהרה חשובה עבור ישראל (דברים ברוח דומה נשמעו לאחרונה מפי מקורות בטחון בארה"ב).

ג. סגן הנשיא תקף בחריפות את המשטר האיראני, והדגיש את המחויבות האמריקנית למאבק במדינה "המובילה במתן לחסות לטרור – הרפובליקה האסלאמית של איראן", שהיא בעלת "משטר מסוכן" שגורם לכאוס, ומשקיע מיליארדים בסוריה ובעיראק וכו', תומך בארגוני טרור, ומפתח טילים.

תיקון הסכם הגרעין

סגן הנשיא גם הצהיר כי הסכם הגרעין הוא אסון, והתחייב שארה"ב לא תחתום עליו יותר, וכי במידה וההסכם לא יתוקן, ארה"ב תפרוש ממנו באופן מיידי. כמו כן התחייב פנס באופן ברור וחד משמעי שארה"ב לא תיתן לעולם לאיראן להשיג נשק גרעיני.

זוהי התחייבות חשובה ביותר, משום שהסכם הגרעין מכיל בתוכו אלמנטים שנמשכים לאורך של 10 עד 25 שנה בלבד, באופן שיכול לאפשר לאיראן להשיג נשק זה בעוד שנים לא רבות. זוהי פירצה חמורה בהסכם הגרעין, שישראל דרשה לתקן, אולם ממשל אובמה לא נענה לדרישה זו. כעת, בהתאם למדיניות התקיפה שאותה הביעו טראמפ וסגנו, לא ינתן לאיראן להשיג נשק גרעיני לעולם.

סגן הנשיא גם הודיע כי במשך השנה החולפת ארה"ב הגדילה פי שלוש את מספר הסנקציות על איראן, וכי גם בחודש האחרון הוטלו עליה סנקציות נוספות (כנ"ל בנאום טראמפ). סגן הנשיא גם התייחס לדיכוי האכזרי של ההפגנות באיראן.

בהקשר זה יש לציין  כי במשך השבוע החולף היו הפגנות גדולות בטהראן (שם נאלץ המשטר לפרוס 12,000 אנשי כוחות בטחון בדת מוסלמים, והמשטר נאלץ להצמיד להם שומרי ראש), באהוואז, ובמקומות נוספים. עימותים עם כוחות הבטחון היו גם בבלוצ'יסטאן ובחוזיסטאן, ושביתות מסחר נרשמו ב- 21 מחוזות ברחבי איראן. נכון לעכשיו, גל המחאות אמנם לא דעך, אולם הוא גם מתקשה לתפוס תנופה, בשל אמצעי הדיכוי וחסימת התקשורת שמפעיל המשטר.

עוד יש להוסיף, כי כבר בתחילת נאומו של פנס, הוצאו כל חברי הכנסת הערבים מאולם המליאה, לאחר שהניפו שלטים בהם נכתב כי ירושלים היא בירת פלסטין (עפ"ל) באופן פרובוקטיבי. סדרני הכנסת נערכו לכך מראש, והח"כים הנ"ל סולקו במהירות. במהלך ביקורו בארץ לא נפגש פנס עם שום אישיות פלסטינית בכירה, והוא למעשה הוחרם ע"י הרש"פ.

ארה"ב בונה כוח צבאי של 30,000 חיילים בסוריה

בשבועות האחרונים הודיעה ארה"ב כי היא מקימה כוח גדול של כ- 30,000 חיילים – שיורכב בעיקר מכוחות כורדים ומכוחות של ארגוני מורדים (בעיקר SDF), שידאגו לאבטחת הגבול בין עיראק לבין סוריה, וכן לאבטחת חלק מגבול סוריה-טורקיה.

מטרתו המרכזית של כוח גדול זה תהיה למנוע כל התעוררות מחדש של דאעש באזורים אלו. אולם, בראיה רחבה יותר, ברור כי הקמתו של הכוח היא גם פעולה שתפגע קשה ביכולת האיראנית להעביר כוחות צבא, שיירות ציוד ונשק, ומיליציות שיעיות, מאיראן דרך עיראק ומשם לסוריה. יש לזכור כי עיראק היא מדינה בעלת רוב שיעי, ואיראן פועלת נמרצות בשנים האחרונות על מנת להשיג דריסת רגל גוברת והולכת במדינה זו. גם במערכת הבחירות העיראקית שעומדת להתקיים בחודשים הקרובים, ניכרים מאמצים איראנים לארגן ברית של נציגי המיליציות השיעיות הצבאיות שתחת השפעתה שיחברו לגורמי שלטון. איראן רואה בעיראק כר טבעי להתפשטותה האזורית, וברור כי המהלך האמריקני יביא להגבלת חופש הפעולה שלה, וימצב את ארה"ב ככוח בעל השפעה גדולה ביותר בזירה הפנימית הסורית בשנים הקרובות.

ואכן, דובר משרד החוץ האיראני תקף בחריפות את ארה"ב על רקע הקמת הכוח הצבאי, וטען כי זוהי התערבות בוטה בענייניה הפנימיים של סוריה, וכי המהלך האמריקני רק יגביר את חוסר היציבות ויחריף את מלחמת האזרחים בסוריה.

פלישה טורקית לסוריה

מדינה נוספת שרואה את עצמה כנפגעת ישירה מהצעדים האמריקנים היא טורקיה – שחוששת מאוד מהקמתה של ישות מדינית כורדית בתוך שטח סוריה ו/או עיראק, ועושה הכל על מנת לסכל זאת. זוהי הסיבה העיקרית לכך שלפני כשבוע, פלשה טורקיה לסוריה במה שמכונה מבצע "ענף עץ הזית". במבצע משתתפים למעלה מ- 10,000 לוחמים מהצבא הטורקי וכן ממספר ארגוני מורדים שנתמכים על ידי טורקיה (שגם מספקת להם אמצעי לחימה רבים). המבצע החל בתקיפות ריכוך מסיביות – על ידי חיל האוויר והארטילריה הטורקית, ובהמשך נכנסו כוחות קרקעיים גדולים, ביניהם גם כוחות קומנדו טורקי. אלו נתקלו ביחידות כורדיות, שהפעילו גם אמצעי נ"ט ופגעו בכמה טנקים טורקים. כמו כן, מפגיזים הכורדים, בתגובה לפלישה, גם ערים טורקיות (קיליס וריחנלי), וישנם דיווחים על אזרחים שנפגעו בערים הללו.

סוריה התבטאה בחריפות נגד הפלישה הטורקית לשטחה, ואף איימה כי היא תפגע בצבא הטורקי. נכון לעכשיו, לא נרשמו עימותים צבאיים בשטח בין הצבא הסורי לבין הצבא הטורקי, אולם נראה כי הצבא הסורי מעודד את ההתנגדות הכורדית, ומאפשר מעבר של לוחמים ונשק, לעבר איזור הקרבות המרכזי בקנטון אפרין (צפון מערב סוריה).

נראה כי התפתחות זו רק ממחישה כי מלחמת האזרחים בסוריה, על השלכותיה האזוריות הנרחבות, רחוקה מסיום, והיא טומנת בחובה פוטנציאל גדול לעימות פנימי בין מדינות ערב, ומדינות מוסלמיות (כמו טורקיה ואיראן) – בינן לבין עצמן. מבחינת ישראל, זוהי התפתחות חיובית, היות ואויבינו הגדולים ממשיכים לפגוע האחד בשני, בחסדי ונסי ה', וכפי שהרבי מה"מ הבטיח לנו כי הגאולה תבוא בחסד וברחמים, ושאחד מסימני הגאולה הינו ה"למכה מצרים בבכוריהם", ו"סכסכתי מצרים במצרים" – דהיינו עימותים פנימיים בין כל אלו המצרים לישראל (וכידוע שהמשטר הטורקי הנוכחי הינו עוין לישראל באופן מוצהר).

כמו כן, במספר שיחות קודש הדגיש הרבי מלך המשיח שליט"א את העובדה שכבר נסתיימה עבודת הבירורים, וכי גם אומות העולם מסייעות לבני ישראל בעבודתם. עובדה זו ניכרת באופן הגלוי ביותר בארה"ב, אליה הגיע הרבי הריי"צ כבר בשנת ת"ש, ואח"כ הגיעו אליה הרבי והרבנית בשנת תש"א כידוע – והפכו אותה למקור של הפצת התורה, היהדות ומעיינות החסידות בכל רחבי תבל. תמיכתו הבלתי מסויגת של המשטר הנוכחי בישראל, ועמידתו התקיפה מול איראן, הינם ביטוי ברור לכך, ולעובדה שאנו נמצאים על סף הגאולה. אלו חסדי ונסי ה', וביכולתנו להגביר אותם, ולהחיש את הגאולה ע"י פרסום הניסים, וע"י "הנהגה נסית" – של הוספה בתורה ומצוות מעל לרגילות שלנו, ומתוך אמונה ובטחון מוחלטים בחסדי ונסי ה'.

הכותב שירת בצה"ל בתפקיד מיוחד, והינו פרשן לעניני צבא ובטחון, ראש ישיבת חב"ד כפר סבא, ומרצה בכיר בעניני גאולה ומשיח, יהדות ותורת והחסידות.

מה קרה במלחמת המפרץ הראשונה • הרב ששימש בתפקיד מסווג מדבר

כשהרב מרדכי אליהו התראיין לעיתון הגאולה

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...