• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ב ניסן התשפ"ד (20.04.2024) פרשת מצורע

בוגר הקיבוץ שמסביר את ה'תניא'

בחור צעיר מקיבוץ גבע בעמק יזרעאל, שתורה ומצוות לא היו חלק מסדר היום שלו, עד ליום בו ספר קטן התגלגל לידו גרם לו להבין שהתורה היא נצחית ופתח בפניו צוהר לעולם נפלא. לאחר שנים של "לא ימושו מפיך", הרב מיכאל דורון מציג מפה אינטראקטיבית שיתופית להתמצאות להתמצאות בספר היסוד החשוב כל כך.
בוגר הקיבוץ שמסביר את ה'תניא'
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

בוגר הקיבוץ שמסביר את ה'תניא'

שיחת הגאולה 1328

בחור צעיר מקיבוץ גבע בעמק יזרעאל, שתורה ומצוות לא היו חלק מסדר היום שלו, עד ליום בו ספר קטן התגלגל לידו גרם לו להבין שהתורה היא נצחית ופתח בפניו צוהר לעולם נפלא. לאחר שנים של "לא ימושו מפיך", הרב מיכאל דורון מציג מפה אינטראקטיבית שיתופית להתמצאות להתמצאות בספר היסוד החשוב כל כך.

זהו סיפור על בחור צעיר שגדל בקיבוץ גבע בעמק יזרעאל. תורה ומצוות לא היו חלק מסדר היום שלו, עד ליום בו ספר קטן שהתגלגל לידו גרם לו להבין שהתורה היא נצחית ופתח בפניו צוהר לעולם נפלא. הוא החל להתעניין ולהעמיק את אמונתו בבורא העולם, אבל כלפי חוץ עדיין לא התחולל בו כל שינוי. החיים במסגרת הקיבוץ והלחץ החברתי מנעו ממנו לנקוט בפעולה דתית של ממש.

ביום שהתגייס לצבא חל המפנה. בסביבה החדשה הוא כבר לא הרגיש מחויב לקודים החברתיים הנהוגים בקיבוץ. בשבת הראשונה שלו בצבא הוא חבש כיפה לראשונה, ומאז המשיך והתקדם. דחיפה משמעותית הוא קיבל דווקא – כמה מפתיע – מהרס"ר.

היה זה ר' מאיר מוזס, חסיד חב"ד ממגדל העמק. הוא הבחין בצעיר שמחפש להתקרב ליהדות ו'סחב' אותו לישיבת חב"ד שנפתחה באותן שנים בעירו. תוך זמן קצר הבין הבחור, מיכאל דורון שמו, כי הוא מצא את מקומו, ולימים הקים משפחה חב"דית לתפארת.

הקושי שהניע לפעולה על פי הוראתו של הרבי שליט"א מלך המשיח, אלפים רבים של יהודים לומדים שיעור יומי בספר היסוד של חסידות חב"ד – התניא. בשנים האחרונות נכנס הרב דורון לפרויקט גדול של כתיבת מפת התמצאות ללומדי התניא, וכאשר מבקשים ממנו לספר על כך, הוא מקדים ומסביר את הרקע שהוביל לצורך בפרויקט:

"התניא הוא ספר המסביר כיצד יכול כל יהודי פשוט להגיע לדרגות רוחניות גבוהות ביותר, ומהי הדרך הקלה והמהירה לעשות זאת. אך לצד הבשורה הגדולה שטמונה בספר ומושכת רבים לעיין בו, נתקלים הלומדים בקושי משמעותי – הספר נכתב בשורות צפופות בגודל אחיד, בלי כותרות וחלוקה לפסקאות, בלי ניקוד ואפילו ללא סימני פיסוק. העובדה שתוכנו רצוף במושגים עמוקים מקשה גם היא לעקוב אחרי הרעיונות המשתלבים זה בזה".

כל התניא בדף אחד

במשך שנים ארוכות הרהר הרב דורון בבעיה המונעת מלומדים רבים לזכור את התניא וליישם את הנכתב בו, ובמוחו נרקם חלום להנגיש את התניא לכל אחד באמצעות רעיון פשוט – המחשת כל רעיונות התניא בצורה ויזואלית בדף אחד. הרעיון היה נראה כל כך פשוט, עד שהרב דורון לא העז לדבר על כך עם מישהו.

"ישנם רבים וטובים שלמדו את ספר התניא ובקיאים בו כהוגן", חשב לעצמו, "מי אני שאתיימר להסביר את התניא באופן שעד היום אף אחד לא חשב עליו"?...

כך זה נמשך עד לפני כשנתיים וחצי, אז הוא התחיל בכתיבת סיכומים שהופצו בקרב המשפחה וידידים, אך הודות לתגובות החמות החלו הסיכומים להתפרסם בקבוצת וואטסאפ ייעודית. הביקוש גדל, הפרסום התרחב, והרב דורון מצא את עצמו 'נשאב' לתוך העבודה העצומה. הוא החל להקדיש מספר שעות בכל יום ללימוד מעמיק של התניא עם ביאורים רבים, ולשרטט מבנה כללי של כל מהלך הספר. 

העתיד כבר כאן

"החידוש המיוחד הוא שאת כל החומר אני מעלה לרשת", מספר הרב דורון, "שם זה מופיע בתור מפה אינטראקטיבית המקושרת לתוכן הפרקים, להסברים, ואף לביאורי מושגים. ניתן לנוע במפה עצמה בחופשיות גמורה כלפי מעלה וכלפי מטה, לרוחב וגם לעומק. חיפוש בגוגל של המילים "עץ התניא" נותן כתוצאה ראשונה את הקישור לעבודה.

לפני כחודש חולק התרשים עם חוברת הסבר על ידי ארגון 'יפוצו' ב 7,000 עותקים". מוסבר כי בזמן הגאולה ודות התורה יהיו גלויים לכל, והלימוד לא יהיה אז באופן שמיעתי כי אם באמצעות ראיה. פעולה זו נוצרת באוירה זו, מתאפיינת בטעימה מהגאולה, ומכשירה אותנו עוד יותר להתגלותו של הרבי שליט"א מלך המשיח.

הקישור לפתיחת עץ התניא

מופעים אינטראקטיבים שונים בעץ התניא בהתאם ללחיצה בריבועים

t1

 

t2

t2

t3

t4

חשיפה: מה עומד מאחורי קמפיין 'משיח בעיתונים'?

המהדורה המיוחדת של עיתון הגאולה להורדה

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...