• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

כיף של יהדות

במקום שהחופש הגדול יהיה מדרון של פורקן ושחרור רסן, היה מי שדאג להפוך אותו למקפצת ערכים, יהדות ומידות טובות • קוראים לו הרבי מליובאוויטש שליט"א מלך המשיח. 'יהדודס' הוא מיזם בלעדי ובולט שמבצע בשטח את אותו מהפך בימי החופשה
כיף של יהדות כיף של יהדות כיף של יהדות
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

קראו לו יובל, הוא עמד בפתח המועדונית עם תלתלים גדולים וחיוך נבוך, 'כאן זה הקייטנה של חב"ד?' הוא שאל. אמא שלחה אותי. 'ברוך הבא!' המדריך קיבל אותו בחמימות ושמחה וסידר לו מקום ליד השולחן הגדול סביבו ישבו כשנים-עשר ילדים מתוקים. 'לי קוראים יוסי', הוסיף.

'היום עושים יצירה בנושא של צדקה' הסביר יוסי והגיש ליובל קופת צדקה שעתידה להיות היצירה המפוארת שלו. 'לפני שהגעת חברים שלך גילו את הנושא היומי בתושיה רבה, יובל' הוסיף המדריך. כן, כל יום מתחיל, אחרי 12 הפסוקים, בשעשועון מדליק בו מתחקים הילדים ומנסים לגלות בעזרת שאלות ומשימות את הנושא בו יעסקו היום. הייתה זו חבילה עוברת, עטופה ועטיפות רבות והכילה משימות חשובות, בפנים בפנים, גילו הילדים קופת צדקה.

'אני יכול לקחת את זה הביתה?' שאל יובל, שהתברר שהוא בגיל 8, והגביה את קופת הצדקה המקושטת שלו. 'לא רק הביתה', אמר יוסי, 'גם לחדר שלך, תבקש מאבא לעשות לך מדף מיוחד. ככה הרבי שליט"א מלך המשיח מבקש מכל הילדים, שיהיה להם בחדר קופת צדקה וספרים קדושים'.

היה ניכר ששאר הילדים כבר יודעים מיהו אותו 'הרבי שליט"א מלך המשיח', אבל יובל שלא היה בפתיחת התכנית, רק ידע במעומעם שזה רב גדול שקשור לבחורים האלה, מפעילי החוג. יובל לא הספיק לתהות עוד הרבה זמן כי שעת הפעילות הגיעה וכל חבריו למועדונית כבר יצאו בריצה אל החצר המקורה, שם חיכתה להם הפעילות שהייתה סוג של מונופול צדקה מרתק.

'שעת סיפור' הכריז שניאור, חברו של יוסי לצוות. הילדים כבר הזדרזו לכסאות, יובל הסיק שכנראה מדובר במשהו נחמד מאוד, והזדרז גם הוא לתפוס מקום טוב. שניאור התגלה כמספר מן האגדות, בטון חרישי הוא הוביל את הילדים לניו יורק הרחוקה בסיפור מרתק של נער שנכנס ליחידות אצל הרבי שליט"א מלך המשיח לכבוד בר המצווה שלו.

הנער היה שובב למדי ולא ממש התמצא בחומר הלימודים, הפחד הגדול שלו היה שהרבי שליט"א מלך המשיח, כדרכו, ישאל אותו שאלות מחומר הלימוד. להפתעתו הגדולה הרבי שליט"א מלך המשיח התחיל לשאול אותו שאלות רבות על משנה אחת ויחידה, ארוכה, שאותה לשם שינוי ידע ישר והפוך לאחר שמורה הטיל עליו ללמוד אותה בעל-פה כעונש.

אביו שנכח באותו מעמד רווה נחת וגאווה מתשובותיו הקולעות של בנו ולאחר המעמד לא חדל מלהעתיר עליו נשיקות ומחמאות, 'כל זאת בזכות רוח הקודש של הרבי שליט"א מלך המשיח ואהבתו ודאגתו הגדולה לכל ילד יהודי'.

יובל ישב פעור פה, 'לא ידעתי שיש מישהו שכל כך אכפת לו מכל ילד' אמר בקול. יוסי ושניאור חילקו להם תמונות רבות של הרבי שליט"א מלך המשיח, פלקטים צבעוניים ודבק סטיק.

גאיה בת ה6 הייתה ראשונה לסיים ולהדביק את התמונות על הפלקט, אחרי שהיא קישטה את הפלקט מעשה ידיה היא קראה בהתלהבות, 'רק את התמונה שלו אני רוצה בחדר שלי!'. המשפט צלצל באוזניים של יובל והוא הביט בפלקט שבידו ובתמונות שנראו בעיניו כל כך מיוחדות ואמר, גם אני רוצה.

מאיפה הכל התחיל

מפעלים גדולים, נולדים מכמה משוגעים לדבר שהולכים על כל הקופה. זה קרה לפני 4 שנים, קומץ בחורים מישיבת חב"ד בצפת החליט לרדת אל השטח בחופש הגדול ולהחיות את חוגי היהדות של חב"ד שפעלו לפני עשרות שנים.

בשנה הראשונה זה היה כמעט ספונטני, בשנה שאחריה זה כבר לבש תכנית פעולה, רשת תיאומים ופריסה רחבה בעשרות יישובים ומועצות, בשנה השלישית כבר זה כבר חדר עמוק בסיוע בתי חב"ד ברחבי הארץ מבאר שבע ועד קרית שמונה, והשנה זה כבר הקיף קרוב ל2,000 ילדים ומעל 100 סניפים וכלל גם אתר ייעודי וחומרי לימוד, הפעלה ויצירה משודרגים.

'חופש'?!

הרבי שליט"א מלך המשיח שולל את הביטוי 'חופש' ואומר כי ליהודי לעולם אין חופש מלימוד תורה וקיום מצוות, עם זאת, קורא לחסידיו לנצל את ימים אלו בהם בתי הספר הממלכתיים סגורים כדי להעניק מנת יהדות לילדים יהודיים בכל העולם.

בארץ הקודש, לפני עשרות שנים, התקיימו קייטנות וחוגי חב"ד כמעט בכל עיר ועיר, פעילות שההיקף שלה דעך אט אט - אך חזר וגאה ב4 השנים האחרונות עם ייסודו של יהדודס שמנצל את ימי החופשה למנת ערכים עשירה.

הפעילות במסגרת המועדונית נמשכת 3 שעות יומיות ומתפרסת על 9 ימים, כל יום מכירים הילדים נושא חדש בערכים ומסורת בצורה מהנה וחוויתית תוך כדי פעילות, יצירה וסיפור. בין הנושאים אפשר למצוא: צדקה וחסד, בית המקדש, מזוזה ושמירה והגנה, ספר תורה, ארץ ישראל, שבת, כשרות המאכלים, ברכות, גאולה, אהבת ישראל, ראש בני ישראל, משיח ועוד.

הנושא היומי לא נכתב על פתק או שלט יבשושי, אלא נחשף בצורה מקורית. היום נפתח בתפילה ושעשועון ייחודי שבסופו או במהלכו יגלו הילדים במה יעסקו באותו יום. יחד עם הנושא, מגיעה יצירה מושקעת שעוזרת לילד לקחת אל חייו את הערכים החשובים בדמות חפשים אישיים בהם השקיע, קישט והתאמץ. היצירות כוללות צביעה, הדבקה, הרכבת מובייל ועוד.

ילדים הם ילדים, וילדים צריכים לרוץ, לשחק ולהפיג מרץ, ולכן גם הצלע הזו מוצאת ביטוי במועדוניות בדמות משחקי חברה מרתקים ומאתגרים שגם מהנות וגם ספוגות בערכים.

וכמובן, אין כמו סיפור, וכשזה בא עם מצגת, זה הופך ללהיט הילדים. כך ערכים כמו צדקה, אהבת ישראל, גאולה ונשיא הדור, קורמות עור וגידים מול עיניהם הקרועות של הילדים וחוקקות בנפשם מידות טובות וערכי נצח. 

אחת ההפתעות שכבשו את הילדים, הייתה דמותו של אודי, בובה חייכנית, 

איך יהדודס מתפרסים ברחבי הארץ?

יהדודס למעשה, כרשת סניפים, מספקים פלטפורמה איכותית אותה ניתן להפעיל תחת כל בית חב"ד או מרכז יהדות מקומי. החל מחומרי לימוד ותכנית פעילות מושקעת, חומרי יצירה, פרסים וממתקים, אתר הרשמה ועדכונים יפיפה ונוח, ועד למדריכים מנוסים חביבים. מה שנותר לבית חב"ד המקומי לסדר זה מקום למועדוניות, להודיע לקהילה ולמקורבים שלו ולרשום את הילדים.

מה רואים? משיח!

ילד יהודי, גם אם גדל בסביבה לא שומרת תורה ומצוות, מחובר עמוקות בנפשו לבורא עולם. "היום הראשון של הסניף עסק בנושא צדקה וחסד, העברנו את הפעילות והתכנים והמשכנו הלאה, לא חשבתי שמשהו משמעותי קרה עם זה" מספר הת' מענדי גורליק, "ביום החמישי של הסניף, מספר לי אחד הילדים שבעקבות מה שלמדנו ביום הראשון, הוא ואחיו התחילו לתת צדקה - מידי יום הם נותנים צדקה, מדבריו הבנתי שהכסף שהם נותנים לצדקה הוא חלק משמעותי מכספם האישי אבל זה לא מונע מהם להמשיך ולתרום מידי יום צדקה – כמו שלמדנו בסניף".

הת' מענדי גורליק מוסיף ומספר, שבמהלך החוג היו ילדים שלא הפסיקו מלבקש לומר את הפסוקים, זמני הפעילות והיצירה היו מאוד מהנים אבל אותם ילדים לא הפסיקו מלבקש לומר שוב ושוב את הפסוקים. "רואים איך הילדים מתחברים לרבי שליט"א מלך המשיח בקשר לא רגיל, כדבריו הקדושים ש'כשמעיפים מבט על ילד יהודי רואים משיח', אפשר לראות שהילדים מתחברים לגאולה בצורה פשוטה וישירה".

תוצאות בשטח

"הייחודיות של יהדודס מתחלקת לשנים" אומר הרב גיל רז משלוחי הרבי שליט"א מלך המשיח לעתלית, "דבר ראשון – עצם העניין, קייטנת קיץ היא כלי חזק מאוד להעברת מסר. אנחנו מקיימים פה בשכונה מועדון צבאות ה' שבועי לילדים לא חב"דניקים, אבל מדובר בסך הכל על שעה וחצי שבועית, אי אפשר בכלל להשוות לקייטנה יומיומית של כמה שעות בה הילד נמצא בחוג ומקבל את התכנים",

"דבר שני – באופן פרטי, יהדודס מביאים תכנים מסודרים עם פעילויות מותאמות ויצירות מושקעות, גם שליח שמארגן קייטנה באופן עצמאי – מובן מאליו שלא יוכל להכין תכנים ברמה כזו, כאשר על התכנים עבדו צוות של מספר תמימים, בסיוע ובהגהת אנשים מובילים בתחום".

"הנושאים המסודרים לפי ימים נותנים את היכולת להתמקד מול הילדים לזמן ארוך בתוכן היומי. כשמוקצב יום שלם לנושא אהבת ישראל הילד יכול לקבל במשך כמה שעות טובות את הנושא של אהבת ישראל בצורה ברורה, חווייתית ומהנה, בזכות החבילה המסודרת שמגיעה מרשת יהדודס היצירות נעשות מחומרים איכותיים שמספקת הרשת והתוצר – וממילא ההנאה של הילד וההתפעלות של ההורה – בהתאם".

תוכל לספר על מקרים ספציפיים שראית השפעה על הילדים?

בוודאי! למרות שלפעמים תוך כדי תנועה לא הכול הולך 'חלק', אך בסופו של יום הפעולות ניכרות בשטח. אצלנו בסניף הייתה כמות גדולה של ילדים ולא תמיד המדריכים הצליחו להעביר ולנהל את הפעילות בדיוק כמו שרצו, התוצאות לא נראו מיידית. אך בימים האחרונים קיבלתי מאבא של אחת הילדות הקלטה מרגשת.

בהקלטה הוא מספר שבמוצאי שבת האחרון הם ביקרו בכותל, הסבא סיפר לילדה שהיא יכולה לבקש מה' מה שהיא רוצה כי היא נמצאת במקום קדוש, האבא מספר לי בהתרגשות "הרב אתה יודע מה היא ביקשה?" ומיד נותן לבת שלו לספר. הילדה – בגיל חמש – מספרת בגאווה "ביקשתי שבית המקדש יבנה ושהגאולה תבוא..." האבא הנרגש הודה מאוד על הקייטנה שהכניסה בילדה ערכים של קדושה ויהדות.

להכפיל את הכמות

'שמחנו לעבוד השנה עם כמאה עשרים שלוחים ברחבי ארץ הקודש'. אומר שלום נתן, אחד ממנהלי המיזם, ברוך ה' היה הצלחה רבה, קצת חששנו מהקיץ האחרון בגלל החשש מהקורונה וכל ההגבלות אבל במבט לאחור – הייתה הצלחה גדולה. נשמח אם שנה הבאה יצטרפו אלינו לפעילות עוד ועוד שלוחים, יישר כוח גדול לכל מי שעבד איתנו זכינו השנה להגיע ללמעלה מאלפיים ילדים שקיבלו חינוך של "א' ב' של יהדות", נקווה שעוד היום נוכל לעמוד מול הרבי שליט"א מלך המשיח עם אלפי הילדים שהשתתפו בחוגים ונזכה לומר: הנה אלפי הילדים שלך, אלפי הילדים שקיבלו חינוך כשר בארץ הקודש בזמן הקיץ כרצונך הק'. הילדים שעשו לך נחת וזירזו את התגלותך לעין כל. שנזכה לזה מיד ממש.

1257-orb

לפרסם: זה המשיח

'ממש': מבצע משיח ענק לג' תמוז

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...