• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

פרשנות / איראן מול ישראל - משחק חתול ועכבר מתמשך

איראן ממשיכה לאיים על ישראל אך נמנעת מצעדים ממשיים שיביאו לעימות ישיר ולתקיפתה. נראה כי איראן תמשיך במשחק זה של איומים מבלי לחצות את הקו האדום, בעוד ישראל מתעצמת ומרתיעה אותה יותר ויותר
איראן מול ישראל - משחק חתול ועכבר מתמשך
נשיא איראן ראיסי ימח שמו (צילום: duma.gov.ru)
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

למרות האיומים החריפים שנשמעים מדי פעם מאיראן, נראה שלפחות נכון לעכשיו, היא מעדיפה לא להתערב ישירות בלחימה בעזה. העובדה הזו ניכרת, להערכתי, מכמה עובדות ברורות בשטח:

א. איראן לא הפעילה טרור נגד ספינות ישראליות/בבעלות ישראלית חלקית, למרות שעשתה זאת פעמים לא מעטות בעבר. 

בחסדי ה' איראן גם לא ניסתה להוציא לפועל בתקופה האחרונה שום פיגוע משמעותי ברחבי העולם.

ב. למרות האיומים הרבים' איראן לא שלחה לאזורנו ספינות מלחמה, צוללות, וגם לא ספינות אחרות השייכות לצי האיראני, למרות שהיא כן עשתה זאת בעבר.

ג. אין דיווחים חריגים על תרגילים גדולים באיראן, וגם אין שום דיווח במערב על פריסה מאיימת של כוחות אוויר, יבשה או ים של איראן.

ד. איראן כן ממשיכה לאיים, והיא גם הפעילה את כוחות הפרוקסי שלה בתימן (ששיגרו את הטילים והכטב"מים לעבר ישראל), אולם, היא לא נוקטת שום פעולה שמקרבת אותה ל"שבירת הכלים". לכן, למשל, החזית הסורית שקטה, וכמעט אין אירועים ברמת הגולן ב"ה, למרות הנוכחות של עשרות אלפי אנשי מיליציות איראניות שם.

כך גם לגבי עיראק - גם שם יש עשרות אלפי אנשי מיליציות, שחמושים בטילים ובכטב"מים ארוכי טווח (כמו החות'ים בתימן). נכון לעכשיו, בעיראק נרשמו תקריות ומתקפות רק נגד בסיסים אמריקנים, אם כי, יש להדגיש, בהיקף גדול יחסית.

ברור לאיראן, שתקיפה מסוריה לעבר ישראל, תביא ל"שבירת הכלים" מצידה של ישראל, ועלולה להביא להפלת המשטר הסורי, ולכן היא נשמרת מצעד שכזה.

ה. איראן גם נשמרת, נכון לעכשיו, מהידרדרות של המצב בצפון, לעימות נרחב עם חיזבאללה. 

יש לזכור, שמבחינת איראן, חיזבאללה הוא מעין "תעודת ביטוח", שנועדה לאיים על ישראל, לבל תתקוף את מתקני הגרעין, ולכן, איראן לא מעונינת שצה"ל יכה את חיזבאללה.

לסיכום, איראן בעבר וגם בהווה, הייתה מאוד זהירה בייזום מלחמות, ומול איום צבאי אמין גם התקפלה (כפי שהיה לאחר אסון התאומים, ומלחמות אפגניסטאן ועיראק, אז איראן הפסיקה את פרויקט הגרעין הצבאי שלה לכמה שנים, מחשש שהיא תותקף ע"י ארה"ב), וגם כעת נראה שהיא נשמרת מביצוע צעדים שיקרבו אותה לחציית הקו האדום, שיוביל למתקפה צבאית ישירה עליה. 

עדיף לאיראן לאבד את החמאס, מאשר לאבד את מתקני הגרעין שלה.

נראה סביר להניח שגם עכשיו, אל מול האיום האמריקני הישיר שנערך מולה, ומול האיום בתקיפה ישראלית עליה ישירות (במידה ותתערב בלחימה) - איראן מעדיפה לשמור על שרידותה, והיא כרגע "הולכת על הסף" - דהיינו מאיימת, מפעילה כוחות פרוקסי, שולחת נשק ומתנדבים, ותומכת גם בפעולות המוגבלות של חיזבאללה - אבל, גם נזהרת שלא לחצות את הקו האדום, שיביא לעימות ישיר שלה מול ארה"ב ו/או מול ישראל.

האם המצב הזה ישאר כך גם בהמשך?

רוב הסיכויים שכן, אבל, בישראל נערכים לכל התרחישים.

חשוב גם לזכור, שארה"ב ממשיכה לבנות מול איראן כח צבאי חזק מאוד, שמתעצם מדי יום, ולכן גם ההרתעה כלפיה רק מתעצמת.

בנוסף לכך, אם צה"ל ישכיל לפעול בתמרון הקרקעי במהירות ובנחישות, בלי מעצורים מצד הדרג המדיני, ומערכי החמאס יתמוטטו בקצב מהיר - כפי שכולנו מקווים ומתפללים - הדבר יחזק את כח ההרתעה הישראלי מול איראן חיזבאללה, שלא ירצו לראות את מראות החורבן שיש היום בעזה, אצלם בבית - בביירות ובטהרן.

נזכיר שוב את הוראת הרבנים, שכל אחד ואחת יוסיפו בתפילה (תהלים פרק כ', כ"ב, ס"ט, ע"ט, ק"ל, ק"נ), נתינת צדקה, ולימוד תורה - לזכות חיילי צה"ל, לרפואת הפצועים בתוך שאר חולי עמו ישראל, ולזכות מקבלי ההחלטות בישראל, שיקבלו את ההחלטות הנכונות לטובת עם ישראל.

פיליפינים: אירוע תפילה ואחדות בעקבות המצב בארץ הקודש

ההשלכות של מות מנהיג איראן

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...