• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

כשהעיתונאית התרשמה מפעילות חב"ד לעזרת הפליטים

העיתונאית יפעת ארליך ביקרה בשבוע שעבר בבית חב"ד בקישינב מולדובה, ושמעה מהרב זושא אבלסקי על הפעילות עם הפליטים מאוקראינה ועל ההכנות לחגי הפורים והפסח בצל המלחמה באוקראינה
כשהעיתונאית התרשמה מפעילות חב"ד לעזרת הפליטים
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

הסמטה הצרה בואכה בית חב"ד בקישינב חסומה במשאית. בית הכנסת היפהפה והוותיק, בן 130 שנה, בשיאו של שיפוץ מקיף. בדיוק יוצקים את הבטון. "תכננו לעשות רק שיפוץ קוסמטי", אומר הרב זושא אבלסקי. "אבל אז המהנדס דפק על העמודים לקומה השנייה, וגילינו שהכל רקוב. השיפוץ עצמו חיובי מאוד, אבל בשיאו נפלה עלינו מלחמה. את אלף מנות המזון הכשרות שאנחנו מבשלים מדי יום, ומחלקים לפליטים היהודים שפזורים במתחמים השונים בקישינב - אנחנו עושים כאן ממטבח זמני קטן. הוספנו עוד עובדים, וכולם מבשלים סביב השעון. אחת מהשותפות המרכזיות לעשייה שלנו בעיר היא הקרן לידידות".

הרב הוא בנו של הרב זלמן אבלסקי, שייסד את בית חב"ד בעיר כבר בשנת 1989. אחרי שנפטר לקח זושא את המושכות לידיו, והוא נע על הציר ארה"ב־מולדובה. מאז המלחמה הוא לא זז מקישינב, אף שילדיו ורעייתו מעבר לים. ביום ובלילה מתרוצץ כדי לקלוט ולסייע לפליטים. לצד המטבח הזמני אולם תפילה קטן, שהוסב כעת למרכז אריזת משלוחי מנות.

"500 משלוחים כבר נארזו וחולקו לפליטים, וכעת אנחנו אורזים 500 נוספים", מסביר שמוליק זלמנוב ממגדל העמק, שחי עם משפחתו בקישינב בשנתיים האחרונות כשליח הרבי מלך המשיח שליט"א בעיר. "המטרה העיקרית שלנו היא לא רק לדאוג לכל מחסורם של הפליטים, אלא לתת להם הרגשה טובה ולשמח אותם. זה כל פעם מרגש מחדש לראות את השמחה של הילדים והמבוגרים במשלוח מנות".

בין הצעירים האורזים את המשלוחים, גם שתי נשים פליטות שהתנדבו למלאכה. אחת מהן היא נדיה סרמן מקייב. "כשפרצה המלחמה עבדתי בדיוק באומן. הצלחתי להגיע לאודסה, ומשם באוטובוס של הקהילה היהודית למולדובה. הבת שלי ברחה לרומניה, ואני מקווה לפגוש אותה בארץ", אומרת נדיה. פניה מאירות, אבל היא על סף בכי. בקישינב היא כבר ממתינה 11 יום. מחר יש לה סוף־סוף תור בקונסוליה, שלא עומדת בעומס המבקשים לעלות לישראל.

 "אנחנו מקימים בחצר אוהל באורך של 16 מטר, עם תנורי חימום, ובו תהיה קריאת מגילה מרכזית", מוסיף הרב אבלסקי. "אנחנו גם מארגנים מסיבת פורים לילדי גיל הגן ביום חמישי, ואולי גם נספיק עד אז להשיג תחפושות לילדים. אמנם יש פה ילדים שאין להם כמעט בגדים רגילים, אבל בכל זאת חשוב לשמח אותם עם תחפושות. גם לפסח אנחנו כבר מתארגנים. כל שליח חב"ד יודע שלפסח מתארגנים גם בימי שגרה כבר מחנוכה. היינו רגילים להביא את המצות שלנו מאודסה, אבל כעת יביאו אותן מישראל". 

"אכן אמור להגיע אלינו משלוח של 3,000 ק"ג מצות מרובעות, ועוד 500 ערכות חלוקה של מצה שמורה", הוא מסביר. "תרומה של שלומי פלס ודוד מונדשיין מארגון 'אור אבנר'. ההירתמות של כולם לסייע, בייחוד לקראת החגים, מחזקת אותנו".

הפליטים במולדובה השתתפו בקריאת מגילה

הצבא הרוסי נפגע קשות באוקראינה

ההשלכות של מות מנהיג איראן

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...