• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

חיל הים ממשיך להשתדרג במהלך המלחמה

'כיפת ברזל ימית' זה היעד שהציבו בחיל הים להקמת מערכת הגנה שכוללת מבצעים תת ימיים למניעת פגיעה מצד החמאס. חלק מהמערכות נכנסות לפעולה תוך כדי המלחמה לאחר חודשים ארוכים של הכנות
חיל הים ממשיך להשתדרג במהלך המלחמה
סיום מבצוע של ספינות הסטי"ל "סער 6" (צילום: דובר צה"ל)
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

צה"ל חשף היום שחיל הים סיכל תקיפות של "כלים צוללים בלתי מאוישים" - דהיינו שחיל הים הצליח לחסל נסיונות של החמאס לפגוע בישראל באמצעות כלים תת-ימיים, שיכולים לפגוע קשה מאוד בספינות, נמלים, באסדות הגז, או במתקנים אסטרטגיים אחרים שאין כאן המקום לפרט אותם.

זרוע הים גם הודיעה שהיא סיימה את תהליך "המבצוע" של כל ארבעת ספינות הסער 6.

מה זה אומר "מבצוע"?

המובן של המילה הזו היא הפיכה של מערכת נשק חדשה שנרכשה או פותחה - ממערכת ראשונית, למערכת שיש לה יכולת לפעול מבצעית - באופן ממשי בשטח.

כאשר ישראל רוכשת מערכת נשק כלשהי או מפתחת מערכת כזו - לדוגמא מטוס, מסוק, ספינה, צוללת - היא מגיעה בדרך כלל רק עם חלק ממערכות הנשק שמיועדות להיות מורכבות עליה, וזאת משום שמערכות נשק מיוחדות רבות נמצאות בישראל, ומורכבות רק כשאותה מערכת נשק חדשה מגיעה לישראל. 

ספינות הסער 6 שהגיעו לארץ, עברו כאן תהליך ארוך שלקח שנתיים, במסגרתו הורכבו עליהן מערכות תקיפה יחודיות של ישראל, טילים מסוגים שונים, וגם מערכות הגנה כמו "כיפת ברזל ימית" ומערכת ירוט הטילים "ברק 8", וכן מערכות קשר ישראליות, מערכות מודיעין לוחמה אלקטרונית, ועוד.

כלל המערכות הללו עוברות במהלך "המבצוע" בדיקות מקיפות, אינטגרציה (תכלול של כל המערכות - על מנת שכולן יעבדו כראוי במשותף), וגם מוקמים בשבילן מערכי הדרכה עבור החיילים שיתפעלו אותן, מערכי תחזוקה שכוללים חלקי חילוף מתאימים בכמות גדולה, ומערך של טכנאים שאחראים לתיקונים, ברמות שונות של מורכבות.

לכן, בעצם, כאשר מגיע מטוס או מסוק או ספינה לארץ - הוא עדיין רחוק מיכולת "מבצעית". ונדרש להתקין עליו מערכות רבות, להפעיל אותן במשותף ולוודא את יעילותן, ולהכשיר כח אדם שיתפעל אותן וגם יתקן אותן. רק אז המערכת מוכרזת "מבצעית" - והיא מוכנה לקרב.

כעת, 4 ספינות הסער 6 - שהן הספינות הגדולות ביותר שהיו אי פעם לחיל הים - מסוגלות לבצע פעילות מליאה - הן בהגנת על אסדות הגז (שזה התפקיד מרכזי שלהן), והן בהתמודדות עם איומים שונים. 

כבר פורסם, שאחת הספינות, שהיא כבר מבצעית, כבר שייטה לעבר ים סוף, וניתן להעריך שעכשיו, לאחר שהיא מבצעית, ומותקנות עליה כל מערכות ההגנה והיירוט, היא תוכל ליטול חלק בהגנה על אזור הדרום מטילים וכטב"מים של תימן.

חיל הים פרוס בכל כוחו במלחמה הזו:

1. חלק גדול ממנו מופעל בצפון, מול חיזבאללה, לבנון וסוריה.

2. ספינות הטילים החדישות מדגם סער 6 - מגנות על אסדות הגז.

3. עוד ספינות טילים תוקפות מהים מטרות של החמאס, וגם מגנות על הדרום, ביחד עם ספינות ה"דבורה".

4. ובנוסף, ספינות וצוללות מעניקות הגנה לתעבורה הימית הנרחבת לישראל.

צריך לזכור שמעל 90 אחוז מהסחורות שמגיעות לישראל - מגיעות דרך הים - ולכן פעילותו של חיל הים לשמירת נתיבי הים פתוחים ומאובטחים הינה חיונית ואף קריטית, והיא נעשית באופן שוטף.

בימים האחרונים האיום של החות'ים על מעבר הסחורות לישראל דרך מיצרי באב אל-מנדב - התגבר מאוד, ואתמול הם ירו טיל שיוט לעבר מיכלית נורבגית שהיעד שלה היה נמל אשדוד.

על ישראל הופעל לחץ אמריקני בשבועות האחרונים שלא לתקוף את תימן, אולם, עם ההתגברות בתקיפות נגד הפינות, העבירה ישראל מסר חד משמעי שהיא תפעל בעוצמה, אלא אם כן ארה"ב תנטרל בעצמה את האיום.

ואכן, נראה שהמסר התקיף נקלט בצורה טובה. ארה"ב מובילה בימים אלו מהלך בינ"ל של הקמת קואליציה נגד החות'ים. גורמים בממשלת תימן הרשמית - שמתמודדת עם החות'ים בעצמה - אמרו שהם קיבלו הצעה מארה"ב להצטרף לקואליציה. ספינות צרפתיות ובריטיות כבר נמצאות באזור, ויצטרפו לכח הזה ככל הנראה גם מדינות נוספות.

זוהי הוכחה נוספת לכך שכאשר ישראל עומדת בתוקף על מה שחיוני לה - המסר נקלט בארה"ב.

ולכן אסור להתקפל, ויש לעמוד על צרכי הבטחון של ישראל בכל התוקף.

דיווחים בארה"ב: ישראל החלה להזרים מי ים למנהרות החמאס

יומן מלחמה: סיכום היום בחזית

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...