• ב"ה ימות המשיח!
  • כ' כסלו התשפ"ה (21.12.2024) פרשת וישב

הצדיק שלא מת - באמת!

בית משיח-חב"ד 770 עמידר רמת גן הוציא לאור לאחרונה חוברת הסבר קצרה על חיי הנצח ותקופת כיסויו של מלך המשיח - הרבי מליובאוויטש שליט"א. את החוברת ניתן להוריד בכתבה המלאה או להזמין בטלפון: 053-4971-392
הצדיק שלא מת - באמת!
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

מבוא

ההתייחסות של חסידי חב"ד, לרבי מליובאוויטש - מלך המשיח, עד היום במונחים של אדם חי, מעוררת לא מעט אנשים לתמוה, אולי אף לגחך. רואים זאת כמין התכחשות למצב נתון מזה עשרות שנים, לדאבון הלב. מיאון להשלים עם אמת כואבת.

בסך הכול, טוענים התמהים, בג' תמוז תשנ"ד עבר הרבי מה שאצל כל אדם מוגדר כ'פטירה'. (הסתלקות, במילה מעודנת, שהינה מדויקת יותר בהקשר לכל הצדיקים, משום שהם לעולם לא נפטרים במובן של עזיבה והתנתקות – אלא כדברי חז"ל, נותרים קשורים ומגנים עלינו לאחר מיתתם יותר מאשר בחייהם).

אם כן, מה פשר משחק המילים התימהוני, כהגדרתם, לקרוא לרבי חי? וחי ממש?

מטרת חוברת זו היא לענות על שאלות אלה לפי המקורות בתורה הקדושה - בשיחותיו ומאמריו של הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שליט"א, ובספריהם של שאר גדולי ישראל.

להורדת העלון - לחצו כאן

מלך המשיח

היסוד (העיקרי) לכך שהרבי מליובאוויטש חי וקיים גם היום, נובע מעובדת היותו מלך המשיח. בקטע זה נבאר בקצרה, מדוע הרבי מליובאוויטש שליט"א, הוא מלך המשיח.

"משיח מנחם שמו"
לכל לראש, הרבי מליובאוויטש עצמו רמז ברורות על היותו מלך המשיח. בכך, שמונה את שמותם של אדמו"רי חב"ד הקודמים, וכאשר מגיע לשמו הוא, מזכיר עם שמו את התואר 'משיח'. וזה לשונו הקדוש: "ובפרטיות יותר בנוגע לדורנו זה שבראשי תיבות דמי"ד נרמזים ג' התקופות... ועל סדר הקירבה אלינו משיח מנחם שמו, יוסף יצחק, דובער שמו השני של כבוד קדושת אדמו"ר נ"ע".
(שיחת שבת פרשת משפטים ה'תשנ"ב בהערה ועוד)

הגדר ההלכתי
הרמב"ם, הפוסק היחידי בנושא משיח, כתב סימנים לזהות את מלך המשיח, כאדם גשמי, בכל דור. ולפי סימנים אלה, ניתן לקבוע בזמן הגלות מיהו המשיח של אותו הדור. וזה לשונו הקדוש: "ואם יעמוד מלך מבית דוד, הוגה בתורה ועוסק במצוות כדוד אביו... ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, וילחום מלחמות ה' הרי זה בחזקת שהוא משיח". (הלכות מלכים פרק י"א הלכה ד') כעת נבאר איך סימנים אלו מתקיימים ברבי מליובאוויטש מלך המשיח ומדוע דווקא הוא הגואל האחרון.

"יעמוד מלך מבית דוד"
הסימן הראשון - משיח צריך להיות מזרע דוד המלך. והרבי מליובאוויטש, מיוחס לדוד המלך דרך המהר"ל מפראג, שהוא מיוחס לדוד המלך. וכן, הרבי עצמו העיד שאביו מיוחס לדוד המלך.

(הקדמת היום יום. ספר השיחות תשמ"ט חלק ב' עמוד 650)

"הוגה בתורה ועוסק במצוות"
הסימן השני - מלך המשיח צריך ללמוד תורה ולעשות מצוות. לרבי מליובאוויטש, יש בערך כ300 (!) ספרים של חידושי תורה מכל הסוגים: בגמרא, קבלה, חסידות, (נגלה ונסתר), דבר המעיד על בקיאותו בתורה, ורבים העידו עליו שהוא בקי עצום בכל התורה. וכן בהנהגתו, הוא מהדר ומדקדק ביותר במצוות.

(תולדות לוי יצחק עמוד 155)

"ויכוף כל ישראל"
הסימן השלישי – מלך המשיח פועל לכפיית כל עם ישראל לקיום תורה ומצוות. 'כפיה' זו נעשית בנועם, (ולא בכוח) על ידי שמלך המשיח מגלה אהבת ישראל גדולה לכל יהודי, וכך מקרבו ומחזקו בתורה ומצוות. ורואים שאלפי שלוחיו של הרבי נמצאים בכל פינה בעולם, במטרה שיהודים מכלל שכבות הציבור ישמרו ויוסיפו בתורה ומצוות, וכל זה מתוך אהבת ישראל גדולה.

(לקוטי שיחות חלק ג' עמוד 395. ועוד)

"וילחום מלחמות ה'"
הסימן הרביעי – נלחם מלחמות ה'. מלחמות אלו נעשות ללא כלי נשק. במלחמות אלו, המשיח נלחם למען חיזוק יהדות עם ישראל ושלום העולם. והרבי מליובאוויטש, נלחם על תיקון חוק "מיהו יהודי" וכן, נלחם שלא יימסרו שטחים לערבים (שלימות הארץ), ובנוסף, פעילות בקרב אומות העולם בהפצת -"שבע מצוות בני נח" ועוד!

וע"פ סימנים אלו פסקו ב"פסק דין" מאות רבנים - מכלל החוגים, שהרבי מליובאוויטש הוא המלך המשיח וכו'.

לסיכומם של דברים:
ברבי מליובאוויטש מתקיימים כל התנאים שמנה הרמב"ם ומכאן ברור שהוא המלך המשיח. והחידוש בדורנו הוא - כדבריו של הרבי מליובאוויטש ש"דורנו זה הוא הדור האחרון לגלות והראשון לגאולה" ולכן לא יהיה עוד דור, ולא עוד משיח, ובמילא מלך המשיח של דורנו - הרבי מליובאוויטש – המשיח הסופי, חי חיים נצחיים - כדלקמן. ובהקדים:

מציאות העולם מול קביעת התורה
אחד מיסודות הברזל של היהדות אומר, כי ההגדרות המדויקות של כל דבר הן אלה שהתורה נותנת לו. ולכן, גם אם העולם – הטבע, מראה מציאות הסותרת לדברי התורה, על היהודי לקבל את דברי התורה כמציאות אמיתית.

רש"י: על הפסוק "לא תסור מן הדבר אשר יגידו לך ימין ושמאל" מפרש רש"י "שאפילו יגידו לך על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין" כלומר, כאשר גדול בתורה, אחד כזה שהתורה היא כל כולו, מגדיר לך דבר כל שהוא גם אם זה נוגד את ראות עיניך, עליך לקבל את דבריו באמונה שלימה. דבריו הנם דברה של התורה.

(חומש דברים פרק י"ז פסוק י"א פרוש רש"י שם)

[מקורות נוספים: רמב"ם הלכות שחיטה, ציץ אליעזר חי"ד סי' צ"ח, ובגמרא כתובות דף ד, וחולין דף נד. ובכורות דף ח, ועוד].

משיח חי לעולם ואינו מת
כעת נוכל להבין מדוע הרבי מליובאוויטש לא מת, והוא בשונה משאר הצדיקים שרק נקראים חיים. מדוע? – כי התורה קובעת שמשיח לא ימות! ולכן, גם אם ראינו בעולם הפוך, אנו מאמינים רק למה שכתוב בתורה! במדרשים ובדברי חז"ל אנו מוצאים התייחסות רבה למציאות של מלך המשיח כאדם שחי חיים נצחיים, בגוף, ולא מת.

'בתיקוני זוהר' כתוב: ענוותנותו של מלך המשיח תגרום לכך שהוא לא ימות. וכן, מכיוון שהמשיח נקרא 'עני' ("עני ורוכב על חמור") ועני חשוב כמת, לא יצטרך למות בפועל. וזה לשונו הקדוש: "לא ימות משיח בגין עניותיה... בגין דאיהו עני וחשוב כמת". תרגום – לא ימות המשיח בגלל שהוא עניו בגלל שהוא עני וחשוב כמת.

(תיקוני זוהר דף קלג, עמוד ב)

'באוצר המדרשים' מובא שמשיח לא ימות. כנאמר בפסוק "יהי שמו לעולם". וזה לשונו הקדוש: "משיח לא יטעום טעם מיתה שנאמר יהי שמו לעולם"

(אוצר המדרשים חלק ב' פרק י')

רש"י כותב: הפסוק "מפי החי לעולם" מדבר על מלך המשיח שמבשר את בשורת הגאולה, וחי לעולם. וזה לשונו הקדוש: "כי מפי החי לעולם היא הבטחת הבשורה".

(רש"י ישעיה מ, ו)

ב'כתבי הרמב"ן' כתוב: מלך המשיח יחיה לעד וזה לשונו הקדוש: "משיח יאריך ימים לעדי עולם"

(כתבי הרמב"ן חלק א' עמוד שכה)

[מקורות נוספים: מדרש אותיות חלק א', בן יהוידע סנהדרין דף צח, דרושי חתונה חלק א' עמוד קלא, תורת שלום עמוד .117. ברכת שמואל פרשת בראשית ב, טז. ועוד].

ההתייחסות של הרבי מליובאוויטש עצמו, למלך המשיח בתור אישיות רוחנית מאד מצד אחד, ומצד שני אדם גשמי שנמצא וקיים כל הזמן נשמה בגוף, מוזכרת בתורתו ובשיחותיו במספר מקומות. ומהם:

אומר הרבי מלך המשיח שליט"א: מלשון הרמב"ם "אחכה לו בכל יום שיבא", מוכרח לומר שגם בימינו משיח נמצא "נשמה בגוף" כדי שיוכל לגאול אותנו מיד. וזה לשונו הקדוש: "יבוא ויתגלה משיח צדקנו בפועל ממש בשר ודם שנמצא כבר בעולם הזה הגשמי מכיוון ש"אחכה לו בכל יום שיבא" על כן צריך לומר שמציאותו (נשמה בגוף) קיימת גם עתה".

(התוועדויות ה'תשמ"ט ח"א)

ובמקום נוסף: בתקופתנו אנו יש 'משה שבדור' - מלך המשיח, כשהוא נשמה בגוף לנצח. וזה לשונו הקדוש: "בימינו אלה... ישנה מציאותו של משה גואל ראשון הוא גואל אחרון נשמה בגוף, באופן נצחי".

(שבת פרשת האזינו התוועדויות ה'תש"נ חלק א, עמוד 9)

וכן: ישנו חידוש בדור שלנו - בשונה מהאדמו"ר הקודם מליובאוויטש, (הריי"צ) שנשמתו הסתלקה מגופו – אצל דור ההמשך לו (שזה הרבי עצמו), הנשמה לא תסתלק לעולם, אלא תישאר בגוף לנצח. וזה לשונו הקדוש: "מזה מובן החידוש של דורנו הדור התשיעי לגבי כל הדורות שלפני זה עד לדור שלפני זה דור השמיני כיוון שהגאולה לא באה אז בפועל הייתה הסתלקות הנשמה מן הגוף... מה שאין כן בדורנו זה הדור האחרון לגלות ודור ראשון לגאולה".

(שבת פרשת בא ה'תשנ"ב)

[מקורות נוספים: בהתוועדויות תשמ"ו חלק ג' עמוד 191, ובחלק א' עמוד 155, ובתש"נ חלק ג' עמוד 104, ובשיחות קודש תשמ"א יום ב' דחג השבועות, ובתשנ"ב חלק א' עמוד 318. ועוד].

"חיים שאל ממך נתת לו אורך ימים עולם ועד"

יש מחז"ל הלומדים שמלך המשיח יחיה חיים נצחיים, מהפסוק בתהילים ״חיים שאל ממך נתת לו״ שהקדוש ברוך הוא הבטיח למלך המשיח – שייתן לו חיים נצחיים – "אורך ימים עולם ועד"!

(פרק כ"א פסוק ה)

בגמרא ו'בילקוט שמעוני' כתוב: מלך המשיח קיבל חיים נצחיים עקב בקשתו לקב"ה שלא ימות. וזה לשונם הקדוש: "משיח בן דוד... אומר לו הקב"ה, שאל ממני דבר ואתנה לך... אמר לפניו ריבונו של עולם איני מבקש ממך אלא חיים, ועונה לו כבר התנבא עליך דוד אביך, שנאמר "חיים שאל ממך נתת לו אורך ימים עולם ועד".

(סוכה דף נב, ובילקוט שמעוני – תהילים פרק ב' רמז תרכ"א)

הרמב"ן – החידוש במשיח: צדיקים לאחרי מיתתם נשארים איתנו ולא עוזבים אותנו, ולכן נקראים "חיים". לעומת זאת, במלך המשיח ישנו חידוש, הוא אינו רק נקרא חי, אלא הוא חי ממש בגופו! ומדוע? כותב הרמב"ן, כי משיח הוא האדם שמבטל את המוות, ולכן חי חיים נצחיים: וזה לשונו הקדוש: "חטאו ועונשו של אדם הראשון יתבטל לימות המשיח, אם כן, אחר שיבוא המשיח יהיה (המוות) בטל מכולנו, אבל במשיח עצמו בטל הוא לגמרי"... שנאמר "חיים שאל ממך".

(מלחמות ה' ויכוח להרמב"ן סימן ל"ט)

[מקורות נוספים: יערות דבש חלק ב' בעלותך יא, כו, דרוש ד', תורת חיים ויחי קו, מאמרי אדמו"ר הזקן ישעיה ס' - ס"א ועוד].

אחרי שראינו שבשונה משאר הצדיקים, המשיח לא ימות, יש השואלים – אם כן, אולי הרבי מליובאוויטש אינו המשיח הסופי? הרי, בכל דור ישנו משיח, ואם עם ישראל זוכה הוא גואל אותם, ואם לא, הוא נפטר ויש משיח אחר. ומדוע אומרים על הרבי מליובאוויטש שהוא הגואל הסופי למרות שלכאורה נראה שהוא לא חי?!

והתשובה – שמכיוון שהרבי הודיע שדורנו זה הוא "הדור האחרון לגלות וראשון לגאולה"! כלומר, שלא יהיה עוד דור, ובמילא אין עוד משיח, והרבי הוא המשיח הסופי.

ומדוע נראתה פטירה? התשובה היא: זה ניסיון בלבד! חכמי ישראל כבר הכינו אותנו לתקופת הניסיון שבמהלכה המשיח יתגלה ואחר כך יהיה נראה כאילו הוא נפטר, ולבסוף הוא יתגלה שוב, ויביא את הגאולה השלימה.

המדרש כותב: ביציאת מצרים משה רבינו נעלם מעם ישראל לאחר שבישר להם שהגיע לגאול אותם, כך יהיה עם המשיח לפני בוא הגאולה. וזה לשונו הקדוש: "גואל הראשון נגלה וחזר ונכסה מהן אף גואל אחרון נגלה להם וחוזר ונכסה מהם". "ולאחר מכן יתגלה שנית, ולא יתכסה עוד".

(מדרש רבה, רות עמוד קמח. במדבר חלק ב' עמוד קלז. שיר השירים עמוד שח. מהרז"ו)

רש"י כותב: "עתיד משיחנו להתכסות אחר שנגלה וישוב ויתגלה וכן מצינו במדרש רות, וכן יסד רבי אלעיזר הקליר".

(רש"י בספר דניאל פרק י"ב פסוק י"ב)

הרבנו בחיי כותב: טעם כיסוי המשיח הוא בכדי לבלבל את הגויים. וזה לשונו הקדוש: "ויהיה הגואל נגלה וחוזר ונכסה בשביל להתעות הגויים ולהקשות את ליבם... וכן הגואל העתיד יהיה נגלה וחוזר ונכסה...

(פרשת ויחי)

החתם סופר כותב: תקופת כיסויו של מלך המשיח היא ניסיון גדול. וזה לשונו הקדוש: "וזה ניסיון גדול שנעלם הגואל... וכן יהיה בימי משיח יהיה נעלם אחר ההתגלות".

(תורת משה - שמות)

[מקורות נוספים: שפת אמת ראש השנה דף י"א, מדרש נסתרות דרשב"י, מדרש תהילים "אני היום ילידתיך" ב, ז, שם משמואל, פרי הארץ להרמ"מ מויטבסק ועוד].

אחרי שראינו, שישנה תקופה שבמהלכה המשיח נעלם אחרי שהוא מתגלה, חשוב לציין, שסיפור דומה התרחש בזמן משה רבינו בחטא העגל. מסופר, שהשטן הראה לעם ישראל את מיטתו של משה, (כך כותב רש"י), ולכן חטאו בעגל. אמנם, מכיוון שמשה הודיע שהוא יחזור, שבט לוי האמין למשה, ולא חטא בחטא העגל.

ניסיון דומה קורה עכשיו עם מלך המשיח! שנראה שהמשיח נפטר, אבל אנו יודעים שזה מעשה שטן, ובאמת הוא חי, וזה רק ניסיון לפני הגאולה - כי כך כתוב בתורה!

(על דרך כתבי האריז"ל - ארבע מאות שקל כסף עמוד רמא)

חשוב להדגיש! שחייו הנצחיים של מלך המשיח הם חיים נצחיים, בגוף גשמי, ללא שום שינויים, ולא חיים רוחניים וכדומה – שישנם אצל שאר הצדיקים, אלא בדיוק כמו שהיה בזמן שראינו את הרבי מליובאוויטש בעיניים שלנו! אלא שהשינוי היחיד שכן נעשה - הוא אצלנו, שאז ראינו את הרבי והיום אנחנו לא רואים אותו. וזה מה שכותב הרבי שחייו של מלך המשיח – נשיא הדור, הם ללא שינויים כלל!

כותב הרבי מלך המשיח שליט"א: אבן השתיה (שבבית המקדש) נמצאת בעולם הזה, בגלוי, ולא גנוזה, גם היום. כך נשיא הדור של דורנו (הרבי מליובאוויטש) חי לנצח בלי שינויים. וזה לשונו הקדוש: "על דרך אבן השתיה שנמצאת במקום מסוים בעולם הזה הגשמי וקיימת תמיד בלי שינויים (אפילו לא השינוי דגניזה כהארון וכיוצא בזה) על דרך שופט ונביא שקיים (נצחי) בכל דור כסימן לגילוי אלוקות בעולם".

(שיחת שבת פרשת שופטים ה'תנש"א)

ובמקום נוסף: משה - נקבר, חנוך - נשתנתה צורת גופו (ולא נקבר). והחידוש במשיח שהוא בגוף גשמי שלא יקבר, ולא ישתנה. וזה לשונו הקדוש: "הנה משה אף שמת מיתת נשיקין מכל מקום גופו היה טעון קבורה שנקבר בהר נבו, למעלה מזה חנוך שעלה השמיימה אבל גופו נשתנה, אמנם משיח יהיה נשמה בגוף, בגוף גשמי.

(ספר המאמרים תשי"ד עמוד 113)

אחרי שראינו שהרבי מליובאוויטש הוא מלך המשיח, והוא חי, בגוף גשמי, שאין בו לא שינוי, ולא קבורה, (ולא כשאר הצדיקים שבגופם יש שינוי או קבורה) וזו היא רק תקופה מסוימת במלך המשיח שהוא מתכסה, מה שנותר הוא, להאמין בביטחון מוחלט במה שאומרת התורה. לומר כי קל לחשוב כך? בוודאי שלא. אמנם איך שלא יהיה, זו אמיתתה של תורה, ועם התורה אין מקום להתווכח. ועל ידי העמידה באמונה זו – הניסיון האחרון, תבוא הגאולה האמיתית והשלימה תכף ומיד ממש, על ידי מלך המשיח – הרבי מליובאוויטש שליט"א.

"ואני ידעתי גואלי חי" (איוב י"ב)

 

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...