• ב"ה ימות המשיח!
  • י"א ניסן התשפ"ד (19.04.2024) פרשת מצורע

תרגיל משותף של חיל האוויר הישראלי עם איחוד האמירויות הערביות

התפתחויות בטחוניות ומדיניות שאף אחד לפני עשר שנים לא היה מאמין שהן יקרו. מדינות המפרץ, ירדן, ועוד – שלחמו בעבר נגד ישראל, מעונינות בשיתוף פעולה עם ארץ ישראל ורוצות לחזק אותה כדי שתוכל להגן עליהן... ימות המשיח ממש. כתבה של הפרשן הצבאי הרב אבישי איפרגון
תרגיל משותף של חיל האוויר הישראלי עם איחוד האמירויות הערביות
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

מאת: אבישי אפרגון – ראש ישיבת חב"ד "דרך המלך"     

        (שירת בצה"ל בתפקיד מסווג)

תרגיל משותף של חיל האוויר הישראלי עם איחוד האמירויות הערביות

בשבוע שעבר פורסם כי חיל האוויר הישראלי נטל חלק בתרגיל אווירי גדול ביוון, בו השתתפו חילות האוויר של יוון, איטליה, ארה"ב, ואיחוד האמירויות הערביות.

בתרגיל נטלו חלק כ- 80 מטוסי קרב, וכ- 200 טייסים. על פי התמונות שהתפרסמו מן התרגיל נראה כי חיל האוויר הישראלי שלח אליו מטוסים וטייסים ממערך מטוסי ה 16-F.

בתרגיל המשותף תורגלו לחימה משותפת של חילות האוויר השונים מול אויבים פוטנציאליים, כאשר חלק מהטייסים מדמים תקיפת מטרות של האויב, וחלקם מתרגלים חיפוי אווירי והתמודדות בקרבות אוויר מול מטוסי היירוט של האויב.

במהלך התרגיל נערכו גם קרבות אוויר (ללא חימוש כמובן) בין המטוסים של המדינות השונות.

איחוד האמירויות הערביות

איחוד האמירויות הערביות (UAE) הינה למעשה איחוד של 7 מדינות קטנות (אמירויות) במפרץ הפרסי. עוצמתן הכלכלית המשותפת של המדינות הללו הופכת אותן לגורם משפיע וחשוב במפרץ הפרסי, ואיחוד האמירויות נחשבת לכח מוביל באיזור זה לצידה של סעודיה. לשתי המדינות אינטרס משותף בבלימתה של איראן וכן בהתמודדות עם איומי הטרור האזורי (דאעש, אל-קאעידה), והן פועלות במשותף באופן נחוש בלחימה בתימן מול המורדים החות'ים (שנתמכים ע"י איראן) וכן בלחימה מול גורמי טרור בסוריה.

יש לציין כי הן סעודיה והן איחוד האמירויות התעצמו מבחינה צבאית מאז מלחמת המפרץ הראשונה (1991, תשנ"א למנינם), בדגש על הקמת חילות אוויר שמפעילים מאות מטוסי קרב מן השורה הראשונה בעולם.

מטוסי קרב חדישים

חיל האוויר של איחוד האמירויות מפעיל כיום למעלה מ- 140 מטוסי קרב חדישים (ובהזמנה 60 נוספים), ביניהם כ- 60 מטוסי מיראז-2000 איכותיים ומשודרגים מצרפת, וכ- 80 מטוסי קרב חדישים מדגם E/F16-F .

מטוס ה 16-F  נחשב לאחד ממטוסי הקרב הנפוצים ביותר בעולם, ויש לו גרסאות רבות. הגירסא המצויה בידי איחוד האמירויות הערביות נחשבת לחדישה והמתוחכמת ביותר בעולם, יותר גם מהגירסא שנמכרה לישראל.

הגירסא הישראלית החדישה ביותר של מטוסי ה- 16-F  מכונה בלוק 50/52, בעוד שהגירסא של איחוד האמירויות מכונה בלוק 60 (המספר הגדול יותר מצביע על גירסא חדישה יותר).

לשם השוואה, ישראל רכשה 102 מטוסי 16-F  סופה, תמורת 5 מיליארד דולר (כולם מכספי הסיוע הבטחוני האמריקני) – דהיינו עלות של כ- 49 מיליון דולר למטוס. ואילו איחוד האמירויות רכשה 80 מטוסי 16-F  "נץ המדבר" תמורת 6.4 מיליארד דולר – עלות של 80 מיליון דולר לכל מטוס!

אמנם, חלק מהעלות הגבוהה יותר נובעת מכך שאיחוד האמירויות רכשה גם "חבילת תחזוקה" וכן מערכות נשק רבות עבור המטוסים (בעוד שישראל מתחזקת בעצמה את מטוסיה, וגם מייצרת חלק ממערכות הנשק בעצמה), אולם פער המחירים נובע בהחלט גם מהעובדה שהגירסא של איחוד האמירויות חדישה ומתקדמת יותר, וזאת בכמה מישורים:

א. בעוד שבכמעט כל מטוסי הקרב, מקובל לקראת כל משימה, להתקין על המטוס "פודים" (דהיינו מיכלים חיצוניים) לשם הוספת יכולות בתחומי הניווט, ציון לייזר, אינפרא אדום, לוחמה אלקטרונית ועוד, הרי שבמטוס של איחוד האמירויות, כל היכולות החשובות הללו הן "בילט אין" – מובנות כחלק אינטגרלי ממערכות המטוס, ומקנות לו יכולות מבצעיות גבוהות מאוד.

ב. ל"נץ המדבר" ישנו מנוע חזק בהרבה, והוא גם נושא עליו מיכלי דלק תצורתיים גדולים (מוצמדים לגוף המטוס, ולא נישאים תחת כנפיו), שמאפשרים לו להגיע לטווחי טיסה ארוכים.

ג.  מערכת יחודית לעקיבה ו"רכישת" מטרות, הן על הקרקע והן באוויר, באמצעות קולטים של אינפרא אדום. מערכת זו מאפשרת למטוס להתמודד בקרבות אוויר ללא הפעלת מכ"ם, ובכך היא מסייעת למטוס לפעול גם מול מערכות לוחמה אלקטרונית שמשבשות מכ"מים. כמו כן, המערכת מקנה יתרון חשוב, בכך שהיא מאפשרת ל"נץ המדבר" לאתר ולהפיל מטוסי אויב, בלי להפעיל את המכ"ם שלו, ובכך היא מקשה על גילוי וזיהוי המטוס  [משום שאחד האמצעים לזהות ולאתר מטוסים הוא ע"י קליטת הקרניים המשודרות מהמכ"ם שלהם].

ד. השדרוג החשוב ביותר הוא החלפתו של המכ"ם המיכני (הנמצא בכל הדגמים של מטוסי ה 16-F  וכן מטוסי ה 15 – F), במכ"ם מסוג AESA  . זהו סוג אחר לחלוטין של מכ"ם.  בעוד שבמכ"מים מהדורות הקודמים, אנטנת המכ"ם הוזזה באופן מיכני מצד לצד, הרי שבמכ"מים החדישים (שנמצאים גם במכ"מים של סוללות הנ"מ החדישות כמו ה 300-S , הפטריוט, חץ ועוד), המכ"ם בנוי מאלפי אנטנות זעירות, שאותן מנהל מחשב רב עוצמה, שגורם להן לשדר בזווית, בתדר, ובעוצמה האופטימלית.

למכ"ם זה ישנו טווח גדול בהרבה מהמכ"מים הישנים יותר, והוא גם מסוגל לאתר בו זמנית מספר גדול מאוד של מטרות, באוויר וביבשה בו זמנית, ולטפל בכולן בבת אחת (משום שהוא מורכב מהרבה אנטנות). כמו כן עמידותו של המכ"ם מול אמצעי שיבוש ולוחמה אלקטרונית היא גבוהה מאוד. עלותו של מכ"ם זה גבוהה, והוא אחת הסיבות למחירו הגבוה של "נץ המדבר".

יש לציין כי ישראל התעניינה בעבר בשדרוג כולל, לכל המערך של מטוסי ה"ברק" (שכולל 5 טייסות קרב), שיכלול בעיקר את החלפת המכ"ם המיכני שלהם במכ"ם AESA.  כיום, נראה שרעיון זה כבר אינו עומד על הפרק, הן בשל העלויות הגבוהות שלו, והן בשל העובדה שמטוסי החמקן 35-F   אותם רוכשת ישראל, מכילים בתוכם את מכ"מי ה AESA, ומטוסי הברק הישנים יותר, כבר החלו בתהליך של יציאה משירות (יתכן ששדרוג מכ"ם כזה ישקל עבור מטוסי ה"סופה").

התרגול המשותף ביוון מהווה הזדמנות לחיל האוויר לתרגל לחימה מול המטוסים החדישים הנ"ל, ומול מטוסים בעלי יכולות דומות (אם כי בתרגילים כאלו, כל חילות האוויר נמנעים מלהראות את מלוא היכולות העומדות לרשותם).

 יש לציין, כי השדרוגים הנ"ל במטוס "נץ המדבר" הביאו גם להגדלת משקל המטוס, ופגעו ביכולת התמרון שלו (פיצוי חלקי ניתן לכך ע"י המנוע החזק יותר שהותקן עליו כנ"ל).

יחד עם זאת, יש לדעת כי מטוסי ה 16 – F  הישראלים עברו (ועוברים) שדרוגים רבי משמעות, ומותקנות עליהם פאר המערכות של התעשיות הבטחוניות, כמו גם מערכות חימוש ותקיפה בעלות יכולת חסרת תקדים.

התרגיל המשותף – טוב לכולם

ליוונים אינטרס מובהק בתרגול עם ישראל, שיש לה חיל אוויר בעל יכולות גבוהות, ושמבחינתם מהווה בת ברית מול טורקיה (איתה יוון נמצאת בסכסוך קשה ורב שנים), וגם לישראל יש אינטרס כזה מול משטר ארדואן העוין (שכזכור אף איים בעבר במלחמה נגד ישראל).

בנוסף לכך, ליוון יש סוללות 300S, מולן חיל האוויר מתרגל את יכולותיו ובונה תורת לחימה להתמודדות עם סוללות אלו המצויות בידי סוריה ואיראן (וגם מצרים).

איטליה ויוון הן גם חברות בברית נאט"ו, ביחד עם ארה"ב, ותרגול שכזה חשוב עבורן, ובמיוחד עם חיל האוויר הישראלי, שנחשב לאחד הטובים בעולם, בסייעתא דשמיא.

עבור ישראל, מהווה התרגיל גם הזדמנות לתרגל לחימה על פני מרחבים אוויריים גדולים מאוד (בניגוד למרחב האווירי המצומצם בישראל), ומעל שטחים לא מוכרים, והדבר מסייע בהכנת הטייסים ללחימה בטווחי טיסה ארוכים מאוד, מעל שטחי אויב לא מוכרים, וכן מול חילות אוויר שונים, מול איומי נ"מ מגוונים (כמו ה 300S), וגם מול מטוסי "נץ המדבר" החדישים של איחוד האמירויות, ומול מטוסי ה- 35-F  (חמקן) האיטלקים.

זוהי גם הזדמנות לבדוק מקרוב את יכולותיהם של הטייסים הערבים, וגם להפגין את היכולות הישראליות ו"להראות להם" שלא כדאי להתעסק עם טייסי חיל האוויר...

ימות המשיח

כאשר הגיעו 80 מטוסי הקרב החדישים לאיחוד האמירויות, לפני למעלה מעשר שנים, היה זה בתקופה של מתיחות בטחונית גבוהה באזור. ישראל השמידה באותן שנים את הכור הגרעיני בסוריה, ועמדה על סף תקיפה של מתקני הגרעין באיראן כפי שהתפרסם בשנים האחרונות. אחד הגורמים שיכלו לסבך תקיפה באיראן היה חילות האוויר של מדינות המפרץ. חילות אלו מונים מאות מטוסי קרב חדישים ביותר, כולל מטוסי 15-F (בסעודיה), 18-F (בכוויית), ומטוסי 16-F  חדישים ברוב מדינות המפרץ.

אולם, כיום, בנסי וחסדי ה', כל המצב הבטחוני באזורנו השתנה באופן פלאי. סוריה התפרקה (והיא לא יכולה להתערב באופן משמעותי אם ישראל תתקוף באיראן), וסעודיה ומדינות המפרץ התקרבו מאוד לישראל, וזאת על רקע האיום האיראני המשותף והלחימה בדאעש.

אחד הביטויים לכך הוא התרגיל האווירי המשותף (שמתקיים מזה מספר שנים), קשרי מסחר שהולכים ומתהדקים עם איחוד האמירויות, ביקורי שרים באבו דאבי (עיר הבירה של האיחוד), וכן משלחת בטחונית מאיחוד האמירויות שביקרה לפני כשנה, על פי פרסומים שונים, בטייסת "נשר הזהב" שמפעילה את מטוסי החמקן בבסיס חיל האוויר הישראלי בנבטים. זהו ביקור חסר תקדים, בטייסת שמפעילה את המטוסים החדישים ביותר בישראל, והדבר מלמד על עומקם של האינטרסים המשותפים, ועל השינוי הדראסטי ביחסים בין ישראל לבין מדינות המפרץ, שאיחוד האמירויות היא אחת מהחשובות שבהן.

אלו הן התפתחויות בטחוניות ומדיניות שאף אחד לא היה יכול לחזות, ואף אחד לפני עשר שנים לא היה מאמין שהן יקרו...

כיום, מדינות ערביות חשובות (מדינות המפרץ, ירדן, מרוקו ועוד) – שפעלו בעבר נגד ישראל, ואף לחמו נגדה (סעודיה, כוויית וירדן שלחו חילות משלוח שלחמו נגד ישראל במלחמת יום הכיפורים), מעונינות בשיתוף פעולה עם ישראל מול האויבים המשותפים... ורוצות שישראל תהיה חזקה יותר ותוכל להגן עליהן...

ימות המשיח ממש!

יחי אדוננו מורנו ורבנו מלך המשיח לעולם ועד!

שילוב "לוחמות" רח"ל? בשריון כבר לא

הרבי שליט״א מלך המשיח במסר לעם ישראל: ״ארץ ישראל המקום הכי בטוח בעולם״, ״אין מה לפחד״

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...