• ב"ה ימות המשיח!
  • י"א ניסן התשפ"ד (19.04.2024) פרשת מצורע

עידן ה'עצם' // הרב משה קורנוויץ

בשיחות הדבר מלכות הרבי מלך המשיח שליט"א מלמד אותנו שבהסתכלות נכונה על ההתרחשויות בעולם ניתן לראות כיצד העולם מתקדם לקראת הגאולה • הגה"ח הרב משה קורנוויץ בטור מיוחד על ה"דבר מלכות" של פרשת וישלח תשנ"ב, מתוך גליון "מדקדקים" • לטור המלא ולהורדת הגליון השבועי ב"כתבה המלאה'
עידן ה'עצם' // הרב משה קורנוויץ
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

בשיחות הדבר מלכות הרבי מלך המשיח שליט"א מלמד אותנו שבהסתכלות נכונה על ההתרחשויות בעולם ניתן לראות כיצד העולם מתקדם לקראת הגאולה • הגה"ח הרב משה קורנוויץ - רב קהילת חסידי חב"ד ליובאוויטש בהר-יונה ומרבני מכון הלכה חב"ד באה"ק, בטור מיוחד על ה"דבר מלכות" של פרשת וישלח תשנ"ב, מתוך גליון "מדקדקים" מס' 7 • להורדת הגליון השבועי לחצו כאן.

את שיחת הדבר מלכות הרבי פותח הרבי בשאלה מענינת: כל חגי ישראל נחגגים בחציו הראשון של החודש או באמצע החודש - זמנים המסמלים על גילוי, כיון שבהם הלבנה גודלת ומגיעה לשיאה, ולכן מתאים ביותר לחגוג בכזה זמן.

בניגוד לכך, י"ט כסלו (וחנוכה) נחגגים בחצי השני של החודש - זמן בו הלבנה הולכת ומתמעטת, דבר שמרמז על העלם. ואם כן נשאלת השאלה, למה י"ט כסלו נחגג בזמן של העלם והסתר, והלא ראוי יותר לחגוג זאת בזמן שמראה על גילוי?

כתשובה לכך, פותח הרבי בביאור ארוך ומגיע למסקנא שבחצי השני של החודש, הזמן שהירח בהעלם, אמנם לא רואים את הגילוי, אך יש דבר נעלה יותר: גילוי העצם. הסיבה להתמעטות אור הירח הוא קירוב הירח אל השמש, וכשהירח קרוב אל השמש הוא לא מאיר. לא בגלל שיש חסרון כלשהו, אלא כיון שכשהוא בטל לעצם אין צורך באור, כי העצם מתגלה.

[ראוי להסביר: יש לחלק בין גילוי מן העצם - שענינו גילוי הנראה לעין, אך הוא מועט ואין בו ביטוי של כל העצם, לבין התגלות העצם - אז מאיר העצם בשיא תוקפו, דבר זה נעלה מגילוי, כיון שהעצם אינו מוגבל בהעלם וגילוי. ואין כאן המקום להאריך בזה.]

העצם שלמעלה מגילויים
הסבר הדברים: בחסידות מוסבר שחושך הוא העלם ואור הוא גילוי. הסבר זה מדבר במצב שהמשפיע והמקבל הם שני מציאויות נפרדות, שאז כל גילוי מהמשפיע למקבל צריך להיות הארה, על מנת שהמקבל יוכל לקלוט את הגילוי. אך כאשר המשפיע והמקבל מתאחדים להיות מציאות אחת, אין צורך בגילוי חיצוני (אור,) הם יכולים להיות במצב של תכלית הגילוי גם כאשר זה נראה מצב של העלם והסתר.

דוגמא לדבר: כשמגיע אורח מבחוץ לביקור בבית, מסדרים ומנקים את הבית ומכינים לו טקס קבלת פנים. אך כאשר הבן חוזר לבית אחרי זמן רב שלא ראה את אביו ואימו, הם מקבלים את פניו בחיבוקים ונשיקות.

ניתן לשאול, מדוע הבן לא זוכה לקבלת פנים מפוארת כמו האורח? האם זה אומר שהאורח חשוב יותר מהבן? התשובה היא ברורה, כאשר מגיע אורח אמנם מכינים לו קבלת פנים, אך זהו דבר חיצוני; אך כאשר הבן מגיע לבית ומקבלים אותו בחיבוקים ונשיקות, אמנם אין זה טקס מפואר, אך ברור לכל שזהו קירוב הרבה יותר גדול.

כעת מובנת התשובה: בזמן של העלם הלבנה חסר בגילויים, אך כאן מגיעים לדבר נעלה יותר - גילוי העצם. ולכן י"ט כסלו, הקשור לגילוי תורת החסידות שהיא גילוי העצם, נחגג בזמן שענינו גילוי העצם.

התקשרות והתאחדות עם הרבי
וכאן ניתן לשים לב לגילוי עצמי אותו מגלה לנו הרבי בשיחה: שיחה זו נאמרה בסמיכות ליום הבהיר י"ד כסלו - יום הנישואין של הרבי מה"מ שליט"א. במשך רוב שנות הנשיאות לא דיבר הרבי בגלוי על יום זה ומשמעותו, אך כאן בשיחה זכינו שהרבי מקשר את כל המוסבר קודם לענין החתונה.

ענין החתונה הוא איחוד מושלם בין המשפיע למקבל, שמרמז על האיחוד בין בני ישראל לקב"ה בגאולה. וכאן זכינו להסבר מקיף על מהותו של חג זה – האיחוד העצמי בין הרבי לחסידים, ששלימותו באיחוד בין בני ישראל לקב"ה בגאולה האמיתית והשלימה.

דברים אלו מתחברים לביטוי הידוע שאמר הרבי בי"ד כסלו תשי"ד: "זהו היום שקישרו אותי איתכם ואתכם איתי, וביחד נתייגע להביא את הגאולה האמיתית והשלימה."

תקופה של עצם בלי גילויים
כשמתרגמים את משמעות השיחה למציאות ימינו, בה ישנו העלם והסתר נורא ולא רואים את הרבי בעיני בשר, בהסתכלות חיצונית זה נראה קצת מפחיד: לא שומעים שיחות ומאמרים, לא רואים את הרבי מחלק דולרים וקונטרסים, אין תשובות ומענות, מגיעים ל־ 770ולא רואים שום דבר, וכו' וכו.'

ניתן לראות במוחש, שכאשר אנחנו מנסים להתחבר לגילויים, ושקועים בגעגועים לעבר - אנחנו
מרגישים בעיקר את החושך וההעלם שבתקופה הזו. אך כאשר אנחנו בוחרים להמשיך לחיות עם
הרבי ולהתחבר לעצם, אנו יכולים לראות שהרבי מאיר ומתגלה אלינו גם כעת, ע"י תשובות באגרות קודש וכיו"ב. ואדרבה, במידה מסוימת הגילוי כעת הוא יותר מבעבר, שכן כיום ניתן לקבל הדרכה ממשית על כל צעד ושעל גם בדברים שבעבר לא קיבלו עליהם תשובות!

בעצם, ניתן לומר שבשיחה זו הרבי מכין את החסידים למצב של אחרי ג' תמוז, מצב של העלם והסתר (נכון לרגע זה, בו עדיין לא הגיעה ההתגלות.) הרבי מגלה איך גם במצב של העלם בחיצוניות, ניתן להתחבר לפנימיות, ולהרגיש את הגילוי והאיחוד עם העצם בצורה הנפלאה ביותר.

חשוב להדגיש, שבודאי שאנחנו לא מרוצים מהמצב הזה, ולכן מתפללים, דורשים ופועלים שתגיע הגאולה - אז גם הגילוי יהיה בשלימות. אלא שנחוץ לדעת ולהבין את מהות השלב בו אוחזים כעת.

העצם ניכר גם במאורעות העולם
את משמעות דברים אלו ניתן לראות גם בהתרחשויות בעולם: בשיחות הדבר מלכות הרבי מלמד אותנו שבהסתכלות נכונה על ההתרחשויות בעולם ניתן לראות כיצד העולם מתקדם לקראת הגאולה.

ולדוגמא - מאורעות כמו מלחמת המפרץ, נפילת מסך הברזל, הסכם שביתת הנשק בין רוסיה ואמריקה, עזרת ארה"ב לפליטים בסומליה וכו,' נראים כדיווח חדשותי רגיל; אך בשיחות אלו הרבי מסביר כיצד כל אחד מהם מראה על התקדמות העולם לגאולה. וגם בזה רואים איך דבר שנראה העלם ללא קשר לגילוי - ע"י הסתכלות נכונה ואמיתית - הופך להיות חלק מתהליך הגאולה.

שיעור ב"דבר מלכות" פרשת תולדות // הרב רחמים אנטיאן

אנא נסיב מלכא | חלקי הוי' אמרה נפשי

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...