• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

כך הודפס ספר התניא בעזה

את שיעור החסידות ולימוד פרק לב בתניא על חופה של עזה כבר ראיתם? הסיפור המלא מאחורי ההדפסה (השניה) של התניא על ידי חיילי צהל בתוך רצועת עזה נחשף
כך הודפס ספר התניא בעזה
הגליונות הראשונים שהדפסו בעזה
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

חג י"ט בכסלו נחוג מידי שנה ביום בו השתחרר ממאסר רבי שניאור זלמן מליאדי, מייסד חסידות חב"ד המכונה 'בעל התניא' על שם ספרו המפורסם. רבי שניאור זלמן גילה כי מאסרו היה תוצאה של קטרוג רוחני שהתעורר נגדו, לאור פעילותו להפצת תורת החסידות. לפיכך יום שחרורו קיבל את הכינוי 'ראש השנה לחסידות', שכן הוא אינו חג פרטי שגרתי אלא הוא מסמל את ניצחונה של הפצת החסידות בעולם. אחד השיאים לכך בדורנו היא יוזמתו של הרבי שליט"א מלך המשיח להדפסת ספר התניא בכל מדינה ובכל עיר בעולם. למעלה מ-8,000 מהדורות של הספר נדפסו סביב הגלובוס, דבר הממחיש כי לא רק דברי החסידות קיבלו תפוצה נרחבת אלא מעיין החסידות עצמו הגיע לכל מקום בעולם.

תניא באושוויץ

אחת ממהדורות התניא האחרונות שראו אור, הודפסה לפני כשבועיים ב... רצועת עזה. מאז שכוחות צה"ל החלו בכיבוש עזה, לרבים היה ברור כי זהו רק ענין של זמן עד שמכונת הדפוס של חב"ד תגיע לשם ותוציא דפים שאותיות התניא הקדושות מתנוססות עליהם. הרב יעקב לנצ'נר מרחובות מספר את הרקע לדברים:

"בשנים האחרונות יזמנו במשפחה הדפסה של כמה מהדורות תניא ברחבי העולם. האחרונה שבהן היתה במחנה ההשמדה אושוויץ בפולין, בשנה ה-80 להירצחם של סבתי ושני דודיי השם יקום דמם כאשר קהילתם הובלה לתאי הגזים באושוויץ. כעת, כחודש לאחר פרוץ 'מלחמת שמחת תורה' שקיבלה את הכינוי 'חרבות ברזל', נסעתי עם בניי אל הרבי שליט"א מלך המשיח, במסגרת השתתפותנו בכינוס השלוחים העולמי של חב"ד. אחד מאורחי הכנס היה רב סרן יאיר אנסבכר, לוחם ביחידת לוט"ר ובעל תפקידים נוספים, שהיה מהלוחמים בשטח בשבת הראשונה למלחמה, בעת המתקפה האכזרית על תושבי ארץ הקודש".

אישור מדרג צבאי בכיר

"ישבנו יחד בהתוועדות חסידית בליל שבת", ממשיך הרב לנצ'נר, "ושאלנו את יאיר: מה עם הדפסת התניא בעזה? מיד ראינו את הניצוץ שנדלק בעיניו. הוא התעניין בפרטים ושאל כיצד זה עובד, והסברנו לו כי יש את כל הציוד הדרוש, והדבר היחיד שחסר לשם כך הוא האישור מגורמי הצבא. מיד ביום ראשון בבוקר ביקש ממני יאיר לפרט את הבקשה למבצע ההדפסה, תוך שהוא מצלם אותי ושולח את הווידיאו לדרגים בכירים בצבא איתם הוא עומד בקשר, ואכן לא חלף זמן רב והאישור המיוחל ניתן".

את המשך הסיפור מגולל ר' אלעזר בן אפרים מרחובות, העוסק באופן קבוע בהדפסת התניא בכל רחבי הארץ: "עמד איתי בקשר קצין בכיר בדרגת אלוף, וקיבלתי הנחיות להיכן להגיע עם ציוד ההדפסה. הכניסה לרצועת עזה היתה צריכה להתבצע בצורה מאובטחת במסגרת שיירה של יחידה מובחרת. אז התברר כי לי כאזרח אין אפשרות להיכנס פנימה, ונדרש למצוא חייל שיבצע את ההדפסה. מי שנרתם למשימה היה ר' ישראל יעקובוב היקר, שהוא אף בעל ניסיון בתחום מכיוון שבזמנו הוא היה מתלווה אליי ומסייע בהדפסות התניא. לא הכל הלך כמתוכנן, אך לאחר ניסים וכמה שעות המתנה של חוסר וודאות, שמעתי בשמחה כי המשימה הושלמה בהצלחה והתניא הודפס על חולות עזה".

זו לא ההדפסה הראשונה

"האמת היא שזו לא הדפסת התניא הראשונה בעזה מתחילת המלחמה", חושף בן אפרים, אך לא מגלה הכל... "קדמה לכך הדפסה אחרת שנערכה בנקודה אחרת ברצועה. גם אז לא יכולתי להיכנס בעצמי בשל היותי אזרח ולא חייל, אך הבאתי את הציוד והסברתי כיצד לתפעל אותו, וזכינו למהדורה של ספר התניא הישר מתוך עזה".

יש לציין כי הדפסת התניא מדגישה שהחסידות כבר הופצה די הותר בכל רחבי תבל, וכעת נמצאים בזמן הגאולה ממש, ותיכף ומיד זוכים להתגלות הרבי שליט"א מלך המשיח בקרוב ממש. 

לסלול מחדש את הדרך הישרה

חיים גאולה בבית המרקחת

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...