• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

המותר והאסור בבניית המזבח - שיעור מקיף בבית משיח - 770

מידי יום בכל תקופת שלושת השבועות בשעות אחר הצהריים מתאספים עשרות אברכים ובחורים בבית משיח - 770 לשיעור מרכזי בהלכות בית הבחירה. היום מסר את השיעור הרב פנחס צבי מרגליות שעסק בפסקי הרמב"ם בנושא המזבח • אתר הגאולה מגיש לגולשים סיכום של השיעור לצד גלריית תמונות
המותר והאסור בבניית המזבח - שיעור מקיף בבית משיח - 770
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

ביום רביעי כ"א תמוז לימד הרב פנחס צבי מרגליות את נושא בנית המזבח מתוך הלכות י"ג - כ בפרק א' בהלכות בית הבחירה לרמב"ם.

חומר הבניה - אבני גזית

תחילה מביא הרמב"ם את החומר ממנו צריך להיבנות המזבח - אבני גזית, הרמב"ם מבאר שהכוונה למה שכתוב בתורה: "מזבח אדמה תעשה לי" (שמות פרק כ פסוק כ) - שמכך משמע שצריך להיבנות מאדמה ולא מאבנים - היא שהמזבח צריך להיות מחובר לאדמה, ולא על גבי מחילות וכיוצא בזה. אך חומר הבניה הוא כפי שכתוב בפסוק אחרי זה: "ואם מזבח אבנים תעשה לי" - מפי השמועה למדו ש"ואם" הכתוב כאן אין משמעו רשות, אלא חובה, מלשון "וכאשר".

סייג הכרחי - ללא פגימה

הרמב"ם ממשיך ומביא סייג הכרחי הנדרש באבני המזבח והוא שלא יפגמו כלל, אלא יהיו חלקות. ל כך מסבירים חלק מהמפרשים שאין הכוונה שאינם יכולים להיות בעלי צורה עגלגלה וכיוצא בזה, אלא שכאשר מעבירים עליהם את הציפורן נדרש שלא תורגש פגימה. דינם של אבנים שנפגמו הוא גניזה, ואין להשתמש בהם או לזורקם מפני שזהו ביזוי למקדש שיהיו מושלכות אבנים ששימשו לו.

איסור הנפת הברזל

אין לבנות את המזבח מאבנים שנגע בהם כלי ברזל כלשהו, על כך מוסבר שזהו מפני שהברזל - חרב וכלי מלחמה - באים לקצר ימיו של אדם, ואין ראוי שיונפו על המזבח שתפקידו להאריך ימיו של אדם החוזר בתשובה ומתכפר לו.

מענין לציין שבבית המקדש השלישי שירד מהשמיים בקרוב ממש כן ישתמשו בברזל, ואף בחלק מבנינו ישולב ברזל. זאת מפני שלעתיד לבוא לא תהיה מיתה, וממילא כבר לא ישמש הברזל בסמל לקיצור ימי האדם.

מדרגות נעות ('דרגנוע') במזבח, אפשרי?

העליה למזבח נעשית באמצעות כבש הנבנה בשיפוע שאף הוא עשוי מאבנים, הסיבה לכך שאין משתמשים במדרגות היא מפני שבעליה בהם מתגלים איברים מוצנעים, ואין זה כבוד בבית המקדש.

שאלה מענינת הנידונה בהרחבה בפוסקי זמנינו היא האם בבית המקדש השלישי בו ישתמשו בכל החידושם הטכנולגיים הקיימים (כן, יהיה מזגן בבית המקדש) יוכלו לעלות למזבח באמצעות מדרגות נעות 'דרגנוע', שהרי בהם לא מרימים את הרגליים, ולא מתגלים איברים מוצנעים [להזכיר שהמזבח מתנוסס לגובה מרשים, והטיפוס בו די קשה...].

התשובה הרווחת היא שעל אף פיתרון בעיה זו, ה'כבש' ישאר צורת העליה למזבח, בשל היותו בעל חשיבות בצורתו. אך יש עדיין להסתפק האם בנוסף אליו יהיה ניתן להוסיף מדרגות נעות.

חומר הבניה של שאר כלי המקדש

המנורה וכליה, וכן שולחן לחם הפנים וכליו חייבים להיעשות ממתכת. אך סוג המתכת תלוי בעושרם של בני ישראל, במצב דחוק עושים אותם אפילו מבדיל, אך המצב הרצוי הוא שייעשו מזהב.

בבניית הכלים יש לכוון שנעשים לשם הקודש - בית המקדש, ומהרגע שהשתמשו בהם לשם כך אסורים במלאכת הדיוט.

צלם אתר הגאולה מנחם מענדל בנין מגיש גלריה מהשיעור.

• על חומר נוסף בנושא המזבח ראה במאמר להלן: למה בעצם אנחנו לא מקריבים כיום קורבנות?

הנבחרת של מלך המשיח: מאות תלמידי ה'קבוצה' בסדר לימוד מושקע

אלפים ב'פאראד' ב-770 בית משיח

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...