• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

ספיישל סוכות • "ושמחתך בחגך" // סיפורו של הניגון

אין מי שלא מכיר את הניגון השמח ‘ושמחת בחגך’ של חסידות חב”ד-ליובאוויטש, מי הלחין אותו, מתי ניגנו את זה בחג הפורים, ומה נכתב על ניגון זה באלבום של ניחו"ח? ומתי נוהג הרבי מלך המשיח שליט"א להתחיל ניגון זה • 'אתר הגאולה' מגיש את סיפורו של הניגון הנותן ביטוי מיוחד לשמחת החג • הסיפור המלא
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

אין כמעט מי שלא מכיר את הניגון השמח ‘ושמחת בחגך’ של חסידות חב”ד-ליובאוויטש, מי הלחין אותו, מתי ניגנו את זה בחג הפורים, ומה נכתב על ניגון זה באלבום של ניחו"ח? ומתי נוהג הרבי מלך המשיח שליט"א להתחיל ניגון זה • 'אתר הגאולה' מגיש את סיפורו של הניגון הנותן ביטוי מיוחד לשמחת החג בכל תפוצות ישראל • הסיפור המלא

ניגון "ושמחת בחגך" הינו ניגון חסידי שמח אותו שרים בימי השמחה ובפרט בחג הסוכות ובשאר שלושת הרגלים.

מילות הניגון: "ושמחת בחגך והיית אך שמח". הניגון מופיע ב"ספר הניגונים" בתור ניגון רכ"ח.

הניגון הוקלט באלבום ניחו"ח מס' 6' של מקהלת חסידי חב"ד-ליובאוויטש וכך נכתב ע"ג הקלטת בקשר לניגון זה: “ניגון עתיק, שהמילים ‘ושמחת בחגך’ הותאמו לו על ידי קהילת חב”ד ותיקה בארץ ישראל” 

הבעל-מנגן הבעלזאי הרב יוסף משה כהנא טוען כי את הניגון חיבר "ר' מאניש חזנס" בעל מנגן בשפיקוב, הידוע יותר כ"החזן מטשורטקוב" לשם עבר לאחר העיר שפיקוב. גם בספר 'די גאלדענע פאווע', כניגונו של 'משה אחילאה' יליד צ'ורטקוב. וכן מספרים כי בישיבת סלבודקא היו ששרו מנגינה זו על הפיוט 'מנוחה ושמחה'. 

בחסידות חב"ד מסתבר ששנים שרו ניגון זה ללא מילים, ונקרא “ניגון שמח”, ובעקבות האלבום של ניחו”ח הנ”ל שיצא לאור בשנת תשכ”ז, הניגון קיבל ‘התחדשות’ ופרסום בזכות דמותו החדשה עם המילים “ושמחת”.

ומאז הניגון הפך לחלק בלתי נפרד משמחת יום טוב בפרט בחג הסוכות. וקיום מצוות–עשה של “ושמחת בחגך” קיבלה ביטוי מיוחד כ"י ניגון זה.

יש לציין שכבר שנים נוהג כ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א בעצמו להתחיל את הניגון באופן קבוע. בליל יום טוב ראשון של סוכות מיד לאחר הכרזת ה"גוט יום טוב" שלוש פעמים “גוט יום טוב” מתחיל לנגן “ושמחת”. כך גם בסיומי שאר תפילות החג הראשונות, בהזדמנויות שונות בחול המועד, ובסיומי התפילות של שמחת תורה.

בשנת תש”מ - במוצאי יום כיפור, לאחרי שהרבי מלך המשיח שליט"א הכריז שלוש פעמים ‘גוט יום טוב’, החל לנגן “ושמחת”. גם למחרתו בי”א בתשרי אחרי מנחה, שהוא היום של “בשם השם”, וגם בהתוועדות י”ג תשרי. גם לאחר החג האחרון, בסיום כוס של ברכה של מוצאי שמחת תורה, הרבי אמר: “היות ואוחזים ב’אסרו חג’…” ואז החל לנגן “ושמחת”.

חסידים מספרים שלא רק בשלושת הרגלים נוגן ניגון זה, אלא גם במועדים נוספים בשנה. כך בהתוועדות פורים תשכ”ח, החל הרבי שליט"א לנגן “ושמחת בחגך” באמרו, שלניגון זה ישנה שייכות גם לפורים, כיוון ש”ליהודים היתה אורה ושמחה”, ודרשו חז”ל ש’שמחה’ זה יום טוב. כן חזר על עצמו בפסח שני של אותה שנה. ולא רק זו אלא גם בתאריכים חסידיים, כגון חג–החגים י”ט כסלו תשל”א שבו מאחלים “גוט יום טוב” איש לרעהו - ניגנו אצל הרבי “ושמחת”.

בשנים האחרונות נוהגים החסידים לנגן ניגון זה עם המילים "יחי אדוננו מרונו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!" בעת עריכת ה"שביל" לכניסת כ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א בחג הסוכות.

לצפייה: שירת הניגון בעת "התוועדות קודש" של כ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א.

לשמיעה: הניגון בביצוע של מקהלה חסידית מהאלבום "סוכות אין ירושלים".

(מהמקורות: ע"פ טורו של הרב לב לייבמן בשבועון בית משיח ערב חג הסוכות תשע"ז, בעלון 'קוראי עונג' בהעלתוך ס"ז, ללא מקור מדויק. מפי חסידים).

 

 

ספיישל סוכות • האזינו: שעה של "שמחת בית השואבה" עם יוסי כהן

התמימים שרים את הניגון החדש קכ"ג

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...