• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

מה קורה עכשיו באוקראינה? עושים לכם סדר

באוקראינה נכנסים ליום הלחימה הרביעי. במספר חזיתות הלחימה נמשכת במלוא עוזה ולמרות ציפיות בקרמלין כי ההכרעה תהיה מהירה וקצרה הרי שהכוחות מפגינים עמידה איתנה. לחץ על הרוסים במישור הבין לאומי
מה קורה עכשיו באוקראינה? עושים לכם סדר
חיילים אוקראינים לצד תחמושת שהופצצה (צילום: Збройні сили України)
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

אוקראינה - מירוץ נגד הזמן

באוקראינה נכנסים ליום הלחימה הרביעי, כאשר הישגיו של הצבא הרוסי הולכים ומתרבים, אולם גם המחיר שהוא משלם ניכר היטב בשטח.

בשלושת צירי הפריצה של צבא רוסיה ישנה התקדמות, אם כי היא קטנה מהצפוי.

במאמץ הלחימה המכוון לעבר מזרח אוקראינה נכבשו כפרים ועיירות בחבל דונבאס. ההישג המרכזי של צבא רוסיה בחזית המזרחית הוא כניסתו הבוקר ללב העיר חרקוב - העיר השניה בגודלה באוקראינה. לאחר קרבות קשים שנערכו בסביבות העיר, הצליחו הכוחות הרוסים - חי"ר, שריון, ויחידות קומנדו - לפרוץ בשעות הבוקר המוקדמות למרכז העיר הגדולה.

לחימה עזה ניטשת בשעות אלו בתוך העיר, כאשר גם אזרחים מצטרפים אליה ומגנים בגופם על עירם באמצעות השלכת בקבוקי מולוטוב ואש מנשק קל. לטענת השלטונות האוקראינים הם הצליחו להדוף היום בשעות הצהריים את הכוחות הרוסים, אולם יש להתייחס לטענה זו בזהירות, לאור העובדה שהכחות הרוסים כבר נצפו במספר רב של מקומות בעיר. בשעות הקרובות יתברר המצב לאשורו.

אם אכן הצליחו האוקראינים להדוף בחזרה את הצבא הרוסי, זהו הישג חשוב, וגם עידוד גדול למורל הכוחות והאוכלוסיה, ודוגמא מוחשית לכך שבלחימה עיקשת, ובישתוף פעולה של אזרחים מסורים ושל כוחות הבטחון - ניתן לסלק את הפולש.

בחזית הדרומית, ממשיכים הכוחות הרוסים להפגיז ולהפציץ את העיר הגדולה אודסה, לכתר את עיר החוף מריופול ולתקוף אותה מהאוויר, וזאת לאחר שכבשו את העיר מליטופול. הכוחות הרוסים ממשיכים לזרום לתוך דרום אוקראינה מכיוון קרים, תוך שהם נתמכים באש אווירית ובסיוע של חיל הים הרוסי.

בחזית הדרומית, ממשיכים הכוחות הרוסים להפגיז ולהפציץ את העיר הגדולה אודסה, לכתר את עיר החוף מריופול ולתקוף אותה מהאוויר, וזאת לאחר שכבשו את העיר מליטופול

במאמץ הלחימה החשוב ביותר שלהם - בצפון אוקראינה - מכיוון בלארוס לעבר עיר הבירה קייב - ממשיך צבא רוסיה בהתקדמות איטית, רוויית אבדות כבדות, אך צעד אחר צעד הוא מתקדם במה שנראה כנסיון לכתר את עיר הבירה ממערב, מצפון וממזרח (יתכן שהכוחות הפורצים מהחזית הדרומית יוטלו בהמשך על מנת לכתר את העיר גם מדרום).

נכון לעכשיו, ישנם קרבות קשים לא הרחק מהעיר, אך אין עדיין פריצה אפילו לפאתי העיר. בתוך העיר עצמה, התחוללו בימים האחרונים מספר רב של אירועי ירי, חבלה, ונסיונות פיגוע שבוצעו בעיקר ע"י חיילי יחידות העלית הרוסיות הנודעות - "ספצנאז".

יחידות איכותיות אלו נבנו במשך שנים רבות ע"י ברית המועצות, על מנת לחדור לעומק השטח של היריב, תוך שימוש בטכניקות שונות של הסוואה והטעיה (למשל - לבישת מדים של צבא האויב), וזאת על מנת לזרוע טרור והרס בלב ערים המרכזיות, לחסל בכירי משטר וצבא, לחולל כאוס בעורף האזרחי, ולתקוף יעדים רגישים הממוקמים בליבו. עם פירוקה של ברית המועצות, המשיכה רוסיה לפתח את היכולות של היחידות הללו, ונראה שמאות לוחמים שלהן הוחדרו לקייב.

בנוסף, מפעילה רוסיה סוכנים ומרגלים רבים בתוך העיר - שחלקם כבר נתפסו. סוכנים אלו מבצעים פעולות ריגול, צילום מתקנים, סימון מטרות עבור מטוסי תקיפה, ופעולות חבלה ביחד עם חיילי הספצנאז. זוהי הסיבה לכך שקייב הכריזה על עוצר כללי עד יום שני, וזאת על מנת שלא לאפשר לסוכנים ולחיילי הספצנאז לפעול בחופשיות תחת מסווה של אזרחים תמימים. 

נכון לעכשיו, המצב בתוך העיר תחת שליטה, וחיילי הספצנאז והסוכנים הרוסים לא הצליחו להשתלט על יעדים חשובים כלשהם. על פי הערכת משרד ההגנה הבריטי עיקר המאמץ הצבאי הרוסי מופנה לעבר כיבוש הבירה קייב.

ניתן להניח שאם עיר הבירה תיפול, ובמיוחד אם הנשיא זלנסקי יפול בשבי, תהיה זו מפלה גדולה לאוקראינה, ומשם תהיה קצרה הדרך למימוש יעדיו של פוטין. אולם, באוקראינה מודעים לכך היטב, וכוחות גדולים מגנים על העיר ועל סביבתה. כאמור, נכון לעכשיו הרוסים עדיין לא הגיעו לפאתי העיר.

ההתקדמות הרוסית - איטית מהצפוי

למרות ההישגים ההולכים ומצטברים של הצבא הרוסי, ניכר שהוא סופג אבדות כבדות. אמצעי התקשורת השונים והרשתות החברתיות מלאים בצילומים של אמל"ח רוסי הרוס, שיירות ששל טנקים, נגמש"ים, תותחים ואמצעי הנדסה מושמדים, וכן מסוקים ומטוסים שהופלו.

ההתנגדות העיקשת שמגלים האוקראינים מעכבת באופן משמעותי את ההתקדמות הרוסית. אין ספק שצבא רוסיה ספג עד עכשיו מאות הרוגים, וכן לפחות כאלף פצועים, ביחד עם אובדן של כמה מאות כלי רכב קרבי משוריין (תותחים, טנקים, נגמ"שים).

האוקראינים עושים שימוש נרחב בטילי נ"ט (חלקם מתוצרת אמריקנית), טילי נ"מ אישיים, וכן במל"טים תוקפים מדגם ביירקטאר (תוצרת טורקיה). מל"טים כאלו גרמו לפגיעות קשות בטורי שריון רוסיים. אחד הטורים הללו צולם סופג אבדות כבדות במחוז חרסון בחזית הדרומית. האבדות הכבדות גורמות לעיכוב בתכניות ההשתלטות הרוסיות.

עיכוב נוסף בתכניות הרוסיות נגרם בשל קשיים לוגיסטיים. ישנם דיווחים רבים על מחסור בדלק ומזון, שהובילו את החיילים הרוסיים לבזוז חנויות, ולהשתלט על תחנות דלק בנסיון למלא את החסר.

ישנה אימרה צבאית, שחוזרת ומתממשת גם במלחמה זו: "החובבנים מדברים על אסטרטגיה, המקצוענים מדברים על לוגיסטיקה" - דהיינו שבמלחמה, הלוגיסטיקה - ההזרמה הרציפה של הדלק, מזון ומים, תחמושת - היא האתגר הגדול העומד בפני הכוחות השועטים לקרב

ישנה אימרה צבאית, שחוזרת ומתממשת גם במלחמה זו: "החובבנים מדברים על אסטרטגיה, המקצוענים מדברים על לוגיסטיקה" - דהיינו שבמלחמה, הלוגיסטיקה - ההזרמה הרציפה של הדלק, מזון ומים, תחמושת - היא האתגר הגדול העומד בפני הכוחות השועטים לקרב, ובמידה ואין את המענה הלוגיסטי המתאים, גם הכוחות החזקים ביותר לא יוכלו להשיג את היעדים שהוצבו להם - "הצבא צועד על קיבתו" [זאת אומרת שהצבא צועד ומתקדם - לא רק על ידי רגליו וכחו הצבאי - אלא על המזון והאספקה השוטפת שלו].

ביחד עם זאת, ניתן להניח שהיות וקווי האספקה, נכון לעכשיו, אינם ארוכים במיוחד, לכן הרוסים יתגברו גם על בעיה זו, ובמיוחד לאור העובדה שיש להם עדיפות אווירית, ועדיפות כמותית ניכרת, והם יכולים גם לאבטח את קווי האספקה הללו. מעניין לציין, שלמרות העדיפות הגדולה שיש להם בכוחות אוויריים, לא הצליחו הרוסים להשיג עד עכשיו שליטה מוחלטת במרחב האווירי.

מטוסי קרב אוקראינים נכנסים מדי פעם לקרבות אוויר ואף הצליחו להפיל מטוסים רוסים, והם גם תוקפים מטרות קרקע, ביחד עם מסוקי קרב אוקראינים. היום בבוקר פרסמה אוקראינה שהיא הצליחה להשיג מלאי חדש של טילי אוויר-אוויר עבור מטוסי הקרב שלה, ומדובר ככל הנראה במשלוח של טילים כאלו מפולין (שגם היא מפעילה מטוסי מיג 29).

העובדה שרוסיה לא הצליחה עד עכשיו להשיג שליטה על המרחב האווירי משתקפת היטב גם באבדות שהיא סופגת בתקיפות המל"טים מתוצרת טורקיה המופעלים ע"י אוקראינה. כמו כן, למרות דיווחים רבים בשנים האחרונות על התחזקות כוחה של רוסיה בתחומי הלוחמה האלקטרונית, לא ניכרים הישגים רבים בתחום זה לרוסיה - משום שמערכות הנ"מ האוקראיניות ממשיכות להפיל מטוסי ומסוקי קרב, וכן מטוסי ומסוקי תובלה. ישנם צילומים שמראים בבירור מטוסי קרב רוסים שהופלו - מטוסי סוחוי 25, מסוקי קרב קאמוב, מטוסי תובלה איליושין 76, ועוד.

על מנת לעכב את ההתקדמות הרוסית פוצצו האוקראינים מספר גשרים בחזיתות השונות, ואף הורו לאזרחיהם להסיר שלטי דרך על מנת להקשות על הכוחות הרוסים להתמצא בסביבה.

סיוע בין לאומי - מירוץ נגד הזמן

רוסיה נמצאת כעת במצב חמור ביותר מבחינת יחסיה הדיפלומטיים. שאריות האמון שנותרו כלפי פוטין וכלפי בכירי משטרו, התאיידו, ביחד עם התאיידות ההבטחות שהם נתנו על כך שמוסקבה אינה מעונינת במלחמה. חוסר האמון המוחלט מביא מדינות רבות באירופה לחשוש שמא גם הן יהיו יעד עבור פוטין בהמשך, ולכן הן מתגייסות כבר עכשיו לסייע לאוקראינה, באופן מסיבי בהרבה יותר מאשר בעבר.

האיחוד האירופי וארה"ב סיכמו על ניתוקה החלקי של רוסיה ממסלקת הכספים הבינ"ל סוויפט - צעד קטלני לכלכלה הרוסית. נכון לעכשיו הניתוק הוא חלקי, וסביר להעריך שהוא יורחב בהתאם להתפתחויות בשטח. צעד חשוב נוסף - כל נכסיה של רוסיה באירופה הוקפאו ע"י מדינות האיחוד האירופי. מדובר על הקפאה בהיקף של מאות מיליארדי דולרים.

בנוסף, כ- 30 מדינות הודיעו על משלוח סיוע לאוקראינה. רובן שולחות אספקה מסוגים שונים וציוד צבאי הגנתי, אך חלק מהמדינות שולחות סיוע צבאי משמעותי, וביניהן ארה"ב שהתחייבה לשלוח טילי נ"ט נוספים וכן אמצעי נ"מ. גרמניה - שלאחר לחצים כבדים החליטה לשלוח אלף משגרים של טילי נ"ט מתוצרתה, ו- 500 טילי סטינגר נגד מטוסים, בלגיה ששולחת אלפי מכונות יריה, וצ'כיה ששולחת כמויות נכבדות של פגזים, מקלעים ורובי צלפים.

הכמויות הגדולות של הסיוע שנשלחות, יכולות להביא לשינוי משמעותי בשדה הקרב, וזאת ביחד עם גיוס החובה עליו הכריז נשיא אוקראינה וביחד עם גיוס חיילי המילואים הנרחב. אולם, יש לזכור, שלגייס חיילים, לציידם ולאמן אותם, וכן לקלוט ציוד, לחלקו ליחידות, ולאמן בשימוש בו אלפי חיילים, אלו תהליכים שלוקחים זמן לא מועט, ובינתיים הצבא הרוסי מתקדם בכל החזיתות.

לכן, שם המשחק כעת הוא זמן. אוקראינה צריכה "לקנות זמן". לעכב ככל הניתן את ההתקדמות הרוסית, ולקלוט בינתיים את משלוחי הנשק והציוד, לגייס חיילים רבים, להעביר קורסי הדרכה מזורזים בשימוש בנשק שמגיע, ולפרוס את הכוחות במהירות בשדות הקרב השונים.

ככל שכוחות אלו יגיעו במהירות לחזית - מצוידים בכלי נ"ט ונ"מ - כך המחיר שיגבה מהצבא הרוסי יהיה גבוה יותר, השגת היעדים שלו תתעכב, ופוטין יאלץ לחשב מחדש את צעדיו.

זהו מירוץ נגד הזמן.

גורם חשוב נוסף - הצבא הרוסי עדיין לא הטיל לקרב את כל כוחו. ע"פ גורמי מודיעין אמריקנים במהלך 2 ימי הלחימה הראשונים נכנסו לקרב רק שליש מהיחידות הקרביות שהיו פרוסות בגבולות אוקראינה. ביום השלישי לקרבות גדלה כמות הכוחות הרוסים עד ל- 50 אחוז. וסביר להניח שהיום יוטלו כוחות נוספים לקרב. העובדה שלצבא הרוסי יש עדיין כוחות רבים, חדשים ורעננים, שמוכנים להיכנס לקרב, מחדדת עוד יותר את הבעיה האוקראינית ואת המירוץ נגד הזמן.

"צפה לרגלו של משיח"

בזמן מלחמת המפרץ (שנת תשנ"א, 1991 למנינם) הדגיש הרבי שליט"א מלך המשיח פעמים רבות את מאמר חז"ל: "אם ראית מלכויות מתגרות אלו באלו צפה לרגלו של משיח" - נראה שהלחימה הנוכחית, שמובילה להתגרות עולמית בקנה מידה חסר תקדים (שהרי סין תומכת ברוסיה, וברית נאט"ו וארה"ב תומכות באוקראינה) - הינה הסימן הברור והמובהק ביותר לביאתו הקרובה של הרבי שליט"א מלך המשיח בקרוב ממש.

סיכום במספרים: היום הרביעי למלחמה באוקראינה

ההשלכות של מות מנהיג איראן

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...