• ב"ה ימות המשיח!
  • י"א ניסן התשפ"ד (19.04.2024) פרשת מצורע

הפלישה הרוסית לאוקראינה: סיכום ביניים ופרשנות

הפלישה הרוסית לאוקראינה כוללת נכון לעכשיו הפגזות ארטילריות ותקיפות אוויריות במטרות צבאיות אוקראיניות. הרוסים מתקדמים לכיוון העיר חרקוב - העיר השניה בגודלה באוקראינה • כנסו לפרשנות צבאית
הפלישה הרוסית לאוקראינה: סיכום ביניים ופרשנות
(צילום: משרד ההגנה האוקראיני)
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

מלחמה באוקראינה - סיכום ביניים

לאחר שפוטין הכריז על "מבצע צבאי מיוחד" באוקראינה החל הצבא הרוסי בפלישה לאוקראינה. הפלישה החלה במכת פתע של עשרות טילי שיוט וטילים בליסטיים, וכן בתקיפות אוויריות ממוקדות שנועדו לפגוע בראש ובראשונה במערכות הנ"מ הרבות של אוקראינה, שלרשותה עשרות סוללות של טילי נ"מ מסוגים שונים, ביניהם גם סוללות נ"מ מתקדמות מדגם 300-S.

במקביל החלו הפגזות ארטילריות רבות, ולאחר מכן החלה הפלישה היבשתית, ממספר כיוונים. מאמץ מרכזי רוסי מופנה לכיוון חרקוב, המרוחקת רק 30 ק"מ מהגבול. זוהי העיר השניה בגודלה באוקראינה, וכיבושה יהווה הישג חשוב לרוסיה. נכון לעכשיו, כוחות רוסיים עדיין נלחמים על כיבוש העיר, וישנם דיווחים על קרבות בתוך השטח הבנוי. 

כיוון התקיפה המרכזי היה כצפוי מתוך מערב רוסיה לעבר הגבול שלה עם אוקראינה - דהיינו לעבר החבלים הבדלנים בלוהנסק ובדונייצק - שהם חבלי הארץ בהם ישנה אוכלוסיה גדולה מאוד של דוברי רוסית, ובהם מתנהלת מזה כ- 7 שנים לחימה קשה, שבה מנסים הבדלנים הפרו-רוסים להשתלט על חבלי ארץ אלו.

כפי שהערכתי בעבר, וכתבתי מספר פעמים - פוטין הכריז על כך שהמבצע הצבאי מיועד בראש ובראשונה להגנת האזרחים הפרו-רוסים שבמזרח אוקראינה בלבד, משום, שלטענת פוטין "הם נמצאים תחת סכנה", וזאת בהמשך לכך שפוטין הכריז בתחילת השבוע על הכרתו בעצמאותם של חבלי הארץ הבדלנים הללו שבמזרח אוקראינה. במשך החודשים האחרונים דרש פוטין מהמערב ויתורים שונים, וביניהם ההכרה בעצמאות של חבלי הארץ הבדלנים, אולם, לאחר שדרישותיו המרכזיות לא התקבלו (אפילו במקצת), החליט פוטין על יציאה למבצע צבאי, שלהערכתי יהיה מוגבל בזמן ובמקום.

העובדה שפוטין מנהל את הלחימה באופן של מבצע מוגבל, שנועד "לשחרר" את מזרח אוקראינה, מאפשרת לו לפעול בתוך תא שטח שברובו אוהד את רוסיה. אולם, כפי שכבר כתבתי בעבר, גם במהלך צבאי מוגבל שכזה, פוטין ישאף להראות את כוחו, ויתקוף בעוצמה רבה את אוקראינה, ויתכן שגם ינסה לכבוש את קייב הבירה, על מנת להחליף את השלטון (מה שגם יסייע לו להציג מראית עין של שיתוף פעולה מצד העם האוקראיני וגם יביא לסיום מהיר של הלחימה). 

ואכן, מאמץ לחימה משני של הרוסים פועל מכיוון בלארוס,והוא מופנה בעיקר לעבר עיר הבירה קייב. מאמץ זה כבר הצליח להשתלט על הכור בצ'רנוביל, בנוסף, יחידות צבא רוסיות מיוחדות - שהונחתו ממסוקים - השתלטו כבר על נמל התעופה הוסטומל הסמוך לקייב.

באופן נדיר השתתפו גם צנחנים רוסים בלחימה - לפחות חטיבה שלימה של צנחנים הופעלה בקרבות באיזור חרקוב שבמזרח אוקראינה. להערכתי, מספר גדודים הוצנחו מהאוויר, והם הופנו להשתלטות על צמתי דרכים חשובים, גשרים ויעדים חיוניים, וזאת על פי תורת הלחימה הרוסית (שמתבססת על תורת הלחימה של ברית המועצות ומוכרת היטב בצה"ל).

בנוסף לשני כיווני התקיפה שהוזכרו לעיל (מתוך מערב רוסיה למזרח אוקראינה, ומתוך בלארוס לכיוון צפון אוקראינה ולכיוון קייב), הותקפה אוקראינה גם מהדרום. כוחות צבא פלשו אליה מחצי האי קרים, והם פועלים על מנת להשתלט על חבל חרסון (וככל הנראה כבר הצליחו בכך). בנוסף, כוחות חי"ר ימי הונחתו מספינות רוסיות באזור ערי החוף מריאופול ואודסה, שגם הופצצו מהאוויר.

ברוב החזיתות והקרבות ידו של הצבא הרוסי היא בבירור על העליונה, אולם, הצבא האוקראיני מצליח לגבות ממנו מחיר באבדות ובציוד. אם תכניתו של פוטין תצליח, והמלחמה תסתיים במהירות, אזי גביית המחיר הזו לא תהיה משמעותית מבחינתה של רוסיה, והיא תיחשב ל"מחיר נסבל" עבור השגת היעדים הרוסיים.

תקיפה חזקה - כדי לסיים במהירות

נקודה חשובה נוספת, שגם אותה הדגשתי בעבר - התקיפה הרוסית תהיה חזקה ועוצמתית על מנת לסיים במהירות את המהלך הצבאי, ולהשתלט על חלק נכבד ממזרח אוקראינה, עם כמה שפחות נזק בין לאומי לרוסיה. 

למרות כל ההצהרות של רוסיה על כך שהיא אינה מפחדת מסנקציות, ברור לכל בר דעת, שמלחמה כלכלית של אירופה וארה"ב מול רוסיה, שתלווה גם ב"מצור טכנולוגי" (דהיינו חסימה של אספקת מרכיבים אלקטרוניים חדישים ושל טכנולוגיה מתקדמת) - תדרדר במהירות את מצבה של רוסיה, ולכן, פוטין ישאף להערכתי לסיים את המלחמה מהר ככל האפשר, תוך שהוא משתלט על שטחי מזרח אוקראינה, ויתכן שגם על קייב - על מנת להחליף את השלטון.

לסיום מהיר של הלחימה ישנם יתרונות גדולים מאוד עבור רוסיה, והיא תנסה לקצר את משך הלחימה ככל האפשר הן על מנת לחמוק מתגובה בינ"ל כלכלית-טכנולוגית, והן על מנת שלא לדרדר את המצב ללחימה קשה יותר מול מדינות נוספות. 

לחימה מסיבית וקצרה שתסתיים בנצחון רוסי מהיר תאפשר לפוטין גם לא להישאב למלחמת גרילה עקובה מדם, והיא גם תפגין למדינות האזור ולעולם כולו את עוצמתה של רוסיה, ולכן לסיכום, וכפי שכבר כתבתי בעבר - פוטין יפעיל כח אש גדול, וגם סייבר ולוחמה אלקטרונית, על מנת למוטט במהירות את ההגנה האוקראינית, ולהשיג את יעדיו מהר ככל האפשר, תוך תשלום מחיר נמוך ככל האפשר, ולהקטין את מספר האבדות שתספוג רוסיה.

מנסים לא לפגוע באזרחים

עוד נקודה חשובה - צבא רוסיה מודיע שהוא לא תוקף אוכלוסיה אזרחית ולכן הוא משתמש בנשק חכם ומדויק על מנת לתקוף מטרות צבא ותשתיות צבאיות בלבד. נכון לעכשיו, ישנם דיווחים מעטים יחסית על מותם של אזרחים, ובהתחשב בעוצמות האש המסיביות שמופעלות, נראה שאכן הצבא הרוסי מנסה לפגוע בחיילים ובמטרות צבא בלבד, ולצמצם את הפגיעה באזרחים. 

כאמור לעיל, הרצון הרוסי הוא לא להסתבך במלחמת גרילה שמביאה לאבדות אזרחיות רבות בלחימה בשטחים בנויים, ולכן פוטין ישאף כנ"ל לקצר את משך הלחימה, וגם לצמצם את הפגיעה באזרחים, כדי לצמצם את הנחישות הבינ"ל להגיב נגדו.

לצערנו, אין זה אומר שלא יהיו אבידות אזרחיות. גם במבצעים צבאיים של ישראל - שמאוד מקפידה על שלא לפגוע באזרחים - ישנן אבידות בקרב אוכלוסיה אזרחית. ישנם כבר דיווחים על פגיעה בבתי רפואה ובבניני מגורים, אולם, כנ"ל, לא מדובר על דיווחים רבים, ונראה שמספר האבדות האזרחיות הוא נמוך יחסית לגודלם של הצבאות המשתתפים בלחימה.

ובכל אופן, יש אזרחים לא מעטים שנפגעו, וסביר להניח שעוצמת האש הגדולה תביא בהמשך לאבדות אזרחיות ניכרות, גם אם צבא רוסיה לא יתקוף בכוונה ריכוזים אזרחיים.

לגבי אבידות צבאיות - נראה שרוסיה ספגה עד עכשיו כמה עשרות הרוגים וכמה מאות פצועים, וישנם כבר צילומים של חיילים רוסים שנפלו בשבי. כמו כן היא ספגה אבדות בציוד - ונראה שכ- 20-30 טנקים ונגמש"ים רוסיים נפגעו עד עכשיו. צבא אוקראינה מדווח על כמה עשרות הרוגים בלבד בשורותיו, אולם להערכתי מדובר על מספר גבוה בהרבה של אבדות לאוקראינה. ישנם גם דיווחים מצולמים של הפלת מסוקי קרב רוסים מדגם קאמוב, וכן של הפלת מטוסי קרב רוסים ע"י הנ"מ האוקראיני. מנגד, רוסיה הפציצה את שדות התעופה הצבאיים של אוקראינה ושיתקה או פגעה באופן קשה ברובם הגדול.

השליח במולדובה: אנחנו מקשיבים לדברי הנביא בלבד

נמיביה: בן 72 ערך ברית מילה במהלך הברית לבנו של השליח

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...