• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"ז סיון התשפ"ד (03.07.2024) פרשת קורח

הכח של החיזבאללה // פרשנות בטחונית בראייה חסידית

בצפון נשמרת היציבות היחסית בעיקר בשל העובדה שחיזבאללה שקוע עמוק בביצה הסורית • חשוב לזכור ולהזכיר, כי פעמים רבות חזר הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שליט"א על כך ש"הנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל" • טור פרשנות בטחונית בראייה חסידית • הכתבה המלאה
הכח של החיזבאללה // פרשנות בטחונית בראייה חסידית
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

בצפון נשמרת היציבות היחסית בעיקר בשל העובדה שחיזבאללה שקוע עמוק בביצה הסורית • חשוב לזכור ולהזכיר, כי פעמים רבות חזר הרבי מליובאוויטש מלך המשיח שליט"א על כך ש"הנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל" • טור פרשנות בטחונית בראייה חסידית • הכתבה המלאה

בשבוע שחלף, נשמרה רמת כוננות מסוימת בדרום. ההערכה היא כי לא צפויה הדרדרות ללחימה, אלא לכל היותר תגובה מוגבלת על פיצוץ המנהרה. בצפון, נשמרת היציבות היחסית בעיקר בשל העובדה שחיזבאללה שקוע עמוק בביצה הסורית, ובשל ההחרפה החמורה ביחסים בין סעודיה לבין חיזבאללה ואיראן.

הערכת הכוח של חיזבאללה

עיקר כוחו של חיזבאללה הוא במערך הרקטי. על פי נתוני צה"ל שפורסמו לאחרונה, לחיזבאללה יש כ- 120,000 רקטות [וזאת בניגוד להערכות מוגזמות אחרות]. חשוב מאוד לציין, שכמעט  95%  מהרקטות של חיזבאללה הינן קצרות טווח, כמה עשרות אלפים מתוכן מגיעות לטווחים של 8-12 ק"מ, ועשרות אלפים נוספות יכולות להגיע רק עד למרחק של 45-40 ק"מ. יש לציין כי הרקטות הנ"ל מוצבות בעיקר בכפרי דרום לבנון, במרחקים של 5-20 ק"מ מהגבול, ומכאן נובעת המסקנה כי הטווח היעיל שלהן קטן אף יותר.

לכן, לרובן המוחלט של הרקטות של חיזבאללה – בערך 110,000-115,000 - אין שום יכולת לאיים על אזור המרכז, וגם אין להן שום יכולת לאיים אפילו על עומק אזור הצפון (חיפה והקריות)!

זהו גורם הערכה חשוב ביותר, אשר משום מה לא זוכה להתייחסות הראויה בשיח הציבורי, שמבוסס בעיקר על הפחדות (שנועדו להגביר את הרייטינג, או מאינטרסים אחרים שאין כאן מקומם). משמעותם הגדולה של נתונים אלו היא בכך שמספר הרקטות שמאיים על ריכוזי האוכלוסיה הגדולים בישראל הינו מצומצם יחסית, ועומד על כמה אלפים בלבד.

רקטות לטווח בינוני וארוך

סביר להעריך כי רקטות אלו, שנחשבות ל"נשק אסטרטגי", ממוקמות רחוק יותר מאזורי הגבול. ככלל, ניתן להפריד בין רקטות לטווח בינוני של 75-130 ק"מ, שלכל היותר "מגרדות" את קצהו הצפוני של אזור גוש דן, לבין רקטות לטווחים ארוכים יותר של 160 ק"מ ומעלה, שמסוגלות לאיים על רוב או כל אזור המרכז.

הערכת מספר הרקטות מהסוג הראשון: כ- 5000  (בעיקר פאג'ר 5 ונאזעת האיראניות, וכמה דגמים של רקטות סוריות).

הערכת מספר הרקטות מהסוג השני: כ-2000-3000 רקטות בלבד (בעיקר פאתח-110 וזילזאל 1-2 האיראניות, ורקטות סוריות כמו 600M  ומספר דגמים של 302M ).

 

קצב שיגור יומי מעשי

תיאורטית, יכול חיזבאללה לשגר מדי יום אלפי רקטות (כפי שמובא ברוב התיאורים התקשורתיים המוגזמים...), אולם, יכולת השיגור המעשית והאמיתית של החיזבאללה תושפע מהרבה גורמים – ביניהם פעילותו המוחצת של חיל האוויר שמסוגל להשמיד אלפי מטרות מדי יום ויפגע קשה מאוד במשגרים ובמחסני הרקטות, החדרה מהירה של עשרות אלפי חיילים לעומק השטח הלבנוני וחיסול מאות משגרים (שבלעדיהם הרקטות חסרות שימוש...), פשיטות של יחידות מיוחדות ושל חטיבות הקומנדו והצנחנים בעומק לבנון, וכן הפעלת לוחמה אלקטרונית, לוחמת סייבר, ומגוון אמצעים מיוחדים (גם של חיל הים). גורמים משפיעים נוספים על קצב השיגור הינם תקלות טכניות, קשיים לוגיסטיים, חיסול מפקדים ופעילי שיגור של חיזבאללה וכו'.

קצב השיגור המעשי, בהתבסס על נתוני פיקוד העורף וחומרים נוספים, יהיה בימי הלחימה הראשונים כ- 1000-1500 רקטות ליום, מתוכן כ- 100 לעומק אזור הצפון, וכ- 50-80 לטווח שיכול להגיע עד ת"א. יש להדגיש כי כבר לאחר ימים בודדים של פעילות צה"לית יצטמצם משמעותית מספר השיגורים, וזאת בשל הפגיעה הקשה שתוסב למשגרי ומחסני הרקטות, לפעילי השיגור, מערכות הפיקוד והשליטה, תשתית טכנית ולוגיסטית וכו'.

במלחמת לבנון השניה, וגם במבצע "צוק איתן", הצליח צה"ל להשמיד בערך שליש מהרקטות שהיו במחסני האויב, ובמלחמת לבנון השניה, חוסלו במהלך מפתיע (מבצע "משקל סגולי"), שקדמה לו עבודת נמלים מודיעינית, כמעט כל משגרי הרקטות לטווח ארוך ובינוני של החיזבאללה, תוך 34 דקות בלבד. בהמשך הלחימה, כמעט כל משגר של חיזבאללה ששיגר רקטות, הושמד מיד לאחר השיגור הראשון!

בנוסף לכך, התכנית הצה"לית, כפי שתורגלה לאחרונה בתרגיל הענק בצפון, היא להשתלט בזמן קצר עם עשרות חטיבות שריון ורגלים על שטחים המרוחקים עשרות ק"מ מהגבול, ובכך לצמצם מאוד את יכולת השיגור (בעיקר של הרקטות קצרות הטווח שמאיימות על הצפון), תוך כדי פעילות מסיבית מאוד - מהים מהאוויר ומהיבשה, עם כוחות ואמצעים מיוחדים, נגד המשגרים לטווח בינוני וארוך, שמוצבים בעומק.

 

יותר משלושת רבעי מהרקטות – נופלות בשטחים פתוחים

במלחמת לבנון השניה, ובמבצעים ברצועת עזה (עופרת יצוקה, עמוד ענן, צוק איתן) הוכח כי דיוק הרקטות הינו נמוך ביותר. כ- 80%-75% מהרקטות נופלות בשטחים פתוחים (גם באזור המרכז), ואינן מהוות שום סכנה. מערכת כיפת ברזל, למשל, מתוכננת לא להתייחס לרקטות אלו, ולכן לא מבוזבזים עליהן שום טילי יירוט.

מחישוב פשוט עולה, כי מתוך ה- 50-80 שיתכן וישוגרו בכל יום לחימה (היל"ת), לאזור ת"א, כ- 40-60 יפלו בשטחים פתוחים, ולא יהוו שום סיכון, ורק כ- 10-20 יהוו איום שבו יטפלו בסיי"ד מערכות היירוט המצוינות של ישראל.

חשוב לזכור ולהזכיר, כי פעמים רבות חזר הרבי מליובאוויטש מלך המשיח על כך ש"הנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל", וכי על עם ישראל בכל מקום, ובפרט בארץ הקודש ישנה השגחה מיוחדת.

בשבוע הבא:  מהי יכולת היירוט של כיפת ברזל ו"שרביט קסמים",

וגם:  מהן ההפתעות שמכין חיזבאללה לצה"ל, ומה מכין לו צה"ל?

 

הכותב שירת בצה"ל בתפקיד מיוחד, והינו פרשן לעניני צבא ובטחון, ראש ישיבת כפר סבא, ומרצה בכיר.

לתאום הרצאות במגוון נושאים, מצגות יחודיות והתוועדויות  054-7281770.

עד מתי?! שלושה נרצחים הי"ד בפיגוע ירי ביישוב "הר אדר"

יומן מלחמה: סיכום היום בחזית

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...