• ב"ה ימות המשיח!
  • י"א ניסן התשפ"ד (19.04.2024) פרשת מצורע

מסכת סוטה ליום י"ב באייר: דף כ"ז

מנהג ישראל ללמוד בכל יום מימי הספירה, דף מתוך מסכת סוטה (המכילה 49 דפים). לתועלת הגולשים מוגש הדף היומי ליום י"ב באייר, דף כ"ז. בשילוב הסברים ופירוש רשי (בתוך סוגריים) לצד מקורות הפסוקים
מסכת סוטה ליום י"ב באייר: דף כ"ז
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

 

(סוטה כז,א)

דומה (דומה: נטענת ונדברת בפי כל על ניאופיה; 'דומה' - לשון קלסה ודיבור, כדאמרינן בנדה (סו,א): 'דומת עירך עלתה ביך', וההוא - לאו חשד הוא אלא דיבור יתר שהיו נדברים בה על חביבותה של בעלה; ואף קלסה - לשון דיבור יתר הוא, לפיכך הוא נהפך ללשון שבח וללשון גנאי כדאמר (שמקלסין אותו)) ואל ישא בת דומה, שזו באה מטיפה כשרה וזו באה מטיפה פסולה (שמא מעובד כוכבים או ממזר).

ורבי יוחנן אמר: ישא אדם בת דומה, ואל ישא דומה - שזו (הבת) עומדת בחזקת כשרות (ומותרת לבעלה; ולטיפה פסולה לא חיישינן, דרוב בעילות אחר הבעל [כדלהלן], ומבעלה נתעברה) וזו אינה עומדת בחזקת כשרות (שמזנה תחתיו ונאסרת עליו והוא אינו רואה ואינו מגרשה, ובא עליה באיסור).

מיתיבי: 'נושא אדם דומה'?!

אמר רבא: ותסברא 'נושא' - לכתחלה (הא ודאי מקלקלה ליה!)

אלא (על כרחך משבשתא היא ובעית לתרוצה ולמתני): 'אם נשא' (אם נשא אדם דומה - מותר; וכיון דבעית לתרוצה - אלמא תנא לאו דוקא, ולא מותבינן מינה, דאיכא למימר 'בהא נמי טעה'): תני נמי 'בת דומה' (ואנן נמי כי אמרינן 'ישא אדם זו ולא ישא זו' - לאו לכתחילה אם ימצא אחרת, אבל מי שאינו מוצא אלא שתים אלו - ישא זו ואל ישא זו).

והלכתא: ישא אדם בת דומה ואל ישא דומה, דתני רב תחליפא בר מערבא קמיה דרבי אבהו: אשה מזנה - בניה כשרין: רוב בעילות אחר הבעל (הלכך: בת דומה, כיון דכשרה היא - טוב לו שישאנה שתהא תחתיו בחזקת היתר, ואל ישא דומה, שמקלקלתו לשמש עמה משנאסרה לו).

בעי רב עמרם: היתה פרוצה ביותר (דאיכא למיחש דרוב בעילותיה משל אחרים) מהו (שיהו בניה כשרים)?

אליבא דמאן דאמר 'אין אשה מתעברת אלא סמוך לווסתה' (לפני ווסת נדותה יום אחד, דלא ידע הבעל את ווסת נדתה - דלנטרה אותו היום מלזנות שלא תתעבר בזנות) - לא תיבעי לך, דלא ידע בה ולא מנטר לה; כי תיבעי לך אליבא דמאן דאמר 'אין אשה מתעברת אלא סמוך לטבילתה (לאחר שטבלה ביום טבילתה או ליום מחר)' (פלוגתא במסכת נדה (לא,ב)), מאי? כיון דידע בה נטורי מנטר לה? או דלמא כיון דפרוצה ביותר (לא מצי מינטר לה שנשמטת מאצלו פתאום) – לא?

תיקו.

 

ואלו שב"ד כו':

ת"ר: 'איש' מה ת"ל 'איש איש'? לרבות אשת חרש ואשת שוטה ואשת שעמום ושהלך בעלה למדינת הים ושהיה חבוש בבית האסורין, שב"ד מקנין להן לפוסלן מכתובתן; יכול אף להשקותן? ת"ל (במדבר ה) והביא האיש את אשתו.

רבי יוסי אומר: אף להשקותה, ולכשיצא בעלה מבית האסורין ישקנה.

במאי קא מיפלגי?

רבנן סברי בעינן 'וקינא והביא' (המקנא לה ישקנה; ואי קשיא בקינוי נמי הא כתיב 'את אשתו', דמשמע דבעלה מקנא לה ולא אחר - הא מתרבי מ'איש' 'איש'), ורבי יוסי סבר: לא בעינן וקינא והביא.

 

ת"ר (במדבר ה) אשר תשטה אשה תחת אישה (קרא יתירא הוא לדרשה בסוף הפרשה זאת תורת הקנאות וגו') להקיש איש לאשה ואשה לאיש (כדמפרש ואזיל למאי הלכתא).

למאי הלכתא?

אמר רב ששת: כשם שאם הוא סומא לא היה משקה, דכתיב (במדבר ה) 'ונעלם מעיני אישה' - כך היא, אם היתה סומא - לא היתה שותה. רב אשי אמר (מר מפרש היקישא דאיש לאשה ומר מפרש היקישא דאשה לאיש ולא פליגי): כשם שחיגרת וגידמת לא היתה שותה, דכתיב

(סוטה כז,ב)

(במדבר ה,יח) והעמיד (ולא חגרת) הכהן את האשה לפני ה' [ופרע את ראש האשה] ונתן על כפיה (ולא גידמת קטועת ידים) [את מנחת הזכרון מנחת קנאת הוא; וביד הכהן יהיו מי המרים המאררים] - כך הוא, אם היה חיגר או גידם - לא היה משקה.

מר בר רב אשי אמר: כשם שאילמת לא היתה שותה דכתיב (במדבר ה) ואמרה האשה "אמן אמן" - כך הוא, אם היה אילם - לא היה משקה.

הרן עלך ארוסה

סוטה כז,ב פרק חמישי כשם שהמים

משנה:

כשם שהמים בודקין אותה כך המים בודקין אותו (בגמרא מפרש לה), שנאמר (במדבר ה) ובאו ובאו (בגמרא מפרש אי וי"ו יתירא דריש או ובאו ובאו יתירי דכתיבי בעניינא).

כשם שאסורה לבעל כך אסורה לבועל שנאמר (במדבר ה) נטמאה ונטמאה (וי"ו יתירא דריש אשר תשטה אשה תחת אישה ונטמאה) - דברי רבי עקיבא.

א"ר יהושע: כך היה דורש זכריה בן הקצב (וי"ו יתירא).

רבי אומר: שני פעמים האמורים בפרשה נטמאה ונטמאה - אחד לבעל ואחד לבועל (שתי פעמים: 'ונסתרה והיא נטמאה' [פסוק יג]- לא ממניינא הוא, דאוקימנא לטומאה ודאית בעד אחד בפרק קמא (ב,ב), אלא 'וקנא את אשתו והיא נטמאה [פסוק יד], והיתה אם נטמאה' [פסוק כז]; ועוד כתיב 'אשר תשטה אשה תחת אישה ונטמאה' [פסוק כט]; ובגמרא דריש לה רבי עקיבא לתרומה; ורבי נמי מודי; והאי דנקט הכא תרי מינייהו ותו לא - משום דשמעינן לר"ע דדריש 'בעל ובועל' מריבויא דוי"ו יתירא, וקא"ל רבי: בעל ובועל – מ'נטמאה' 'ונטמאה' נפקי, ולא דרשי וו"י).

בו ביום (במסכת ברכות (כח,א) אמרינן: דכל היכא דתני 'בו ביום' הוא יום שהושיבו את רבי אלעזר בן עזריה לנשיאות, שנתרבו תלמידים, שנתנו רשות ליכנס לכל; שהיה רבן גמליאל אומר: כל תלמיד חכם שאין תוכו כברו - אל יכנס לבהמ"ד; ורבתה תורה בו ביום, ולא היתה הלכה תלויה בבית המדרש שלא פירשוה; והא דקתני לה הכא - נראה בעיני דהך דרשה ד'נטמאה ונטמאה' דלעיל - נמי בו ביום הואי) דרש רבי עקיבא: (ויקרא יא) ו[כל] כלי חרש אשר יפול מהם אל תוכו כל אשר בתוכו יטמא [ואתו תשברו] (כלי חרש הוא ראשון שנטמא מן השרץ, והאוכל שבתוכו – שני, שנטמא בכלי); אינו אומר 'טמא' ('כל אשר בתוכו טמא') אלא 'יטמא' (למדרש נמי 'י?ט?מ??א') - לטמא אחרים: למד על ככר שני (להכי נקט 'ככר': לפי שהוא מצוי בתנור, שהוא כלי חרש) שמטמא את השלישי (בתרומה, ואפילו בחולין, דקרא סתמא כתיב).

א"ר יהושע: מי יגלה עפר מעיניך רבן יוחנן בן זכאי שהיית אומר "עתיד דור אחר (מן העתידין לבא) לטהר ככר שלישי (שיטהר את השלישי אף בתרומה), שאין לו מקרא מן התורה שהוא טמא (ואנן הוא דמטמאינן ליה בתרומה מק"ו, כדמפרש בגמרא; ודור אחר פריך ליה לק"ו - כדלקמן בגמרא)", והלא רבי עקיבא תלמידך מביא לו מקרא מן התורה שהוא טמא (אף בחולין), שנאמר 'כל אשר בתוכו יטמא'.

בו ביום דרש רבי עקיבא: (במדבר לה) ומדותם מחוץ לעיר את פאת קדמה אלפים באמה וגו' ומקרא אחר אמר (במדבר לה) מקיר העיר וחוצה אלף אמה סביב; אי אפשר לומר אלף אמה שכבר נאמר אלפים אמה ואי אפשר לומר אלפים אמה שכבר נאמר אלף אמה!? הא כיצד? אלף אמה מגרש (רחבה פנויה מזריעה ומבתים ומאילנות לנוי העיר: להיות לה לאויר), ואלפים אמה (לא הוזכרו לתתן ללוים ולא נאמרו אלא) תחום השבת (ליציאת תחום שבת).

רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי אומר: אלף אמה מגרש ואלפים אמה (סביב נתנו ללוים: מהם הניחו אלף סביב העיר למגרש, והשאר) שדות וכרמים.

בו ביום דרש רבי עקיבא: (שמות טו) אז ישיר משה ובני ישראל את השירה הזאת לה' ויאמרו לאמר' - שאין ת"ל 'לאמר' (שאינו דומה לשאר 'לאמר' שבתורה, שהשכינה מדבר הדבור למשה, לחזור הוא ולאמרו לישראל, אבל כאן אין לומר כן)! ומה ת"ל 'לאמר'? מלמד שהיו ישראל עונין שירה אחריו של משה על כל דבר ודבר כקוראין את הלל (בגמרא מפרש) <אשירה לה' כי גאה גאה> - לכך נאמר 'לאמר'

רבי נחמיה אומר: כקורין את שמע (בגמרא מפרש) ולא כקורין את הלל.

בו ביום דרש רבי יהושע בן הורקנוס: לא עבד איוב את הקב"ה אלא מאהבה (שאוהב את המקום), שנאמר (איוב יג,טו): הן יקטלני לו[1] אייחל [אך דרכי אל פניו אוכיח] ; ועדיין הדבר שקול (משקלו שוה מכריע לכאן ולכאן): לו אני מצפה או איני מצפה (וה"ק: הן יקטלני - הלא הוא הורגני - לא אייחל לו עוד; דיש 'לא' שהוא נדרש כמו 'לו' בלמ"ד וי"ו כדמפרש בגמרא) - ת"ל (איוב כז,ה) [חלילה לי אם אצדיק אתכם] עד אגוע לא אסיר תומתי ממני: מלמד שמאהבה עשה.

אמר רבי יהושע: מי יגלה עפר מעיניך רבן יוחנן בן זכאי, שהיית דורש כל ימיך שלא עבד איוב את המקום אלא מיראה (מדאגת הפורענות שלא תבא עליו), שנאמר (איוב א,א) איש [היה בארץ עוץ, איוב שמו; והיה האיש ההוא] תם וישר [ו]ירא אלהים (ולא אוהב אלהים) וסר מרע; - והלא יהושע תלמיד תלמידך (תלמידו של ר"ע היה) למד שמאהבה עשה.

 

גמרא:

'אותו' [במשנה: כשם שהמים בודקין אותה כך המים בודקין אותו, שנאמר (במדבר ה) ובאו ובאו] למאן? אילימא לבעל - בעל מאי עביד? וכי תימא


[1] קרי 'לו' כתיב 'לא'

 

מסכת סוטה ליום י"א באייר: דף כ"ו

מסכת סוטה ליום ח' באייר: דף כ"ג

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...