• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ח אדר ב' התשפ"ד (28.03.2024) פרשת צו

מערכת הגנה רב שכבתית // פרשנות בטחונית בראייה חסידית

הלקח הוא ברור – ויתור על שטחים הנחוצים לביטחוננו, הינו איוולת שאין כדוגמתה, והוא תמיד מביא ליצירתן של סכנות חמורות בהרבה בהמשך • בהמשך לטורים הקודמים, ננסה להבין מהי היכולת ההגנתית וההתקפית מול חיזבאללה (במגבלות המותר בפרסום...) • טור פרשנות בטחונית בראייה חסידית • הכתבה המלאה
מערכת הגנה רב שכבתית // פרשנות בטחונית בראייה חסידית
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

הלקח הוא ברור – ויתור על שטחים הנחוצים לביטחוננו, הינו איוולת שאין כדוגמתה, והוא תמיד מביא ליצירתן של סכנות חמורות בהרבה בהמשך • בהמשך לטורים הקודמים, ננסה להבין מהי היכולת ההגנתית וההתקפית מול חיזבאללה (במגבלות המותר בפרסום...) • טור פרשנות בטחונית בראייה חסידית • הכתבה המלאה

ארץ ישראל - המקום הבטוח ביותר בעולם – חלק ג'

רק אחוזים בודדים מהרקטות מאיימות על אזור המרכז

ראשית, רובן המוחלט של הרקטות (95% מתוכן) הינן קצרות טווח, ומסוגלות לאיים רק על 30-40 ק"מ מהצפון. רק אחוזים בודדים מהרקטות מסוגלות להגיע לאזור המרכז.

 שנית, קרוב ל 80 אחוז מהרקטות נופלות בשטחים פתוחים – כך היה במלחמת לבנון השניה, וכך גם ב"צוק איתן" בו נפלו 3600 רקטות בשטח פתוח (מתוך 4500), ו- 188 רקטות נוספות נפלו ברצועת עזה הבנויה בצפיפות, וגרמו לפלסטינים יותר אבדות מאשר מה שנגרם בישראל. גם במלחמת לבנון השניה התפרקו רקטות רבות של חיזבאללה באוויר, או התפוצצו תוך כדי טיסה, ולא גרמו נזקים. מתוך 20-25 רקטות רקטות סוריות לטווח ארוך מדגם 302-M ששוגרו לעבר ישראל, התפרקו כמעט כולן, ולא נגרם מהן שום נזק, בחסדי ה'.

 הגורם השלישי הינו מערכות היירוט. מערכות אלו מתעלמות מלכתחילה מהרקטות הנופלות בשטחים פתוחים (בערך 80% מהרקטות כנ"ל), ומתוכננות להתמודד רק עם אותן רקטות שיכולות ליפול בתוך הערים. אחוזי ההצלחה של מערכות הירוט גבוהים מאוד – למעלה מ 90%. מערכת כיפת ברזל המשודרגת, מסוגלת כיום להגן על שטחים גדולים, גם מול מטחים של מאות רקטות (היל"ת). תוך כשנתיים תיכנס לשירות מערכת "קרן ברזל" שמיירטת רקטות ע"י קרני לייזר.

מערכת הגנה רב שכבתית

תפיסת ההגנה הינה "רב שכבתית" – דהיינו שמול כל סוג (טווח) של רקטות, מוצבת לפחות מערכת יירוט אחת, כך שישנה הגנה טובה מול כל הרקטות.

לדוגמא, מול רקטות הפאתח 110 האיראניות שמסוגלות להגיע לאזור המרכז, מציבה ישראל את "שרביט קסמים" – זוהי מערכת הירוט המתקדמת ביותר בעולם, עם יכולות ביות והנחיה שמאפשרות לה לפגוע "ראש בראש" בכל רקטה שהיא, כולל רקטות מדויקות שיש להן מערכות GPS, וגם כנגד רקטות שמסוגלות לבצע תמרון באוויר. מערכת זו פועלת בשיתוף פעולה עם מערכות הפטריוט והחץ2, כך שגם אם אחת מהמערכות נכשלת ביירוט הרקטה, משוגרים לעברה טילי ירוט של המערכות האחרות, כך שבסה"כ ההערכה היא כי לפחות כ- 90% מהרקטות שישוגרו לאזור המרכז ייורטו (בנוסף לכך שרובן הגדול יפלו בשטח פתוח). כמו כן יש לזכור כי גם רקטה שנופלת בשטח בנוי, נופלת פעמים רבות לא על בנינים, אלא על כבישים, דרכים, מגרשים, חצרות וכו'.

 הרקטות המונחות GPS (והמתמרנות) של חיזבאללה תוכננו להיות אחת מה"הפתעות" שהוא הכין לישראל, אולם מערכת "שרביט קסמים" שנכנסה לשירות השנה, מהווה את ההפתעה הנגדית של ישראל, וזאת בשילוב עם מערכת החץ2 המשודרגת שנחשבת לאחת המערכות האיכותיות בעולם ליירוט רקטות ארוכות טווח וטילים.

 "הפתעה" נוספת הינה מספר מצומצם של טילי סקאד (מסוריה). אולם, צה"ל נערך לכך מראש – על בסיס מודיעיני – ומול טילים אלו פרוסים כיום טילי החץ2 והחץ3, שיש להם יכולת אקסו-אטמוספרית, דהיינו יכולת יירוט בגבהים עצומים מחוץ לאטמוספירה, על מנת להרחיק כל נזק אפשרי אפילו מרסיסי הטיל המושמד. כל זאת בסיכויי הצלחה של קרוב ל- 100 אחוז. ביחד עם מערכות "פטריוט" המשופר, ו"שרביט קסמים" – שלכולן יש יכולת ליירט טילי סקאד – ההערכה המקובלת היא שניתן לנטרל את האיום הזה כמעט לחלוטין. כמו כן, משגרי הסקאד הינם גדולים וקל לאתרם ולהשמידם.

חשוב להדגיש כי זו חובה גמורה להישמע להוראות, ולשהות בממ"ד / מקלט במידת הצורך וכו'. וזאת משום שלמרות מערכות היירוט, עדיין צפוי אחוז מסוים מהרקטות להוות איום ח"ו.

יכולת התקפית

בתרגיל שנערך לאחרונה בצפון, הופעלו יכולות רבות, חלקן מסווגות. מה שניתן לפרסום הוא: רקטות ישראליות מדויקות לטווחים של עשרות ק"מ, מערכות "מעיל רוח" שמותקנות על טנקי מרכבה ונגמ"שי נמ"ר ומיירטות את טילי הנ"ט הנורים אליהם, פגזי תותחים ומרגמות "חכמים" ומדויקים, מאות כלי טיס בלתי מאוישים שמסוגלים לבצע מגוון משימות (ישראל מובילה עולמית בתחום זה), וכן כלי רכב רובוטיים. התכנון הצה"לי, שהינו לקח מרכזי ממלחמת לבנון השניה, הוא להשתלט תוך ימים ספורים על כל משגרי הרקטות בדרום לבנון, ובכך לצמצם באופן מאוד משמעותי את ירי הרקטות, תוך פגיעה אנושה בצמרת חיזבאללה ובלוחמיו. הפעילות תתבצע במהלכים מפתיעים שישברו את ההגיון המבצעי של חיזבאללה, תוך שימוש מסיבי בלוחמת סייבר ובלוחמה אלקטרונית, ותקיפות אדירות היקף של חיל האוויר.

 ביחד עם נחישות בהנהגה הישראלית ובעורף, יוכל צה"ל להכריע במהירות את חיזבאללה בסיי"ד, וללא נזקים גדולים ח"ו בעורף האזרחי.

 לקח חשוב ביותר מנסיון העבר

בתוך כל הדיון והשיח הציבורי בענין רקטות החיזבאללה יש לזכור גורם יסודי ביותר. עד ליציאת-בריחת צה"ל מלבנון בשנת תש"ס, בהוראת ממשלת השמאל, לא היו שום רקטות ארוכות טווח בידיו של החיזבאללה!

זוהי עובדה ידועה היטב למי שמצוי בתחום.

אמנם, רקטות מדגם פאג'ר הוכנסו ללבנון כבר לפני כן, אולם, מספרן היה מצומצם, ואיראן שמרה אותן תחת שליטתה המוחלטת ולא איפשרה לחיזבאללה להשתמש בהן.

 רק לאחר הנסיגה-בריחה הישראלית, במהלכה אירעו גם מחדלים בטחוניים, ציוד צבאי ישראלי רב נפל בידי החיזבאללה, וצבא דרום לבנון (אותו הקימה וטיפחה ישראל) התפרק לרסיסים ללא סיוע ישראלי, הוחלט באיראן על "שדרוג" מעמדו של חיזבאללה, היות והוא היה האחראי ל"הישג" של הנסיגה הישראלית. מאז ואילך החלה איראן להזרים רקטות ארוכות טווח, מסוגים שונים, ואף העבירה אותן לשליטתו המוחלטת של חיזבאללה, עד לבנייתה של התשתית הרקטית הנרחבת כיום.

הלקח הוא ברור – ויתור על שטחים הנחוצים לביטחוננו, הינו איוולת שאין כדוגמתה, והוא תמיד מביא ליצירתן של סכנות חמורות בהרבה בהמשך. כך היה גם בהסכמי אוסלו שהביאו לישראל עשרות אלפי "שוטרים" (שהיו למעשה חיילי חטיבות "צבא שחרור פלשתין" ולחמו בצה"ל באינתיפאדה השניה), וכך אירע בנסיגה מרצועת עזה שהביאה להפיכתו של החמאס מארגון החמוש בסכינים ובאקדחים, לארגון בעל עשרות אלפי חיילים, חמושים במגוון טילי נ"ט, נ"מ, ואלפי רקטות.

 כל ויתור שכזה הינו אסור לחלוטין גם מבחינה הלכתית וכמבואר בשו"ע סימן שכ"ט (שמדבר על שמירה והתגוננות גם במצב של גלות, ולאו דוקא בארץ ישראל, ומכאן שעל פי השולחן ערוך, שמירה על שטחי בטחון אינה קשורה כלל לעובדת היותם שטחי ארץ הקודש, אלא רק על נחיצותם לבטחון יהודים).

 

ניסי וחסדי ה'

חיזבאללה איבד בשבוע האחרון למעלה מ- 50 לוחמים (וכ- 150 פצועים) בקרבות נגד דאעש וארגוני מורדים אחרים. בנוסף, כמעט כל מדינות הליגה הערבית הכריזו כי הוא "ארגון טרור" שמאיים על בטחונן. ולכן, סכנת העימות איתו ממשיכה להיות נמוכה. אלו נסים גדולים לטובת עם ישראל - "סכסכתי מצרים במצרים" - ויש להודות עליהם לה' יתברך ולפרסם אותם, כהוראת הרבי מלך המשיח הידועה (וישב תשנ"ב).

הכותב שירת בצה"ל בתפקיד מיוחד, והינו פרשן לעניני צבא ובטחון, ראש ישיבת כפר סבא, ומרצה בכיר.

להתוועדויות, הרצאות, מצגות יחודיות 054-7281770

 

 

 

הכח של החיזבאללה // פרשנות בטחונית בראייה חסידית

מאות מחבלים נתפסו במבצע ברצועת עזה

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...